Annons:
Etikettliberty
Läst 861 ggr
moacaro10
4/28/16, 9:50 PM

Bra övningar?

Hej! Min kompis som är JÄTTErädd för hästar ska få jobba lite från marken med min ponny och jag skulle gärna vela ha tips på olika "lekövningar" som dom kan göra, skriv gärna vad den kallas/ni kallar övningen, lite vad det går ut på och hur man gör

Annons:
LinaN
4/29/16, 10:23 AM
#1

Om människan är rädd så är att ens stå i närheten av hästen en bra övning. Att sedan börja borsta och göra alla de dagliga vanliga momenten tills personen ifråga känner sig trygg med det innan man ens funderar på några andra övningar över huvud taget.

Horsemanship handlar om att kommunicera och att känna sig trygg (både människan och hästen) så därför ska man inte gå in i sitautioner som man är rädd för, man kan vara osäker men man ska i så fall ha en tydlig plan på hur man ska göra så man har den säkerheten.

Att puscha någon som är rädd till att göra något med häst gör det bara värre.

Efter en ridolycka för många år sedan blev jag rädd för att galoppera, väninnan i stallet hade lektion för mig och puschade och puschade för att jag skulle galoppera, visst vi galopperade men inombords trodde jag att jag skulle dö trots hästen galopperade och allt gick bra. Det tog mig många år innan jag började våga och framförallt VILJA galoppera igen och sen göra det utan ångest och rädsla. Att min väninna i välmening puschade gjorde det bara värre för mig och jag tror att många människor under press reagerar med ökad rädsla om man dessutom får en press på sig att man ska prestera, och det spelar ingen roll om det gäller att hoppa hinder eller att ens våga klappa en häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: