Annons:
Etikettträningstips
Läst 731 ggr
ähnchen
2016-06-27 11:54

Gårdagens träning: Hooking on med svårfångad häst

Nappe är rätt misstänksam mot människor och vill inte gärna bli fångad.

Vi jobbade med honom förra helgen, främst med Fokus och Balans. Eftersom det kom så stora reaktioner från honom skulle jag fortsätta jobba honom lös istället. Fördelen är att hästen har bättre möjligheter att göra fel då den inte begränsas av något rep. I och med att felen korrigeras lär den sig snabbt vad som är rätt och vad som är fel.

Så detta är vad vi åstadkom igår :) . Hela passet tog 15 minuter.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Urhasten
2016-07-01 01:21
#1

Jag tycker att det här känns väldigt dominant från din sida. Han har ingenting att säga till om. Hur kommer det sig?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ähnchen
2016-07-01 07:52
#2

Jag sätter upp reglerna för vår relation. Det enda jag begär av honom är att han ska röra sig framåt åt det håll jag pekar åt. Han får välja tempo och gångart själv. Enda gången det händer nåt större är när han vänder rumpan mot mig. Det är en säkerhetsprincip. Så fort han vänder låter jag honom vara ifred igen.

Sedan handlar det mycket om fokus. Tappar jag hans fokus är jag inte tillräckligt viktig för honom. Om hans fokus en dag ligger på skramlande traktorn och han glömmer att jag finns kan jag t.ex. bli översprungen eller avkastat. Här grundar jag för att kunna påkalla hans uppmärksamhet när som helst. Därför ger jag honom något att göra när jag tappar bort honom.

Han har ganska mycket att säga om vad som händer under ett pass. Så länge jag har hans fokus blir det mycket mindre jobb för honom. Men han behöver lära sig detta först.

Han slappnar av mer och mer under passet, går lugnare och sträcker ner huvudet i pauserna. För honom är det stort då han är väldigt känslig. Han tuggar mycket vilket betyder att han slappnar av i käken också. Spända hästar tuggar inte. Och jag får gå fram till honom och klappa honom. Han är fortfarande tveksam och flyttar vikten bakåt men han börjar fatta att det inte blir värre än en klapp i pannan när jag kommer. Det händer mycket positivt här trots några hetsiga ögonblick i och med att osäkerheten kring vad som gäller i vår relation försvinner. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
2016-07-01 09:23
#3

Vad har fysisk rörelse (voltarbete) med din vänskap till honom att göra?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ähnchen
2016-07-01 09:40
#4

Vad har att bli översprungen med hans vänskap till mig att göra? 🙂

Den här övningen handlar inte om motion utan om att flytta på hästens fötter. Det är så hästar gör med varandra för att hitta sin plats i flocken. Hästar i en flock har stenkoll på varandra eftersom de vet att det blir konsekvenser om de inte flyttar sig i tid för en ranghögre häst.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
2016-07-01 09:46
#5

Men… Du är ju ingen häst? Och du svarade faktiskt inte riktigt helt på min fråga ang. vad fysisk rörelse har med er vänskap att göra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ähnchen
2016-07-01 10:27
#6

Nej, men han är häst och han förstår mig mycket lättare om jag "pratar" hans språk.

Jag gör ett nytt försök. Du har säkert varit med när nya hästar släpps ihop för första gången.  De går inte fram till varandra, utbyter hövligheter och bjuder på genemsam lunch vid höhögen. Det blir istället en massa spring när de försöker komma underfund med vilken plats respektive häst har i flocken. De säger inte "spring", utan det blir ett resultat av att flytta på varandras fötter. När ramarna för deras relation är satta kan de tillåta varandra att käka från samma hög och bjuda in till kli. Eller inte, beroende på hur deras relation ser ut. Det är få hästar som bildar så starka band med varandra att jag vill kalla det för vänskap. De är partner, flockmedlemmar, tar olika roller för att säkra flockens överlevnad. De vet var de har varandra och kan slappna av.

Missförstå mig rätt. Jag gillar både denna och framför allt min häst väldigt mycket. Jag själv kan se mig som deras vän men jag förväntar mig inte att de ser mig på samma sätt då ordet vänskap inte finns på samma sätt i deras "ordförråd". Men när min häst kommer fram till mig i hagen för att hälsa på mig (utan att hon någonsin får godis av mig) vet jag att jag är viktig för henne och att hon vill vara med mig, att vi har en bra relation helt enkelt.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Urhasten
2016-07-01 18:47
#7

Jag tycker det är konstigt att man inte ser till individen och jag tycker det är konstigt att du känner att du behöver prata någon annans språk för att kunna förstå varandra, för samtidigt som du försöker prata hans språk så förstår han ju inte mycket i början ändå - utan det är ju inlärning av ett språk här som ingen av er kunde från början, inte sant? 

Varför pratar ni inte bara med samma språk - det vill säga kommunicera med känslor? 

Det du beskriver för mig är otroligt individuellt för att allt det här varierar vilka individer man släpper ihop, hur dem mår, vad dem gör för någonting till vardags, hur hagen ser ut och hur utfodringsmetoden ser ut. Eller hur? Det är väl självklart att främmande individer som träffas för första gången behöver identifiera varandra och detta kan ta mycket lång tid. Det är väl inte konstigt då att främmande som hoppar på varandra och inte lämnar en ifred - att man då skyndar sig där ifrån för att annars orkar man inte mer. Det har inget med ett specifikt språk att göra enligt mig. Det är bara en naturlig reaktion och energi som händer.

Jag tycker att det ser ut som att du dominerar honom. Du manar ut honom och desto känsligare han är, desto mer manar du honom att hålla en viss gångart. Han har alltså inte vidare många valfriheter här. Du reglerar också när och hur han ska ut på volten.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ähnchen
2016-07-02 11:21
#8

Man ser till individen. Hade han t.ex. varit aggressiv eller vettskrämd hade passet sett annorlunda ut. Hästen måste kunna klara av uppgiften för att kunna växa.

Inte sant. Det är inte språket han behöver lära sig för det kan han redan. Jämför med en svensktalande person som ska lära sig matte. Personen lär sig snabbare om den får ämnet förklarat på svenska än på kinesiska.

Principerna i lära-känna-leken är alltid samma. Energinivån kan skilja från vilka individer som släpps ihop, om det är stora eller små skillnader i rang mellan individerna men rörelsemönstren och psykologin bakom är samma och har inget med påhopp att göra heller.

Jag har fullt förståelse för att det kan vara svårt att ta in denna träningsmetod när många pusselbitar saknas. Det var likadant för mig för några år sedan innan jag verkligen satte mig in i hur och varför den fungerar. De goda resultaten sa mig att den fungerar. Det finns redan mycket info om ämnet på nätet så jag kommer inte gå in i detaljer något mer i denna tråd. Vill du kan du leta efter namn på duktiga hästmänniskor som Buck Brannaman, Warwick Schiller, Clinton Anderson, Rick Gore mm. 

Sedan finns det folk som dansar med hästar och lyckas, som Klaus Hempfling. Där hänger inte jag med men för mig personligen räcker det med ett fungerande sätt.

Så länge träningen leder till att hästen är avslappnad, trygg i sig själv och gärna samarbetar är jag nöjd. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: