Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 660 ggr
mikatherider
2016-04-18 21:29

"Krubbiter" på hönät?

Hej!

Jag har fått ett litet problem med min häst nu på senaste tiden som jag har klurat så mycket på.. Sen ungefär ett halvår tillbaka har hon nämligen börjat "krubbita" på hönäten. Alltså istället för att faktiskt äta, typ attackerar hon nätet emellanåt och bara biter på det, och så låter det sådär som det gör när hästar krubbiter på krubban. Typ som en rap alltså. Dessutom typ kastar hon runt nätet med huvudet. Hon har ätit ur slowfeeding nät i flera år på fri tillgång ute, men sen någon månad tillbaka har de helt fri tillgång ute. Tidigare åt hon även ur slowfeedingnät inne men på grund av hennes beteende har vi börjat med stormaskigt och sedan gått över till påsar med hål i utan nät. Vi misstänker dock att hon har hållit på med detta länge, men att vi inte har märkt det.. Vi har försökt lägga det på backen men då äter hon inte ett strå. Trots att hon äter ur påsar utan nät för tillfället är hon fortfarande inte helt nöjd, utan istället biter hon sönder påsarna (alltså krubbiter hon på dem med). Vad vi har märkt biter hon inte på något annat utan bara i samband med att maten ligger i nät, oavsett om det är inne eller ute. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon ser väldigt frustrerad ut när hon ska äta så vi försöker göra det lättare och lättare men enda gången hon är riktigt nöjd är när man ger henne mat på marken utanför boxen. 

Vi har tolkat detta som ett stressbeteende. Alltså att hon är stressad över att hon inte får ut mat, eftersom hon dessutom är väldigt lågrangad och måste ofta äta när hon får chansen ute (dock inte längre när vi har fler matplatser). Men samtidigt vet jag inte vad mer vi kan göra; de går på fri tillgång ute i stor hage med gräsdel och sanddel 12h, hon rör på sig varje dag och är glad i övrigt och vi hänger upp silaget i påsar utan nät i boxen. De är bara 7 hästar i stallet, och det är samma som de senaste 3 åren.. Någon som har tips på vad man kan göra eller varit med om liknande? Funderat på att prova ett sånt här i boxen; http://www.lyckasridsport.se/stall-transport/hosegel, vad tror ni om det? Värt att nämna är kanske att hon har en hel del stressbeteenden i bagaget som vi har lyckats arbeta bort med åren, men detta är nog en kvarleva som vi nu måste bli av med.. Nu går de ju ut på bete om cirka en månad så snart blir ju inte detta ett problem. Är det någon som har ett förslag på vad vi kan göra? Tänker att detta måste väl åtgärdas med ändring av hållningssätt. Tips mottages mer en gärna :) Ursäkta för ett långt inlägg haha!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
LinaN
2016-04-21 15:13
#1

Låter ju helt klart som mental stress.

Får hon äta när hon är ute? eller är hon ständigt bortkörd? Har ni mer än en ätstation ute? om inte kanske det är dags att ordna med en till.

hur ser det ut i boxen där ni hänger nätet/påsarna? Är det vid gallret in till en annan häst eller är det så hon inte ser någon annan? För om det är att hon känner sig hotad så kan det vara bra att skärma av så att hon inte kan se de andra eller de som är närmast. Har sett liknande beteenden där vi hade 3 boxar på rad, ponnyn i mitten var så sjukt stressad vid sin krubba för att grannhästarna kunde se honom när han åt. Det löste vi genom att hänga upp ett täcke vid krubban som gardin/avskärmning.

eventuellt kan ni även prova att byta box till en box som är lugnare, tex en hörnbox längst ifrån dörrarna in och ut ur stallet mm.

återkom gärna med fler reflektioner och om du provar något av detta. Svårt att ge några konkreta ideer när man inte vet så mkt om läget i övrigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

mikatherider
2016-04-26 08:16
#2

Oj, jag insåg inte hur mycket jag hade utelämnat.. Haha :)) det är två matplatser med fyra hästar och hon får definitivt äta. Förut, när det var fler hästar, har det dock varit ett problem att hon inte fått äta men då har vi haft tre matplatser vilket har funkat. Boxarna står i som en fyrkant ovanifrån sett, så varje häst har två boxväggar mot häst och två utåt. Hon har krubban och vatten utåt men sedan hänger varje hästs nät på samma vägg i boxen så att de äter som i en cirkel där ingen har nätet på samma vägg, hoppas du förstår vad jag menar haha. Hon står redan längst in där typ bara jag går eftersom hon lätt blir så stressad :) Jag har faktiskt provat att hänga upp en höpåse i boxen för att efterlikna ett hösegel, och det har faktiskt funkat förvånansvärt bra! Mindre spill än vad jag trodde och hon verkar mycket nöjd vid insläppet. Nästa vecka börjar vi med dagbetet och runt den 10-15 maj släpper vi på bete så snart är det ju dags ändå, så vi försöker hitta nåt som funkar de här veckorna bara. I höst står vi i ett annat stall där inga nät finns så då blir det nog lättare att hålla henne borta från näten :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Upp till toppen
Annons: