Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1821 ggr
Ketang
2/12/16, 12:42 PM

Bygga lösdrift

Nästa år kommer vi förhoppningsvis börja bygga vårt lösdrifts stall. I stället för att bygga boxar inne i stallet kommer vi att bygga en stor med öppning ut i hagen. Tyvärr kommer vi att bli tvungna att bygga det i ett riktigt blött sumphål :-/  Nu på vinter/våren är det riktigt blött där så vi kommer få dränera och fylla upp med massor av grus innan vi bygger. Frågan är om det bästa är att bara dränera eller om det är lönt att lägga ut grus i hagen också? Min erfarenhet är att gruset trampas ner direkt men då har det varit i hagar som inte varit dränerade.

Vill gärna ha massor med bra tips för lösdriften och hagen också, så mycket naturligt som möjligt.

Annons:
Alana82
2/12/16, 12:55 PM
#1

Jag skulle tipsa om att dränera ordentligt och lägga in ärtsingel med matta under så det inte försvinner i första taget, ett annat tips är att läsa på lite om "Paddock Paradise", visserligen mina åsikter men det brukar inte skada att få lite olika infallsvinklar på saker och ting ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Ketang
2/12/16, 1:09 PM
#2

Paddock paradise är jag mycket intresserad av och ska verkligen läsa på mer om detta. Har alltid tänkt i dom banorna, kul att det fanns ett namn på det. Alltid lättare att googla då :-)

LinaN
2/12/16, 4:49 PM
#3

Min förra stallägare hon hade markförbättrat sina hagar och lösdrift nu under hela våren/sommaren och större delen av hösten. Hon höjde upp marken med ungefär 2-3 meter  över ett område stort som en fotbollsplan. Hon fick tag på shaktmassor från ett annat bygge som annars bara skulle ha körts och tippats i nån obygd.

Första vintern hon hade sina hästar hemma i nya stallet så hade de lera upp till framknäna på de bra ställena och det blev ju ohållbart så hon började leta efter alternativ. Nu i vinter har det vart bra mycket torrare för hästarna även om det sjunkt lite här och var iom att massorna inte satt sig ordentligt ännu. Att markförbättra tar tid. såvitt jag vet så dränerade hon inte något. Men vill man att det ska vara idiotsäkert och man kanske inte vill lägga på hur mkt markförbättring heller iom att det är en kostandsfråga (hon fick betala för lastbilarnas milskostnad och hyra för containerna som det fraktades i.)

sjukt bra miljöträning för hästarna när lastbilarna körde in i grannhagen och dumpade x antal ton och kubikmeter jord, sten, lera mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Hönan]
2/25/16, 12:15 PM
#4

En dränering måste göras rätt för att fungera, så ta hjälp av fackman eller någon som vet vad dom gör. :) Att bara lägga grus dränerar inte över huvud taget. En dränering ska leda bort vattnet.

Till att börja med måste man lägga rör, duk och olika material i backen som tillåter vattnet att rinna undan från platsen. Men man måste också leda vattnet nånstans, annars stannar vattnet kvar ändå. Man kan tex leda vattnet till ett dike, en brunn eller sluttning eller markyta som är självdränerande - den som anlägger dräneringen bör kunna avgöra vad som är lämpligast i ert fall.

Min man jobbar med markanläggning och vi har diskuterat detta med dränering i hästhagar. Han säger att om hästarna trampar ner stråfoder i dräneringen kan det förstöra den, det kan vara nåt att tänka på om man ska bygga ligghall. Om det är ett väldigt blött område kanske man ska överväga att gjuta grunden tex så att halmen inte ligger rakt på backen.

LinaN
2/25/16, 2:10 PM
#5

#4 oavsett så är det dumt att låta halmen ligga direkt på backen, blir ett väldans slöseri med halm/strö då det kan förstöras av markfukt. speciellt om det är illa dränerat.

Jag har för mig att även ligghallar MÅSTE ha gjutet golv eftersom annars rinner kisset ner i marken och det är ett big no-no tydligen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
2/27/16, 11:40 PM
#6

Jag har en grusbädd i min lösdrift, jag har lagt ett lager på 10-15cm torv i botten (har en planka som kant så att inte torven "rasar"ut utanför lösdriften) och sedan har jag halm ovan på torven. Det har funkat jättebra, är inne på andra vintern. Jag tror att man inte behöver ha gjuten gödselplatta om man har färre än 4 hästar, om man inte bor nära vattendrag

Annons:
[Hönan]
3/9/16, 1:31 PM
#7

#5 Det tror jag att du missförstått. Finns ingenting skrivet om det hos jordbruksverket och på de lösdrifter jag haft häst eller varit på har ingen ligghall haft gjutet golv. Inte tycker jag att det är att föredra heller om det går att undvika. Att dränera ut kisset i backen är bättre än att behöva mocka det tycker jag. Om hästarna ens gör sin toalett i hallen, vilket de förhoppningsvis inte gör. Och då gör det ju varken till eller från.

Ketang
5/15/16, 3:17 PM
#8

Vi kommer bygga lösdriften som en stor box inne i stallet, så det kommer inte ligga halm direkt på marken någonstans eftersom stallet byggs på en betongplatta. Givetvis anlitar vi proffs för bygget :-)

Upp till toppen
Annons: