Annons:
Etikettträningstips
Läst 806 ggr
Gia91an
4/6/16, 6:44 AM

Fartproblem

Okej! Jag har en nöt att knäcka och då jag tycker ni på detta forum ger bäst svar så provar jag här. Jag har en stor 173 cm travare på 15 år som jag känt i snart tio år men han har varit min i ca ett år. Jag har ridit honom mycket förut och han är underbar att rida men fruktansvärt het. Så fort vi travat lite ökar han farten extremt, likaså i hans galopp. Han har väldigt bra gångarter och det är förvisso kul att trava/galoppera riktigt fort, men jag vill KUNNA ta en kort galopp eller en långsam trav. Han har inte fått en bra utbildning i detta från början och det är helt mitt fel. 

Okej, själva problemet är egentligen att jag vill inte ha bett på honom. Vill köra bettlöst. Men när jag haft hack och om jag försöker sakta ner honom med det så spjärnar han emot och bara ökar farten. Jag KAN få stopp på honom eller sakta ner, men inte utan att dra för mycket i honom. Så nu har jag testat ridrepgrimma ett tag. Igår var första gången med galopp och i traven är han enkel att hantera och där kan jag sakta ner honom utan att hålla hårt. Men i galoppen rusar han som vanligt. Jag kan få stopp på honom här med men inte utan att dra i honom. Han älskar att galoppera med och han vet att jag älskar det så det blir så dumt!

Han kan One Rein stop. Men det går lan inte direkt att använda för att bara sakta ner? Har ni någon asbra övning jag kan göra? eller tycker ni jag borde återgå till bett?

Gaah det här stör mig lite! Kan tillägga att han nu för första gången på något år är i bra kondis och han orkar ju liksom busa till det. Det gjorde han inte innan. Han var extremt mager när han kom till mig för ett år sedan och det är först de senaste månaderna jag kunnat rida.

Annons:
Gia91an
4/6/16, 6:52 AM
ähnchen
4/6/16, 8:08 AM
#2

Det finns en mycket bra övning som funkar väldigt bra som heter bend to a stop. Det gäller dock att lära in den ordentligt först i skritt, sedan trav, sedan galopp så att det han vet precis vad som förväntas och inte snubblar över sina egna fötter.

Du säger att han kan One Rein stop. Hur mjuk är han när ni gör laterala böjningar? Följer han mjukt minsta tygeltag eller är han motsträvig? Är han motsträvig är det där ni ska börja. Ta upp tygeln (genom att först glida ner med handen mot hans huvud och sedan sluta handen om tygeln) så att du skapar ett lätt tryck. Stanna där tills han rör huvudet minsta lilla biten åt det hållet och släpp taget. Gör om tills han reagerar so fort du slutar handen om tygeln. På så sätt säkerställer du att han blir mjuk i sina svar. Det kan ta mer eller mindre tid i början beroende på hur duktig han redan är. Du kan sedan successivt begära mer böjning.

När han svarar mjukt kan du börja i skritt. Skrittar han lugnt kan du välja vilket ögonblick som helst. Ökar han farten i skritt utan att du bett om det är det bästa tillfället. När du tar upp tygeln tar den först utåt i sidled i en överdriven styrning, inte bara bakåt uppåt till ditt lår på en gång. Det du vill åstadkomma först är en sväng. När hästen går runt på en liten cirkel tar du upp handen som i One Rein stop så att cirkeln går över i undertramp av inre bakben tills hästen stannar till slut. Vänta till hästen blir mjuk innan du släpper tygeln. Hästen ska inte bara stanna och låsa sig i utgångspositionen för då sitter spänningen/hetsen/oron kvar i kroppen. Det vi är ute efter är avslappning.

Gör detta i skritt åt båda håll så många gånger som behövs för att ni båda ska känna er trygga i övningen. Stannar han direkt när du tar upp tygeln ber du honom gå igen. Låt handen med styrande tygeln vara där den är så att han förstår att den signalen inte betyder "stanna" utan "gå i cirklar". Har du redan tagit upp handen och han stannar utan att ha trampat under först, ber du honom om några steg med undertramp genom lägga bak skänkeln. Så fort han har gjort önskat antal steg tar du bort skänkeln, väntar tills han blir mjuk och släpper tygeln.

Tänk på att lägga in korta pauser mellan varven och klappa honom för att han ska smälta intrycken.

När det funkar bra i skritt kan ni börja med trav. Samma sak här. Travar han lugnt funkar vilket ögonblick som helst annars allra senast när han ökar tempot av sig själv. Han kommer nog snart inse att man får gå jobbiga cirklar när man självsvåldigt ökar tempot och kommer börja tänka sig för.

Jag har upplevt att hästar efter en stund bara nästan ökade takten innan de erinrade sig att det var ingen bra idé. 🙂

Ni är klara med övningen när ni kan skritta, trava och galoppera lugnt och avslappnad på långa tyglar i båda varv. Det kan förstås ta många pass innan man är där men det är helt klart värd insatsen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
4/6/16, 11:17 AM
#3

Han är mjuk i ena sidan, stelare i den andra. Upplever att han blir stelare sidled med repgrimman med, men vi jobbar mycket med böjning och försöka få honom mjukare.

mikatherider
4/6/16, 1:57 PM
#4

Är inte direkt någon expert på detta men kanske kan komma med nåt :) först skulle jag bara vilja säga - ge inte upp på bettlöst om det är vad du vill! Rider själv bara bettlöst och det var lite tungt till en början, framför allt med folks fördomar, men nu är hon så otroligt känslig på bettlöst att tom tränare börjar förstå varför jag inte vill ha bett. Hursomhelst skulle jag först, som vanligt, försäkra mig om att hästen inte har ont. När det kan uteslutas skulle jag göra en rejäl insats från marken. Det kanske kan vara så att han har kopplat ihop en viss aktivitet med den snabba traven och galoppen? Jag är ju lite av en tömkörningsfantast men jag skulle definitivt börja tömköra! Till en början med inspänning, inte gummisnodd utan en annan som gör att hästen kan vrida huvudet åt sidorna, och sedan vartefter det blir bättre övergå till bara handen så det blir korrekt arbete utan ryttarens inverkan. det kanske tar ett halvår eller tom ett år, men det är värt det! Det görs ju parallellt med ridträning så man missar inget annat.. Vi har en travare i stallet som har haft lite problem med att just trava sakta men i tömkörning var det inga problem och nu är han jättefin även uppsuttet! Sedan skulle jag jobba mycket med övergångar från ryggen, och inte glömma att berömma den snabba traven med! Du kanske tom kan använda det dvs trava några steg sakta och sedan öka på som beröm. Varje gång han rusar iväg i traven när du inte vill det och när han inte vill sakta av skulle jag nog stanna upp han mha One Rein stop, utan emotionell inblandning, och börja om. Gör om, gör rätt! Men framför allt skulle jag ge det mycket tid. En tränare sade en gång till mig att man inte får sätta för höga krav på sig själv och hästen, och att man ibland måste inse att man inte är så långt fram man skulle vilja vara. Det är orättvist mot båda parter att ställa för höga krav. Det var lite tungt att höra att min 12-åring behövde lära sig att galoppera igen, helt från början! Vi åkte inte hem med nya tips inför galoppombyten som det var tänkt utan med tips om att lära in galoppfattningar, haha.. Men att backa tillbaka till 0 och göra allting sakta och med hjälp av en otroligt kunnig tränare, tog det bara ca två månader innan vi var 10 steg framför där jag var när vi började om. Så jag skulle nog sätta mig ner och verkligen rannsaka hästen och ens egen ridning, ta hjälp av en tränare och jobba på från marken till en början! Oj vad jag babblar.. Hoppas något hjälper :) lycka till!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gia91an
4/6/16, 6:11 PM
#5

Nu ska vi se, det var mycket att svara på där! 😊 Han är genom kollar av equiterapeut och vi kollar han regelbundet. Han har haft en låsning som vi jobbat bort ganska bra men vi ska behandla snart igen! Han blir lite stel av den men Han har inte ont. Man märker tydligt på honom när minsta lilla är fel! Han har alltid rusat i galoppen, alltså som igår när jag red så tog jag en galopp i början som var i trevlig fart. Sedan tog vi en galopp i en backe och den blev ofantligt mycket snabbare! Han taggade till tusen och jag tänkte att ja, jag kan få stop på han, men då saktade jag av, utan problem och gav Honom sen tillåtelse till snabbare galopp efter en bra fattning. Sen var båda slut… 😂 eller tja Jag iaf. Jag vill absolut inte ge upp på bettlöst, upplever honom som såååå mycket gladare med det. Jag måste ju lära mig lika mycket som honom när det gäller detta! Speciellt i och med att vi ändrat utrustning. Jag brukar inte träna övergångar jättemycket men jag inser att det kan vara en sån grej jag åkte göra mer. Öka och korta traven tränar jag mycket! Galoppen kämpar jag med. Det går sådär.

Gia91an
4/10/16, 10:41 AM
#6

Nu kommer min NH tränare ut i eftermiddag och vi ska se vad vi kan göra åt mitt lilla fartproblem. :P Igår tränade jag på röstkommando och att han ska stanna med lätt tryck i grimman i skritt. Det gick väldigt bra faktiskt. När jag är i paddocken ska jag testa det 2# föreslår i skritt och trav (när jag nu kan göra lite volter!). 

4# Jag gillar tömkörning och är med förespråkare för det. Men har inte kunnat göra det så ofta sen i höstas då det varit för halt på vår äng där vi gör sådant. Det är först nu jag fått tillgång till paddock så i framtiden kanske det blir mer! :) Han har varit så sjukt glad också när jag tömkört de få gångerna i höstas så han gjort värsta bocksprången och levt rövare, samtidigt som han protesterat att det varit halt (han är väldigt känslig för det). Så då har det blivit för snabbt för att vara helt säkert.

Annons:
Gia91an
4/24/16, 9:22 PM
#7

Uppdatering! Red en konditionsrunda idag med Norton i ridrepgrimma och tycker det börjar lossna lite. Hade 4 korta travsträckor, när Han försökte springa iväg så stannade jag och backade några steg, sedan lugnt iväg igen! Och jag hade två helt uuuunderbara galopper! Den ena ganska långsam och den andra i vår jätte långa galoppbacke där han började långsamt och fint och som belöning fick han faktiskt springa av sig totalt. Trots det blev det inte okontrollerat! Såååå skönt! Sen blev han lite övertaggad i både trav och galopp på hemvägen men jag tänker att det inte är så konstigt. Jag får planera bättre i fortsättningen! Tänkte super mycket på sits och försökte träna en del lydnad. Har bestämt mig att när han har repgrimma så ska Jag inte jobba på formen för som det är nu så fattar han inte vad jag menar än och i takt med att han blir starkare kommer det av sig själv tänker jag!

ähnchen
4/25/16, 7:45 AM
#8

Bra jobbat båda två!! 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
5/5/16, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Idag tog jag en långtur med ridrepgrimman på Norton. Har både travat och galopperat och han taggade till några gånger men gick då enkelt att reglera med rösten och ett litet tag i grimman. Han är som en helt ny häst. Red med bett förra gången och då drog han mig nästan ur sadeln i traven så jag tycker ju att han talar ett ganska tydligt språk!

Red väldigt långt idag, in till byn för miljöträning, han var superduktig och reagerade inte alls på traktorer (Som annars är DÖDLIGA), självgående gräsklippare eller 150 hjortar i ett hägn som börjar springa tio meter från vägen. Blev däremot avslängd inne i byn för att han blev rädd för något som lät som vi inte såg. Tyglarna gick av och norton sprang upp på en äng (Tur att det var åt det hållet för åt andra hållet var en tungt trafikerad väg). Jag sprang efter i panik och ringer min vän. Får inte tag i henne och när jag rundar ett hus så står han bara där. Ser mig, tar en tugga gräs och går rakt mot mig. Han stannar inte förrän han har huvudet i min famn. Underbara häst! Och denna hästen har under sina 12 första år inte gått att fånga ALLS. Jag vet inte hur många timmar jag jagat honom i hagen när han var hos förra ägaren. Och jag har tränat med inkallningen VARJE dag i hagen, och att då få detta beviset. Rakt in i mattes famn. Är så glad!

Sen kom min kompis med nya tyglar. Jag satt upp och red genom byn. Kom ut på banvallen där jag tog en trav och galopp till och han var lika lydig där trots att det varit lite småläskigt att gå inne i byn bland alla bilar, människor och konstiga hus tidigare. Jag känner lite att om vi klarat denna rundan i ridrepgrimma, då förtjänar han att ha det så ofta det bara går.  Kommer endast att ha bett när vi tränar i paddocken tills han och jag fattat hur vi ska jobba honom i grimman. För där känner jag inte riktigt att vi är än. Men det kommer.

Alltså. Tänk om jag haft bett i käften på han när jag flög av, och tyglarna gick ju av. Usch! Nej tacka vet jag bettlöst. 

Älskade, underbara duktiga häst! <3

Bilden är från idag, och där ser man tygeln som är av!

LinaN
5/6/16, 10:49 AM
#10

#9 tacka vet jag reptyglar ^^ vet inte hurmånga gånger Harry trampat på sitt ledrep i alla gångarter utan någon skada alls. Medan hade han haft bett så hade han gjort sig illa i munnen så det stått härliga till….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
5/6/16, 10:52 AM
#11

Ja eller Hur! Ja hållbara tyglar skall definitivt införskaffas!

ähnchen
5/6/16, 5:05 PM
#12

Vad bra att allt gick bra för er båda! Och vilken tur Norton har att ha en så underbar matte som lagt mycket tid och energi på att träna "fånga" med honom så att han kom till henne när det verkligen behövdes. 👍

Det är just det som så mycket av NH handlar om. Att förbereda både häst och människa på att kunna hantera olika situationer på ett säkert sätt när de väl uppstår.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gia91an
5/6/16, 9:40 PM
#13

#12 Awwh tack! <3 Det värmer!

Det kändes verkligen helt underbart. Först min förtvivlan när jag såg han springa iväg och jag som panikringer kompisen för hjälp, ser honom, han ser mig och sen går han lugnt och sansat till mig. Det värmde verkligen mitt hjärta och det kändes verkligen som att vi har en bra kontakt nu… Mitt gull! Lätt att jag kommer fortsätta träna inkallning, så värt! 

Ja det är så skönt att det gick bra, han fick ett litet skav på nosen av grimman så att pälsen skavdes lite, och jag har en lätt blåslagen rumpa och en tillvriden fot. Men ingen större fara med någon av oss. Idag blev ett pass i paddocken när min medryttare red. Hon hade bett då hon inte riktigt vågat ridrepgrimma än, men jag ska nog allt vända henne! ;) Hon tror inte på mig att han är lugnare med det, och det kan jag förvisso förstå. Men hon är duktig och har ett bra tänk, så det kommer nog gå super till slut där med! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: