Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1567 ggr
Wellcraft
2016-03-10 20:21

Hjälp med rädd häst

Jag har skrivit här förr ang. mitt medryttarsto, och fått en hel del nyttig information.
Nu skriver jag dock ang. en helt annan häst och dennes medryttare.
Det här har kanske inte så mycket med NH och göra, men jag har sett här att ni är otroligt kunniga!

Lite bakgrundsinformation:
Hästen ifråga är en väldigt stor valack på 22 år. Han har inte haft den lättaste starten i livet och blev svårt misshandlad som ung, vilket har satt sina spår.
Han har alltid varit osäker för plötsliga rörelser eller när man pillar på hans huvud, i synnerhet hans "blinda" fläck.
När detta inträffat har han kastat sig bakåt, han har aldrig varit dum. 
Han är ingen häst man skäller på eller är hård mot, för då blir han rädd och osäker. Dock har han alltid skött sig så bra så det har inte behövts.
Det började med att problemet eskalerade, i vanliga fall var det enkelt att förhindra att han kastade sig men det blev värre.
I vissa fall har man inte fått på honom grimman, för att han vänder, går iväg, eller kastar sig när man väl fått på den.
Hans beteende börjar dock bli konstigare och konstigare, då det har hänt att han vänt baken till och kickat när han ska tas ut till hagen, eller när man försöker fånga honom i boxen öht.
Har även hänt att han huggit efter folk som försökt fånga honom - vilket inte är likt honom. (detta är alltså folk han känner väl)
Dessutom har har det även hänt att han varit rädd & kastat sig med tränset på, förut var det bara med grimman, eller om man gjorde väldigt plötsliga rörelser öht.
Veterinär har självklart tillkallats men inga fysiska fel kunde hittats, så de kollade munnen på honom vilket visade att han hade två sår och underbett.
Såren åtgärdades och han rids inte för tf, just nu vet ingen riktigt vad de ska göra med honom. Ingen tror att såren i munnen är anledningen till att han kastat sig, då det är i ridningen han alltid fungerat felfritt (med hack eller betsel).
Det lutar åt avlivning.
Men hans medryttare är duktig med honom och han har inte visat aggression mot henne.
Så i denna väntans tid, har ni förslag på vad hon/vi kan göra?
Jag tänker trygghetsövningar, har kollat runt lite så har samlat ett par, men ni som är så kunniga kanske har förslag?  Svårt att hitta bra info & övningar.. Komplicerad situation.
Någon som varit i ungefär samma sits med erfarenheter?
Rörigt inlägg, men hoppas ni förstår!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
LinaN
2016-03-11 10:26
#1

vi har skrivit en del om förtroendeövningar, desensibilisering, approach and retreat. går att söka på de orden på sajten.

Men samtidigt så tänker jag att det kanske är något som inte syns utanpå, att han kanske har en gammal hjärnskada eller ännu värre en tumör som gett dessa plötsliga beteendeförändringarna, eller att han utvecklat magsår eller något annat som gör ont inuti kroppen.

För som jag förstår det så har detta ändå kommit ganska så plötsligt? inte lite pö om pö utan ganska mycket samtidigt att problemen blivit värre och större. Eller har jag missuppfattat det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wellcraft
2016-03-11 10:44
#2

Jo vi funderar på något invärtes. Problemen har eskalerat under ca 7-8 mån.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2016-03-11 11:55
#3

Det låter som ett komplext problem som börjar eskalera. Inget man kan lösa med ett enkelt svar här på forumet.

Det finns denna film om en stor andalusier som inte vill låta sig tränsas och är rädd för det mesta. Denna film togs två veckor efter att Warwick börjat gå igenom markarbetesprogrammet med honom från början. Då har de lärt känna varandra OCH hästen har börjat komma över ett antal rädslor. Så denna övning är inget att börja med i fallet du beskriver utan kommer längre fram.

Hooking on kommer först med fördelen att hästen kan jobbas löst, alternativt fokus och balans. Sedan friendly game för att säkerställa att han är ok med beröring (då inte nödvändigtvis känsliga stället på huvudet, beroende på hur han klarar av resten av kroppen samt hur lätt han skräms av saker som händer runt omkring honom som kan störa processen och leda till farliga situationer), sedan desensibilisering mot rörelse och ljud för att få honom att bli tryggare i sig själv.

Tydliga ramar i all hantering så att det inte råder någon tvivel för honom om vad som förväntas av honom. Rutiner för att få stabilitet i honom.

De första övningarna är komplexa och har man en häst som redan tar till försvar pga sin rädsla kan det bli kontraproduktivt när man provar sig fram och gör många misstag på vägen. Misstag i sig är något bra som man lär sig något av men kan i denna situation ytterligare förvirra hästen. Sedan tar (ofta) det mycket tid och energi att få en häst trygg. Han har ändå hunnit bli 22 år och haft mycket tid att lära sig att vara rädd. Hästar lär sig bra oavsett ålder men det är alltid svårt att bryta vanor.

Sedan kan det ju vara precis som #1 säger något invertes som ställer till. Har det tagits blodprov när vet var ute? Där skulle de kunna se om det fanns en infektion någonstans.

Vad säger hästens ägare?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2016-03-11 11:56
#4

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Wellcraft
2016-03-11 12:00
#5

Tack! Vi börjar ju misstänka att det inte handlar om rädslor längre. 
Han är aldrig elak. Aldrig skadat någon. 
Detta är ingen vana eller olat heller. Utan det är något helt annat.
Han är en mycket trygg häst, förutom just i boxen eller uppbindning utanför boxen.
Ägaren som sagt, vet inte heller riktigt vad vi ska göra nu.
Blodprov borde ha tagits, men är inte säker.
Det här är svårt att träna & vet inte om det ens är möjligt att träna bort, då de som sagt inte är en vana eller olat osv. Men trygghetsövningar överlag är värda guld! Då det är det vi ska testa nu.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2016-03-11 12:40
#6

Ok, jag förstår. Eftersom inlägget handlar om en rädd häst  och du skriver att han har alltid varit osäker för plötsliga rörelser och som blir rädd och osäker när man skäller på honom låter det som om han inte klarar av press särskilt bra. Och eftersom han verkar vara mycket bättre med medryttaren än med andra personer verkar tala emot att det något fysiskt som borde visas oavsett person. Men allt detta utan att känna detaljer om hästen och inblandade. 

Är det något annat som hänt i hans liv? Hur länge har han stått i det stallet, är det en ny person som hanterar honom, andra vanor, annat foder, mindre att göra, mer att göra etc?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Wellcraft
2016-03-11 13:14
#7

#6 Det är det som är så konstigt, allt är som det alltid varit! Även veterinären frågade efter förändringar som kan ha skett..  Och just det, han kan kasta sig osv med medryttaren också, men har  bara inte visat aggression mot henne.
Han har stått i stallet flera år, hanterats av samma människor.. Medryttaren är inte heller särskilt ny.
Samma foder, om än lite förändrad foderstat men den har alltid ändrats ibland, till o från. Han får mer grovfoder nu.
Just nu har han ju mindre att göra, men det är ju för att problemen eskalerat..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2016-03-11 19:17
#8

#7 Knepigt. Är det nytt med att han kastar sig? Förstod det som om han hade gjort det tidigare men att han numera kan vända sig om eller hugga i olika situationer.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2016-03-11 20:59
#9

Jag är ju ingen expert alls men det som dyker upp i mitt huvud är synen. Kan den ha börjat förändrats? Eller kolla veterinären på det också?

När min kanin började bli blind blev han helt plötsligt rädd för saker han aldrig reagerat för tidigare. Han kunde till och med bli rädd för hunden (som han vid andra tillfällen gärna lekte med eller följde efter och som han verkligen gillar) och det var tillfällen han blev rädd för mig också. Nu när han är helt blind har många av hans "skvättna" beteenden försvunnit igen. Om man råkar överraska honom kan han morra men inte för att han är sur utan för att tala om att han finns där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Wellcraft
2016-03-12 16:13
#10

#8 Kastat sig har han "alltid" gjort. Men inte lika enkelt som nu, förut krävdes det en rejäl kraftig rörelse eller något annat klanteri för att han skulle kasta sig.
Nu räcker det som sagt med att försöka få på grimman.

#9 Han ser ju lite dåligt på ena ögat. Men det har han gjort länge. Vi har funderat lite på det. Men några detaljer säger emot.
Något som är viktigt i historien är ju att han bara är så när han står utanför sin box (på ryktplattan) eller i sin box.
Likadant som det ibland inte går att ta på honom grimman, går det ibland inte att ta av honom grimman.
Visst skulle han rygga sig & kasta sig om man betedde sig klantigt i t.ex. ridhuset också, men man kan hantera huvudet osv utan problem (så länge man inte är hård) och han är allmänt avslappnad.

Det är som att det hänt något trauma i kombination box & utrymmet utanför där han binds upp, men det finns ingen logisk förklaring. Inget har hänt förutom att han blivit känsligare & känsligare successivt. 
Iofs har han slagit i huvudet ett par gånger rätt rejält i takbalken, då han kastat sig. Men då fanns ju redan problemet.

Tack för era svar! Det är ju spekulera man får göra i detta fall. Igår gick all hantering bra. Och det är det som är lite konstigt , vissa dagar är han felfri, andra dagar funkar inget, ibland blir han bättre och bättre under någon vecka, för att sedan bli sämre över en dag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ähnchen
2016-03-12 19:56
#11

#10 Tack för alla förtydliganden. 🙂 Eftersom han är mycket bättre när han är utanför boxen/stallgången verkar det ännu mer otroligt att det är något fysiskt. Skulle det göra ont någonstans skulle det inte bara göra det i boxen.

Att vissa dagar är bättre än andra måste inte nödvändigtvis vara konstig heller. Vi har bra och dåliga dagar, känner oss stressade vissa dagar medan andra känns helt underbara. Beroende på sinnesstämning är vi olika känsliga för yttre omständigheter. Hästar är inget undantag. Grynet kan vara lugnet personifierat någon dag och allt flyter på. Nästa dag ser hon spöken eller har allmänt svårare att fokusera. Orsaken kan vara precis vad som helst som fått henne "upp" innan jag kom.

Att han slagit med huvudet i taket har nog inte bidragit till en positivare inställning till grimmor heller. Kan han vara klaustrofobisk? Hästar är ju det av naturen men många har lyckats anpassa sig väl till stallivet. Hur är han att lasta?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2016-03-14 08:39
#12

*spekulationer*

Om han slagit nacken/skallen i balken kan han mycket väl ha slagit just den fläck där grimma/träns ligger över nacken och det kan ha blivit en ond cirkel. Han har lite ont i nacken och rycker undan huvudet, slår i och får en bula som sedan grimman ligger mot, det gör ont så att han kastar så att det rycker i nacken eller han slår i igen, så att det gör mer ont …

Där finns massor med nerver och spänningar/skador i det området kan orsaka många olika problem, bland annat spänningshuvudvärk.

Att det är olika olika dagar kan i så fall bero på så lite som att det är lite blåsigare en dag, så att han är lite mer på tå och bär huvudet lite högre och är lite mer spänd. Eller bara på att han sovit bättre en natt än en annan. Att det funkar bättre med medryttaren kan vara att han är lite tryggare med medryttaren och därför är lite mer avslappnad.

Att det bara är vid box och ryktplatta kan bero på att han känner sig tryggare där och därför "vågar" känna och ge efter för att det gör ont. Ute i stora världen får man inte visa några svagheter när man är ett bytesdjur, men hemmavid i trygghet kan man "känna efter" mer och protestera.

Hur reagerar han när man trycker och stryker runt och mellan öronen, i pannan och över nacken (från hjässan och kanske en decimeter bakåt)? Drar han undan huvudet eller sänker han sig och tillåter det, kanske till och med gäspar och myser? Är han spänd i musklerna? Är han spänd i halsen, kring manken och resten av ryggen?

Wellcraft
2016-03-14 13:33
#13

#11 Tack för intressanta svar!
Han är helt okej att lasta. Men det där med klaustrofobi lät intressant.  Han är helt okej i transporten också. 
Som sagt lugn och cool häst egentligen. Man kan umgås med honom i boxen utan problem (men man får vara mycket försiktig med huvudet), förutom att han vaktar sin mat. Men när grimman kommer fram så är det inte kul längre.

#12 Tack! Grejen är att det är en otroligt trygg häst som inte är rädd för någonting (förutom det jag skrivit här).
Vi har lett hästen utomhus en liten bit under full storm när det även flög omkring kvistar och liknande utan att han brytt sig, är han med om någonting överraskande och nytt så stannar han bara och kollar, för att sedan lufsa på igen. 
Han är typ helt opåverkad av väder/vind/nya saker osv. Jätte trygg häst. 
Så känns lite skumt om han ska bli påverkad eller nervös av saker.
Det där med att han slagit i huvudet har vi ju tänkt på, men han började kasta sig osv innan han lyckats slå i huvudet.
Han är nog inte ont i nacken, han har slagit i pannan typ varje gång . Och numera får man oftast sätta grimman runt halsen för att sedan sätta den kring nos då han är värst vid "döda fläcken". 

Nu tror jag dock att han blivit bättre igen, jag ska till stallet så kan jag uppdatera efter det!
Det lutar åt att han ska få flytta till lösdrift.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Gronstedt
2016-03-14 13:56
#14

#13: Enligt mina spekulationer är problemet inte alls rädsla/nervositet utan smärta eller nervstörning. En häst en bekant hade på foder kunde ibland (men inte varje gång) kasta sig hejdlöst vid möte med en annan häst på ridbanan. Det antogs att hon krockat eller blivit attackerad vid möte och därför var nervös och det arbetades massor med att få bort det. Ibland var det bättre, ibland var det sämre, men hästen var i praktiken livsfarlig och skickades tillbaka. Det visade sig att hon hade kissing spines och att hon förmodligen spände sig eller vred sig lite vid möten och då gick tornutskotten ihop och gav våldsamma ryggsmärtor. Hon var inte ett dugg nervös, hon fick en kniv i ryggen helt utan förvarning.

Men spekulationer är ju bara det och behöver förstås inte ha ett dugg att göra med er situation. Jag hoppas allt löser sig!

Wellcraft
2016-03-14 14:51
#15

#14 Jag tänkte mer på ett av dina sista stycken, att han vågar protestera på vissa ställen. Han känner sig lika trygg (läs tryggare) i ridhus, hage , ridbana mfl då han inte ens har dessa problem där.
Såg att jag glömde besvara ditt sista stycke, ursäkta!
_Hur reagerar han när man trycker och stryker runt och mellan öronen, i pannan och över nacken (från hjässan och kanske en decimeter bakåt)? Drar han undan huvudet eller sänker han sig och tillåter det, kanske till och med gäspar och myser? Är han spänd i musklerna? Är han spänd i halsen, kring manken och resten av ryggen?
_Beror på vart man är! Han har inga spänningar någonstans. 
I box eller på plattan så höjer han huvudet, slutar man inte så kan han kasta sig. 
Har han en bättre dag så går det att "arbeta" sig uppåt mot hans huvud, men han blir ofta spänd och skeptisk.
I ridhuset t.ex. kan man klappa honom hur som helst, även om han är svårflörtad när det gäller mys så kan han dra sig undan, vända bort sig. Men inte av nervositet.
Sist när han var lös i ridhuset satt jag på sargen medan hans medis lekte med honom, då tog han självmant upp huvudet på sargen för att jag skulle klappa.
Medisen kan gosa med honom lite hur som helst när han är i ridhus, stallplan, hage - ja  vart som förutom platta och box.
Dock kan han vara lugn när man gosar med honom i boxen, om man ej har grimma med sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2016-03-14 14:57
#16

#15: "I box eller på plattan så höjer han huvudet, slutar man inte så kan han kasta sig. 

Har han en bättre dag så går det att "arbeta" sig uppåt mot hans huvud, men han blir ofta spänd och skeptisk."

Låter som klockrena tecken på smärta och obehag.

Än en gång, inget av det jag skrivit har med nervositet eller rädsla att göra. Alla hästar är lite mer avslappnade i stallet än utanför det, hur lugna och trygga de än är.

Men nu ska jag inte tjata mer 🙂.

Wellcraft
2016-03-14 15:00
#17

#16 Okej, jag förstår hur du menar! Du är nog antagligen kunnigare än jag, så tjata på ;)
Han har som sagt blivit veterinärundersökt grundligt, inga tecken på smärta, eller spändhet förutom i munnen som är åtgärdat. 
Obehag finns där såklart, men vi börjar ju misstänka att det sitter i huvudet. 
Vi jobbar med trygghet och han kanske ska flyttas till lösdrift som sagt, det är sista utvägen vi då testar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maleficum
2016-03-14 18:22
#18

Om det är smärta eller varit smärta det kan inte vara så att det "satt sig" i huvudet? Så själva situationen gör att han förväntar sig smärta även om det inte kommer? Vet en häst som haft jätteont i ryggen och blev "sur" när man borsta där. Även efter att ryggen var bra reagera han och det räckte med att man gjorde själva borströrelsen med borsten ovanför ryggen utan att ens röra honom och han reagera och blev "sur".

Kanske missat det i nåt tidigare inlägg, men hur är det att sätta på grimman på annan plats än i stallet/boxen? (Ridhus, hage, paddock).

#14 Vi hade en liknande häst på ridskolan, han var bara 6 år när de fick ta bort honom pga ryggen (minns inte exakt vad som var felet) men han kunde funka hur bra som helst och sen helt plötsligt bara kasta sig (han gjorde väl helt enkelt nån rörelse som gav smärta). Var så himla synd för han var verkligen supermysig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2016-03-15 08:58
#19

#17: Om ni ändå är nere på "sista utvägar", testa också med övningar och behandlingar avsedda att lindra spänningar i nacken. Det kan ju inte skada 🙂.

Wellcraft
2016-03-15 09:18
#20

#18 Att ta på grimma funkar felfritt i ridhus eller hage. Han är som sagt fortfarande rädd för plötsliga rörelser såklart, men det handlar ju om hans förflutna då han blivit väldigt misshandlad.
Igår ville han inte, han vände rumpan snabbt och lite hotfullt mot en, men sedan tog vi en paus och fodervärden kom och då fick hon ut honom på direkten. 
Sedan var han lugn och duktig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: