Annons:
Etikettallmänt
Läst 1026 ggr
Minivi
6/7/16, 10:28 PM

Hur länge ska man träna?

Lika bra att ställa frågan här då alla hittills svarat "hmmmm" på denna fråga när jag frågat kompisar :-P Jag har en shettis på 2 år som jag börjat köra Nh på o hon är väldigt ofokuserad på mig då allt är såååå spännande! Men om hon blir rädd så är det till mig hon kommer och jag får med mig henne överallt även om hon tvekar så följer hon med mig. Har börjat träna lek 1 o jag får ta överallt på henne, påsar släpas på henne o runt henne - hon bryr sig NOLL! Nu kommer jag till lek 2 - men hur länge ska jag träna varje gång? Tex jag är i stallet o ska träna piggsvinsleken o börjar trycka på rumpan o hon går gäääärna EMOT tryck så har lite att jobba med. Men frågan är: hur länge ska jag träna varje gång? 5 min? 10,20,30? O ska jag bara tex flytta rumpan tills det sitter helt innan jag börjar flytta framdel? Hoppas ni förstår mitt flummiga inlägg ;-)

Annons:
ähnchen
6/8/16, 8:11 AM
#1

Det är faktiskt en svår fråga hur länge man ska träna då svaret beror på många olika faktorer. När det gäller unghästar brukar man säga att det är bättre med fler korta pass (10-15 minuter) än ett långt då uppmärksamheten annars tryter och hästen då inte lär sig något mer. Sedan finns det övningar där hästen behöver tid att komma fram till rätt svar själv, så där är det bättre att vänta ut hästen oavsett hur lång tid det tar.  Men i de allra flesta fall går det att bryta när hästen levererar ett delsvar åt rätt håll. Då kan man berömma försöket och avsluta för stunden eller dagen.

Jag lär generellt ut en sak i taget tills det sitter, framför allt i början för att hästen ska fatta idéen med eftergift. Allt eftersom sätter jag ihop de olika delarna till en helhet. Det är lite som att lära barn alfabetet. De får A, B och C att börja med.  Så länge de säger saker som C-B-A eller A-C-B får de hålla på med dessa tre. Först när de alltid säger A-B-C får de D, E och F att fortsätta med. Annars finns stor risk för att barnen skapar en helt ny bokstavsordning.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
6/10/16, 8:11 AM
#2

Jag hade avslutat och tackat så mycket när man presterar på topp! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaN
6/16/16, 11:03 AM
#3

när det kommer till lek 2, piggsvinsleken så leker jag tills hästen flyttar undan utan att trycka emot. jag sätter kvalité-stämplar på saker och ting också. 0 är dåligt och 10 är så bra att det räckte med att jag nuddade hästen med intentionen att den skulle flytta undan.

Men i regel så det jag letar efter när jag leker med hästarna är att de ska vara lugna, avslappnade och förstå övningen. Ibland har jag suttit upp för att rida dressyr och haft en plan, men får sitta av 5 minuter senare för att hästen gjort ett sånt jättejobb och verkligen ansträngt sig. Ett exempel vi hade var efter en skada så skulle vi börja jobba med form och vikt på bakbenen igen, och han ansträngde sig från start och då kunde jag inte gärna be om mer. :)

I början när man börjar med NH så är man väldigt låst till hur lång tid saker ska ta, och även att man ska göra saker i en ordning, tex att innan man har lek 1-3 iordning så kan man inte börja med 4-7. Det är inte helt sant. Visst lek 1-3 är jätteviktiga, men ibland så kan det vara så att för att få driving game att funka så måste man gå till sideways-game för att uppgiften blir tydligare för både dig och hästen, sen kan man gå tillbaka till vanliga driving game. så emellanåt måste man vara flexibel och rörlig i sina lekar för att bibehålla hästens fokus och för att lära in lekarna, både grundlekarna och de andra. så stirra sig inte blind på att det måste funka 100% innan man går vidare, jag brukar säga att om man har leken till 60-70% klar så kan man använda sig av andra lekar som är närbesläktade för att lära upp resten, lek 1-3 är ju grunderna, medan 4-7 är syfteslekar som har ett tydligt syfte eller uppgift när man leker dem.

men som vanligt är det ju en avvägning man måste göra själv utifrån sig själv och hästens utbildningssynpunkt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: