Annons:
Etikettallmänt
Läst 682 ggr
[fin_kanin]
3/2/16, 10:04 AM

Ny här!

Hej, hej! Jag är ny här på NH iFokus. :) Jag tycker det är ganska intressant det här, hur man kan rida/umgås med hästen på naturliga sätt! Jag rider på ridskola och där är det en ponny som just nu rids utan bett pga skada i munnen. Ponnyn har (på en tidigare ridskola) vart väldigt het, men han har lugnat ner sig. Jag red honom (aldrig ridit utan bett förut), och wow! Han var inte alls olydig utan bett, jag fick för mig att han skulle skena runt med mig i ridhuset, men nej:) Jättekul att få en kontakt utan bett;) Jag har en fråga; Tycker ni westernridning är ett snällare sätt att rida på? Då jag rider western ibland får jag för mig att det är mjukare för hästen. Jag tänker att man inte behöver använda tygeln på samma sätt, länge tygel mm. (Rätta mig om jag har fel:) Långt inlägg men men. Tacksam för svar:)

Annons:
ähnchen
3/3/16, 12:50 PM
#1

Hej och välkommen! 🙂

Vad kul att det gick så bra för dig och ponnyn med bettlöst! Det är ju en tråd i full gång här angående bett eller inte bett och vilka alternativ som finns och ifall de är bättre än bett eller inte. Funka gör ju båda varianter och även halsrem eller grimma. Vänjs hästen ordentligt vid nya huvudlaget och den passar ska det inte vara problem för hästen att göra ett bra jobb. En annan parameter är då förstås ryttaren och dens kunnande om gällande huvudlag. Men rider man med mjuk hand och känner sig fram går det oftast mycket bra. 🙂

Angående din fråga om westernridning så tror jag att så länge hästen utbildas i sin takt och får tid att bygga rätt muskler och får variation i träningen finns det fler stilar som är snälla. Sedan känner jag ingen annan stil där man varvar energiska insatser med avslappning i kroppen på samma sätt som i western. Sedan tror jag att racing hästar och hopphästar kan ha det lite tuffare, i alla fall kroppsligt, men så mycket beror på den som kräver insatserna av hästen. 

Någon annan här kanske har en annan synvinkel på det hela?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

LinaN
3/3/16, 9:13 PM
#2

Western, traditionell engelsk eller tysk ridning, osv. Det spelar ingen roll, det handlar om människans syn på hästen, relationen och hur man hanterar hästens utbildning som avgör hurvida det är snällare eller inte.

Jag har sett westernryttare som är otroligt mjuka och man ser knappt vad de gör när de rider och det ser väldigt harmoniskt och fint ut. Medan andra westernryttare sliter och drar och hackar med sporrarna. Känns detta igen från vanlig traditionell engelsk/tysk ridning? öööh ja ^^ oavsett om det är hoppning eller dressyr så finns det alla varianter, från det ena till det andra och precis samma sak är det inom western och andra inriktningar.

Galopp och trav är en helt annan sak än dressyr/hopp/western då det är mer ett maskineri. där har pengarna ett helt annat driv i hur man utbildar, visst finns där fortfarande tränare/ägare som går varligt fram men de finns också de som pressar för resultat och avverkar hästar på löpande band för att de inte vinner tillräckligt eller skadar sig under träning och tävling.

Sen tror jag att det är större skillnad på ponnytravet kontra storhästtravet tex.

Bara lite så allmänt funderande från min sida utifrån lite egna erfarenheter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[fin_kanin]
3/5/16, 6:46 PM
#3

Vilka bra svar! Tack så mycket!:-)

Upp till toppen
Annons: