Annons:
Etikettallmänt
Läst 737 ggr
[CarroCarro]
2016-03-26 22:38

Blir frustrerad!!

Blir så frustrerad!!! Jag ÄLSKAR hästar, har alltid gjort men jag är så förbannat rädd för de nu.. När jag var mindre red jag m.m men nu när jag är 20+ så har jag blivit mer rädd.. Har haft en ponny som varit dominant o lite bråkig sista åren som gjort att jag blivit osäker (har den ej kvar nu). Har nu ett sto som jag borstar o fixar med (hon är i travträning så jag sköter inte träning eller vardagsgöra utan mer borstar o så), ett varmblod. Hon är stoig, rädd, skvätten, steppig o det gör ju mig livrädd många gånger.. Nu står jag där o tänker att kommer jag nånsin kunna hantera henne/sluta vara rädd eller ska jag ge upp hoppet om att jag kan hantera henne själv..

Annons:
LinaN
2016-03-27 11:34
#1

Byt häst så du kan få en tryggare tillvaro. Att jobba med sin egna rädsla är tufft speciellt när man har en häst som också är skvättig och lättstressad.

Jag har jobbat mig från att ha åkt av illa på en uteritt där jag blev rädd för att ens trava på min häst till att börja våga rida ut igen och att galoppera i ridhuset. Det tog mig 4 år att komma så långt att jag vågade rida ut alls på honom. på andra hästar gick det bättre.

För mig hjälpte det att rida andra hästar som inte var förknippade med ridolyckan eller den häst jag red vid olyckan. så det gör stor skillnad för många.

Jag arbetade mycket från marken med min egna häst tills jag börjad ekänna mig trygg med att sitta upp igen. Och jag tror det är samma sak vid hanteringen på marken. Att är du rädd för vissa situationer, utsätt dig för samma situationer med en tryggare häst och lär dig hur den situationen ska kännas när den är bra. Sen kan du gå tillbkaa till den skvättiga hästen och sträva efter att hitta samma harmoni där.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[CarroCarro]
2016-03-27 11:48
#2

#1 Ja.. Jag har också haft tanken på att ha en annan.. Men denna älskar jag.. Vill inte bli av med henne o därför önskar jag komma över rädslan, men det kanske är ett ouppnåligt mål.. :(

LinaN
2016-03-27 13:22
#3

Sen ä r ju frågan också att hur mycket får du lov att hantera henne eftersom jag förstår det som att du bara är en "pysselskötare" som inte gör så mycket annat med hästen?

För det bästa hade ju vart i så fall att ta kontakt med en NH-tränare som har erfarenhet av rädda människor och som kan hjälpa dig att lära dig att hantera hästen så att både hästen och du är säkra, och har man säkerhet från fysisk skada så brukar resten av tryggheten komma. Rädsla är ofta ett tecken på att man inte vet hur/var/när/varför saker händer och hur man ska hantera det och det är svårt att tänka konstruktivt när man är rädd.

Vi kan komma med massor med råd här, men när rädsla är involverad så skulle jag säga att ta ut en instruktör, för att ge sig på NH-övningar när man är rädd i grund och botten är inget som jag vill uppmuntra till eftersom det är så mycket annat som kan gå snett och göra situationen ännu värre.

Så, får du ta ut en tränare och träna NH för ägaren/tränaren till hästen så gör det! det kommer vara välinvesterade pengar! Kan tipsa om Tina Kolhammar, hon hjälpte mig med min galopprädsla!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2016-03-27 14:02
#4

TS var bor du? :) Har en "terapihäst" här hemma som hittills hästrädda inte varit ett dugg nervösa kring. Trots att han är stor. Kan ju vara bra att träna på andra hästar när man är nervös så att det sen funkar när man väl sköter "sin" häst. Så gjorde jag när min andra var läskig!

[CarroCarro]
2016-03-28 08:35
#5

#3 Jag får hantera henne hur mkt jag vill :) #4 Jag bor i Värmland :)

Gia91an
2016-03-28 11:37
#6

5# Kanske var lite långt härifrån. xD En bra NH tränare hjälper ju med. När min bitch var som värst mådde jag dåligt av bara tanken att åka till stallet. Men nu nio månader senare med tränare regelbundet så är det kul igen även om jag var rädd innan! Så det skulle ju kunna vara något? ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: