Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3656 ggr
medarbetare
5/5/16, 12:14 PM

Lösdrift eller inte?

Hej! Efter att vårt stall brann ner har jag börjat fundera på att låta hästarna gå på lösdrift. Eftersom detta är tävlingsponnyer funderar jag på hur det kommer att fungera på vintern när de har tränat och är svettiga, då måste de ju täckas för att inte bli sjuka, men jag gillar inte att täcka mina hästar. Hur gör ni? Sen undrar jag också på maten. Om de får fri tillgång på grovfoder kommer de att bli överviktiga tror jag, men man kan ju prova. Sen kraftfoder, ger man hästar på lösdrift det? Och hur? Om hästarna inte klarar av att få fri tillgång foder, hur fodrar man då om man har två hästar på lösdrift? Kan man hänga upp två nät i vindskyddet? Sen undrar jag hur vindskyddet bör se ut. Om de får grovfoder i vindskyddet, kan man göra ett litet staket eller en halv vägg mellan dem för att de inte ska bråka om maten? Fryser hästarna på vintern?

Annons:
LinaN
5/5/16, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om du har tävlingsponnyer som jobbar varje dag så ser jag inga som helst problem att de går på lösdrift. Har du egen klippmaskin? Klipp då täckesklippning = de får behålla tillräckligt mycket päls för att hålla värmen själva, och de har tillräckligt lite päls för att de ska torka snabbt. Vi människor är på tok för pjoskiga med våra hästar överlag. Såhär har min häst vart klippt de senaste 3 åren mitt i vintern och jag har släppt honom direkt från träning i ridhuset ut i hagen utan att svampa/borsta eller annat och han har inte blivit sjuk.

hästens päls är fantastiskt konstruerad. I det vilda med vinterpäls så skulle inga hästar ha överlevt om de måste fly från ett rovdjur, blir svettiga under flykten och sedan blir kalla när de är i trygghet får lunginflammation och dör ;)

Fri tillgång. tänk såhär. Om dina hästar går ute 24/7, i ur och skur (visst de kan gå in i lösdriften men många hästar föredrar att vara ute allt som oftast) så kommer de behöva äta 24/7 för att hålla värmen och hull.  Samt så rider och tränar du ju. Att gå ute dygnet runt kräver mer energi av hästarna. Många hästar blir ju slöa när de kommer ut på sommarbete tex för att de måste vara vaksamma och alerta, samma kan hända på lösdriften. Men åter igen så är fördelarna så många, hästar på lösdrift har mindre risk för kolik, de rör på sig mer = bättre kondition mm mm mm.

I början kommer de nog hetsäta, men  efter ett par veckor/månader så kommer de börja äta mer normalt då de inser att maten inte tar slut. fördelarna med fri tillgång är många, men jag rekommenderar SMHN till höet för dels så blåser det inte bort = blir billigare i längden och de trampar inte ner fodret i marken, och dels så begränsar det hetsätningen lite. :)

Man kraftfodrar hästar på lösdrift på samma sätt som man kraftfodrar hästen på sommarbetet. Man tar en hink, häller i hästens mat och fodrar den efter att man tränat. :) eller under träningen till o med som belöning när de gör ett bra jobb. Fördelen med att använda det som belöning är att hästen inte hetsäter sitt kraftfoder :)

Hästar på lösdrift ska ha en hall, inte ett skydd. Ett skydd är i regel bara ett par plank med tak, här ett väldigt fint plank med tak. Medan en lösdriftshall har rejäla väggar och tak. På djurskyddets hemsida finns regler för hur en lösdrift ska vara byggd med mått och rekommendationer. Oftast bygger man nya lösdrifter med två ingångar så att hästarna ska kunna gå undan från varandra om det skulle uppstå bråk. Lösdrift med två dörrar, ingt strö ännu. bild och länk från shetlandsponny iFokus.

skillnaden för MIG mellan vindskydd och lösdrift är att lösdriften ska skydda mot väder och vind. Dvs det ska inte regna/snöa in mer än nån meter MAX innanför dörrhålet, många gånger kompletterar man med någon sorts dörr/draperi som hästarna kan gå igenom själv.  Inne i lösdriften är det ju smidigt att ha dragit vatten och isolerat ledningarna. Samt så behövs el så man kan ha lampor. Tänk även på att trots du har lösdrift MÅSTE du ha så du kan ordna någon sorts sjukbox till alla hästar som finns i lösdriften.

Jag hade fodrat både ute och inne på två olika platser så hästarna måste gå mellan matstationerna = motion och imiterar födosökandet hos hästen. Går hästarna tillsammans och äter tillsammans så kommer de arrangera rangordningen själva, och följer man regeln att det ska finnas 1 hög med mat mer än hästar i lösdriften så brukar man minimera bråken avsevärt. Så ute kan man ha ett större SMHN medan inne i lösdriften några mindre upphängda en bit ifrån varandra.

O som svar på din sista fråga, nej de fryser inte nödvändigtvis, sålänge de ha mat och kan röra på sig så fryser dom inte. När det är riktigt snålt och kallt ute så kan de stå stilla och skaka. Men det är för att när de skakar så skapar det mer värme än när de rör på sig = de är smarta som sparar på sin energi men ändå ökar sin värme. Att lägga på täcke orsakar många gånger att hästar fryser mera. Tror vi har en artikel om detta nånstans här på sajten….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

medarbetare
5/5/16, 7:47 PM
#2

Tack för ditt svar Lina! Nu har jag fått svar på mycket :) Men en sak jag tänker på är att det borde bli väldigt lerigt när de går så mycket på samma ställen. När man har dem på box kommer de ju in och blir borstade och får torka under natten, men hur tycker du att det är för en häst på lösdrift? Skulle du kunna skriva några fördelar med lösdrift gentemot box? :)

Gia91an
5/5/16, 11:26 PM
#3

Jag har min travare och ardenner på lösdrift och det är helt underbart.  De har fri tillgång på grovfoder och går i en flock med shettisar och en curly. Mina är inte överviktiga alls, och då har jag ändå en ardenner (där många är alldeles för feta enligt mig). På vintern tränar jag efter vilket underlag det är, är det halt så låter jag bli då min stora är jätterädd för halka. Men annars har jag inget problem med att rida han svettig på vintern. Försöker självklart se till att det inte är dyngsurt men sen tror jag mycket på att en frisk häst som får ordentligt med upp och nedvärmning hinner svetta av sig tillräkligt. Har aldrig täcke på mina, och blir travaren (som är den jag rider då den andra inte är fullt inriden än) för svettig så torkar jag honom med halm. Strechar även på vintern och sommar. Har läst många artiklar om huruvida man bör ha täcke eller inte, och efter att ha läst en artikel om en travtränare som aldrig hade det och inte haft en sjuk häst på 20 år trots att de släppts ut i hagen direkt efter jobb så bestämde jag mig för att testa nu i vinter, och det har gått fantastiskt. Pälsen är fantastisk på att reglera värmen. 

När det gäller gegg så blir det självklart mer än på box. För mina har det inte varit något problem så länge de får bra foder som ska hjälpa hovarna. De får foder när jag kommer dit och tar ut dem, en gång om dagen. Får de inte tillskott för hovarna får de gärna bärrandsröta båda två. Men det har vi inte haft något problem med nu. 

Vårt vindskydd är en stor lada med 94 kvm stor ligghall. Där inne finns det halm i en bal som de själva sprider ut. Maten är ute i hagen i en foderhäck där det finns plats för 10 hästar. Inget bråk uppstår. Fylls på var 5:e dag med en ny rundbal. 

Fördelen är att båda mina håller sig i trim bättre. De rör sig hela tiden och ingen av dem har frysit nu i vinter alls. De är nästan aldrig i ligghallen, om det inte är varmt och en massa flugor! 

Så har vi det i allafall… :P

LinaN
5/6/16, 10:47 AM
#4

#2 det KAN bli väldigt lerigt. Man kan behöva markförbättra runt matstationerna och vid ingångarna till lösdriften.

Skulle jag bygga en lösdrift från scratch så hade jag gjort såhär som på bilden. Ha ett större område utanför lösdriften som är markförbättrat och stabilt. Sen beroende på hur mycket mark man har dela upp i 2-många hagar för att spara på marken. säg att på hösten när det är lerigt och bedrövligt så går hästarna 2 veckor i varje hage tex. så att själva upptrampningen blir minimerad. Alternativt att de går en månad i en hage som blir helt söndertrampad och sen har man andra som inte är skadade när väl frosten kommer osv. Det beror ju på vad man har för kriterier.

men att hästarna är ständigt blöta är inget jag skulle oroa mig för. Benen har inte samma köldkänslighet som resten av kroppen. Att de är kalla och blöta på benen är ingen fara. Jag spolar inte benen på min häst (mer än när hovis kommer då spolar jag kvällen innan och har på box/instängd i lösdriften för att inte skita ner sig igen) men många gånger så skadar vattenspolningen mer än den hjälper hästen.

Och borsta, det gör jag bara där utrustningen ligger. Hästar som går ute året runt är inte lika benägna att rulla sig som hästar som går på box. Däremot i pälsfällartider så rullar de sig oavsett för det kliar skönt och det tar bort den lösa pälsen.

Sen för din sista fråga, jag skrev ju massor med fördelar i mitt första inlägg ^^ och du fick fler fördelar i #3. Men kan lägga till några till.

Hästarna har mindre risk att få luftvägsproblem då de alltid har fri tillgång till frisk luft. Du får hästar som är alerta och trygga med tiden eftersom de måste tänka över om det är lönt att bli rädda för det som prassla i busken. De blir mer harmoniska, de blir vältränade utan att du behöver göra något (speciellt om du har kuperade hagar) du behöver inte ha dåligt samvete för att hästarna inte rör på sig om du är sjuk eller inte hinner rida en dag, för du vet att hästarna kan röra sig fritt. De kan leka obehindrat, det blir mindre gnabb om mat i längden. hästarna får ett naturligare flock-liv utan att behöva separeras med väggar och galler. hästarna blir mark-kloka och lär sig snabbare hur de ska hantera olika underlag = mindre tveksamheter för underlag vid ridning. med tanke på alla hälsofördelar som finns med lösdrift så förstår jag inte riktigt varför så många bygger stall i dagsläget ^^

Sen andra fördelar med lösdrift är att du behöver inte mocka flera skottkärror varje dag, man mockar bajsarna och fyller på med strö (beror ju iof på vilken typ av bädd man har men många gör djupbäddar sålänge de är torra och inte plaskvåta) som mockas ut 1-2 gånger per säsong. Du behöver inte fylla höpåsar med 3-5mål mat per dag.  och ju smartare man är dess smidigare får man sin lösdrift till att fungera med minimal insats, så tex ska man åka iväg så kan en kompis som inte är hästvan sköta den utan att det skiter sig ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
5/10/16, 8:06 PM
#5

Jag har haft 2 halvblod lösdrift under 2 år. Min lösdrift är 4 x6 m , 3 väggar med en öppen långsida, väggarna är helt vindtäta upp till 150cm ovan är det lite naturlig ventilation i springorna mellan brädorna. Taket skjuter ut ca 1,5 m framför den öppna långsidan. Jag har ca 10cm torv i botten och sedan halm som strö. Jag har en häst som är mycket glupsk, så jag ut fodrar morgon, middag och kväll i lösdriften och lunch får de i en självöppnade lunchhage. Jag utfodrar vid varje kort vägg (6m mellan högarna) ifjol hade jag smårutigt hönät, årets hösilage var så långstrået så det tar rätt långtid för de att äta. Nu tränar jag de inte så hårt så de blir inte så svetiga under vinter men är noga att skritta av de. De får ha täcken vid heldagsregn när temp är under 5 grader och lika vid heldagssnö samt när temperaturen är kallare än -25grader. Där inte så mycket i själva lösdriften förutom när de äter och när det är varmt och skönt ute som de senaste dagarna.

Upp till toppen
Annons: