Annons:
Etikettallmänt
Läst 917 ggr
Minivi
2016-05-07 08:29

Lära sig träns/repgrimma

Har en minishettis som jag tänkt börja lära ha träns på sig, även repgrimma då jag önskar kunna tömköra bettlöst också. Men till den stora frågan, hur lär jag ponnyn detta med träns/repgrimma när man vill att den ska gå höger o vänster? :) Har ni bra tips o trix hur jag lär den detta? :)

Annons:
ähnchen
2016-05-08 20:58
#1

Du börjar från marken och tar upp den tygeln på den sidan som du står på. Inte mycket, bara så att du känner att du får kontakt. För att vara tydlig för du handen utåt, inte bakåt och uppåt som om du sitter på och rider. Där stannar du. Så fort hon rör huvudet åt rätt håll släpper du. Gör om tills hon reagerar redan när du tar upp tygeln. Ta sedan andra sidan.

Vänder hon huvudet åt fel håll följer du bara med och upprätthåller samma tryck tills hon rör huvudet åt rätt håll. Viktigt är att du ger henne tid att hitta rätt svar. Vissa hästar hittar på 100 olika svar innan de kommer på den rätta, huvudet upp, ner, klia sig, gå, backa mm. Allt detta är ok, hon måste få göra fel. Det viktiga är att eftergiften enbart sker vid rätt svar. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Minivi
2016-05-10 06:51
#2

Tack för ditt svar!! Hur gör jag för att lära med repgrimma? Är det bäst att lära repgrimma först eller med träns först? Eller kanske ingen skillnad? :)

ähnchen
2016-05-10 07:37
#3

Metoden ovan gäller för både och. Börja med repgrimman. Om hon har svårt att förstå uppgiften kan du sätta tyglarna på sidorna istället för i öglan under hakan. Först när hon har lärt sig de i repgrimma går du vidare med tränset. Har hon haft träns på sig tidigare? Om ja, säkerställ att hon är ok med den. Om nej, lär henne att tränsas först, sedan låt henne ha tränset på i olika sammanhang så att hon vänjer sig vid känslan.

När hon är helt ok med tränset sätter du på både träns och repgrimma. Då tar du upp tränstygeln först och omedelbart därefter tygeln för repgrimman där hon kan signalen. Gör om tills hon reagerar direkt på tränstygeln. Klart. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
2016-05-11 16:59
#4

Min första tanke är att om du inte vet hur du lär in hur hästen ska förstå höger och vänster genom tyglarna kanske du inte borde utbilda en häst heller…. Men det är min lite griniga och cyniska sida som visar sig, det är varmt och jag har början på en migrän. Men om sen min pedagogiska och inte fullt lika cyniska sida ska få visa upp sig så säger jag som följande:

Innan du ens börjar med tipset du fick i #1 så lär din ponny att gå undan för tryck. Läs artikeln om Igelkottsleken/porqupine-game. Finns här på sajten under artiklar. Det är grunden till att lära hästen att gå undan för tryck, för hästen är naturligt ett mot-trycksdjur. Dvs blir hästen attackera av ett bergslejon så är instinkten att klämma rovdjuret, försöker det bita i ett bakben så kommer hästen närmare genom att sparkas. Det finns även fall där tex pumor hoppat upp på hästens rygg, hästen stegrat sig och slängt sig baklänges och landat på puman. Att hästen mot-trycker är för att skydda sig från skada. för om den har klorna i sig och den försöker springa iväg så river den upp ett större sår.

Så lär din ponny att gå undan från tryck från marken först. Detta gör du med hjälp av faser och tålamod. som vanligt så rekommenderar jag att titta efter en tränare i ditt område för att få proffshjälp, det är alltid lättare att göra rätt från början än att risker att förstöra för sig själv och ponnyn.

Så jag skulle börja med repgrimman, där lär du hästen med hjälp av piggsvin/igelkottsleken att följa en känsla.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-05-13 07:09
#5

#4 Varför anser du att man måste börja lära hästen gå undan för tryck innan man lär den att flytta huvudet för tryck?

Jag förutsätter att man tar ett helhetsgrepp vid inridning och lär hästen båda delarna innan man sitter upp. Har man problem att flytta hästen, eller att den självsvåldigt flyttar sig in i ens personliga utrymme bör man definitivt börja flytta fötterna och reda ut relationen först. Samma sak när hästen är ofokuserad för då kommer den ändå knappt lära sig något oavsett vad vi försöker lära den. Det har dock mindre med fysiskt tryck att göra än med ledarskapsfrågan.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
2016-05-13 09:40
#6

#4 Wow, det var riktigt taskigt sagt. Att inte utbilda sin egen häst?

Det bästa som finns är att utbilda sin egen häst och känna hur utvecklingen går framåt. Vägen till målet är det viktigaste, vad man lärt sig, erfarenhet och kunskap som man erövrat på vägen, inte att få ett snabbt och bra resultat. 

Jag är under inkörning av min första häst. Min första unghingst dessutom. Det går hur bra som helst, trots oddsen. En måste få fråga om saker - hur ska en annars kunna lära sig? 

För att komma med råd till dig TS:

För att lära din hästvän höger och vänster vid tömkörning är det bästa att ha ett huvudlag som ger tydliga ledande tygel/tömtag. Det bästa är om du har ett side- eller softpull. Varför inte en grimma till en början om du inte har detta huvudlag hemma?

Sedan står ni i en halt, du bredvid henne vid bogen/magen. Sedan tar du ett mjukt och följsamt tag i höger töm. När hon avslappnat följer det ledande tömtaget släpper du mjukt efter och berömmer på ett sätt som gör att hon verkligen tar åt sig av framsteget. 

Sedan gör du likadant med vänster. Du tar ett ledande, mjukt, tömtag i vänster töm och när hon följer avslappnat med åt vänster med huvudet släpper du efter och rakställer. Beröm även här. 

Nästa steg i det här momentet är att ta ledande tömtag åt höger och vänster, så pass att hon tar ett avslappnat steg åt respektive riktning. När hon svarar med att flytta på sig rakställer du mjukt och berömmer. Sedan går det ganska snabbt att förstå detta även i skritt och andra gångarter. 

Lycka till! 🙂

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
LinaN
2016-05-14 10:14
#7

#5 för att tygeltag och tt flytta huvudet för tryck är samma sak som att gå undan för tryck i min bok. :)

#6 Läs om första stycket igen i mitt inlägg, jag förklarade hur jag tänkte och varför jag tänkte. Det var inte elakt, det var ärligt. Jag utbildade min häst själv, men först efter att ha ägt flera hästar som var färdigutbildade och även efter många år på ridskola så att förståelsen för hur det fungerar med inlärningen, för att inte tala om hur många böcker i ämnena jag läst. Det kan gå precis hur bra som helst att inte veta något alls och skaffa sig en unghäst, det är min bästa vän ett exempel på, han kunde mocka, mäta höpåsar och rida i skritt o trav på en välutbildad häst nångång emellanåt. Idag rider han sin häst och sköter för de har utvecklats tillsammans. MEN jag sa även till honom att jag tyckte det var ett lite väl häftigt projekt att ge sig in på som första häst, men när han sa att han bestämt sig så stötta jag honom. Och ja, ibland får jag frågor som får mig att tappa hakan, men han frågar iaf. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minivi
2016-05-14 12:50
#8

#4 Haha, jaa ibland har man såna dagar ;) Men tack för dina tips! Vet att jag gett mig på något stort, men det får ta sin tid o jag kommer ta hjälp både här, textinfo samt av tränare o erfarna :) #6 Tack så mycket för dina tips! Ska verkligen prova detta! Ska bli spännande o se hur det kommer gå :)

Upp till toppen
Annons: