Annons:
Etikettträningstips
Läst 515 ggr
ähnchen
2016-04-02 16:15

Dagens träning: "Presenningar äter inte hästar"

Igår gick Grynet i en båge runt en sten längs vägkanten och jag tänkte att det var dags och plocka fram presenningen igen. Sist vi jobbade med den var i höstas och då gick hon över den. Arbetet med presenningen har hjälpt henne att komma över diverse rädslor.

När jag kom med den och la ut den, hopvikt till ett smalt hinder, var hon ytterst tveksam. När jag bad henne gå över den tog hon en jättesats, lyckades ändå röra vid den med ena foten varpå det prasslade och hon tappade fullständigt konceptet. Något jag absolut inte väntat mig efter att det hade gått så bra i höstas. Visst, lite tveksamhet men att hon snabbt skulle fatta igen.

När jag sedan bad henne gå förbi den för att minska uppgiften var hon redan så upprörd att hon inte klarade av det heller och bara trappade upp saker ännu mer. Det jag hade slarvat med var att hitta startpunkten eftersom jag gick in i passet med förväntningar istället för att observera och anpassa träningen till förutsättningarna.

När jag väl insåg misstaget tog vi det lugnt. Och DÄR har det hänt massor sedan sist. Hon kom ner på bara någon minut, vilket är otroligt fort för henne, sänkte huvudet, frustade, slickade och tuggade. Sedan gick jag och vek ihop presenningen ännu mer, tog upp den och körde friendly game med den. Det har vi gjort mycket på sistone, fast inte med presenningen, så hon kände igen principen.

Det gick väldigt bra och när jag kunde röra vid henne överallt och hon var lugn och avslappnad avslutade vi passet. Jag kom tillbaka senare och gjorde om samma sak. Sedan gick jag och släpade presenningen efter mig, med Grynet i släptåg och då följde hon efter med nosen tätt bakom presenningen. När jag stannade började hon undersöka saken med nos och fötter. När hon var klar och höll på somna avslutade vi.

Lessons learned: Var observant, hitta en bra startpunkt efter dagens förutsättningar och bryt ner uppgiften i små bitar så går det så mycket bättre. Förväntningarna får lov att stanna hemma. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2016-04-02 16:48
#1

just det där att anta att det kommer gå bra för det gjorde det sist är nästan livsfarligt och man kan bli väldigt påmind om det ^^

skönt att både du och Grynet kom tillbaka snabbt och kunde börja tänka/tänka om :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: