Annons:
Etikettträningstips
Läst 483 ggr
ähnchen
5/9/16, 5:11 PM

Dagens träning - Tillåt hästen att göra fel

Jag har hört det många gånger, och varje gång jag hör det tycker jag att det är en bra påminnelse. Det är så lätt att ha för bråttom och då gå in och korrigera för tidigt.

Idag ställde jag mig framför min häst och det enda jag bad henne om var att titta på mig (en svår uppgift för en lätt distraherad häst, framför allt när det blåser lite). Tittade hon bort räknade jag "1, 2" innan jag tog upp repet så att det uppstod ett lätt drag i hennes grimma. Kom huvudet tillbaka försvann draget av sig självt. Men innan huvudet kom tillbaka hände det i början en massa andra saker. 

Huvudet åkte upp (fel svar)
ner (fel svar)
skakades (fel svar)
man skrapade med foten (fel svar)
förflyttade sig (fel svar)
 – allt för att slippa slita blicken från det man ansåg var betydligt intressantare än jag. Jag håller helt med om att det finns intressantare saker än mig att titta på, men ur ett säkerhetsperspektiv behöver jag kunna få hennes fokus när jag ber om den.

Så länge hon svarade fel på förfrågan var det enda jag gjorde att se till att upprätthålla samma drag i repet. Så fort huvudet kom åt mitt håll, även om bara halvvägs, släppte jag. Så fort huvudet avlägsnade sig igen eller stannade kvar på halva vägen för länge kom även trycket tillbaka. Det tog henne en stund att komma underfund med att hon fick vara ifred så länge hon tittade åt mitt håll, och att korta blickar någon annanstans var helt ok. Då lugnade hon dessutom ner sig eftersom hon förstod uppgiften och hon visste att hon klarade av den.

Skillnaden blev att hon sedan VALDE att titta på mig, och inte tvingades.

Hade jag tappat tålamodet (som jag gjort tidigare, ”Men hur svårt kan det vara?!”) och korrigerat varje misstag t.ex. med att öka draget i repet eller rycka i det hade hon så småningom blivit stressat, kommit allt längre ifrån rätta svaret och garanterat inte lärt sig någonting mer än att komma bort från mig är det bästa som finns.

Med andra ord: Bli inte besviken eller irriterad när det kommer fel svar. Det är helt ok och naturligt att göra fel. Tänk ”Jaha, du valde att titta ditåt. Jag vill att du tittar hitåt” och så styr du mjukt tillbaka mot målet.

Välj en uppgift som du vet att hästen kan hitta svaret till. Att titta på en är inte rocket science. Ber du däremot om en piruett utan att ha tränat på alla delelement först är risken stor att rätt svar uteblir och frustration infinner sig.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: