Annons:
Etikettträningstips
Läst 571 ggr
ähnchen
2016-03-13 19:14

Dagens träning: "Bota separationsångest"

Idag var en sådan dag. Grynet har tidigare haft svår separationsångest. Hon kunde tappa konceptet när någon häst lämnade flocken, även om det fanns andra hästar kvar i hagen. Hon sprang fram och tillbaka och gnäggade och gnäggade, tills kompisen var tillbaka. 

Genom all träning vi har gjort för att stärka hennes självförtroende bryr hon sig idag inte om när en häst lämnar flocken - och då är de sedan ett par veckor bara två hästar i hagen. Hon följer visst med till grinden och kan gnägga någon enstaka gång men sedan vandrar hon iväg i egna tankar.

Idag blåste det lite, de hade precis blivit skrämda av en skramlande bil och så gick Lukas (som fortfarande har separationsångest och inte klarar av att bli lämnad, så vi jobbar på det :) ) iväg med sin ägare så att vi kunde smyga iväg till paddocken. Vi var kvar i hagen och jag hade precis satt på repgrimman. Då brast det för Grynet. Upp med huvudet, fokus hos Lukas, fläng och släng och runt, runt mig. Och jag tänkte: Ja just det, så var det en gång i tiden, hela tiden! Ingen fokus och bara spring, spring, spring.

Så vi körde fokus och balans direkt i hagen. Ut på volten, utan att springa över mig, runt med rumpan, ut på volten åt andra hållet osv. Det tog kanske tre minuter tills hon kunde stå stilla, titta på mig och tom sänka huvudet lite. Hennes fokus drogs till platsen där hon sett Lukas sist flera gånger men kom tillbaka så fort jag rörde på mig. Hon hade inte varvat ner hela vägen när vi lämnade hagen, leriga från topp till tå, men hon traskade efter utan motstånd och inte långt därefter hördes en djup suck bakom mig och hon började tugga och bearbeta. Inga konstigheter på vägen och jätteduktig i paddocken.

Medan vi var i paddocken hörde vi Lukas ropa som tydligen kommit tillbaka och insett att Grynet inte var där. Paddocken ligger ändå 15 min promenad genom skogen… Men när vi kom hem berättade ägaren att han inte hade farit runt i alla fall som han brukar göra. Det verkar alltså som om det går åt rätt håll även där. :)

Sedan stod de två minst en timme sida vid sida i hagen och funderade igenom varsitt äventyr ;-)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: