Annons:
Etikettutrustning
Läst 3169 ggr
Gia91an
2016-02-03 19:31

Westernsadel, hur ska den sitta?

Hejsan!

Jag kom över en westernsadel som suttit på en häst liknande min. Jag har en travare som är grov och med hög manke, och det hade varit kul att ha en westernsadel till honom då vi oftast rider låånga rundor. Min förhoppning är också att när jag hittat en som passar honom  så kan jag ta med unghästen och kunna ha henne runt hornet (inte knytet då) så att jag slipper dra armen ur led ifall ifall. Men i allafall. Hur ska en westernsadel sitta? Provade den jag skaffat (har möjlighet att lämna tillbaka den om jag inte är nöjd) och den verkar passa bra vid manken, men utan padden till så tycker jag den "svävar"  lite i bakkant! Vilket för mig känns lite fel.  Provade att sitta i den några hundra meter och min häst verkade inte tycka illa om den (han är fruktansvärt tydlig) men jag känner mig ändå osäker. Den var grymt skön för mig att sitta i, men det är mindre viktigt om hästen inte har det skönt! Ska fråga lite folk i min omgivning som har westernsadlar men tänkte att ni kanske har lite bra tips som alltid!

Tack på förhand!

Annons:
LinaN
2016-02-03 19:43
#1

westernsadlar är annorlunda, att den lättar i bakkant är inget konstigt när ingen sitter i sadeln, det viktiga är att när man sen rider i den noterar att den inte rör sig i sidled över hästens rygg.

Har den flankgjord? alltså en bakre sadelgjord så använd den, men du ska inte spänna den hårt utan den fungerar som nödbroms för sadeln om hästen tex skulle tvärnita så ska inte sadeln vrida sig framåt som en katapult.

Lägg på padden, på med sadeln och rid ut en normal runda. Det är först DÅ du kan avgöra om den ligger bra eller inte! Att sitta i den i ett par hundra meter berättar bara att din häst accepterar den i skritt.

Så ut och rid i alla gångarterna, gärna så hästen blir svettig! Titta sen under sadeln hur det ser ut, har den ruggiga ytor i pälsen så är det områden där det skaver. Kan du lägga padden annorlunda, eller lägga i mer bulk undertill? Fördelen med en westernsadel är att de är mycket mer förlåtande än vad engelska sadlar är när det kommer till att lägga mer padd under.

Däremot så skaffa en padd av naturmaterial, ull, hampa, lin eller bomull eller blandningar mellan dessa sorter, för de billiga man köper på hööks eller börjes som känns lite som ullfilt är inblandade med syntetfiber, nackdelen med detta är att blir där friktion under sadeln så kan det bli riktigt jobbiga skavsår av det. tänk att ha skoskav och du har en tjock nylopnstrumpa på dig, de skoskaven tenderar till att bli ganska så aggressiva, så naturmaterial närmast hästen! Även om en yllepadd är dyrare så är de värda pengarna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2016-02-03 19:50
#2

Alltså LinaN! Du är så fantastisk i dina svar! Då ska jag ut och testa den i helgen på en vanlig runda! Man kan sätta dit flankgjord, men jag äger ingen just nu! Den kändes absolut inte som att den ville snurra, men det ska vi allt testa i helgen! 

Tack! <3

LinaN
2016-02-03 22:44
#3

#2 Snurra gör den ju inte förrän det är ett verkligt nödstopp av den varianten där man som ryttare tenderar till att INTE sitta kvar ens om man hade karlssons klister i ändan!  flankgjorden används ju aktivt vid grenar som roping och andra fartgrenar inom western, och ärligt talat så är det en extra säkerhetsgrej som jag kan tycka är superbra. :)

Tack för komplimangen! det betyder att jag gör mig förstådd och inte är helt insnöad i min egna virrhjärna ;)

Inser också att jag vet lite för mycket om w-sadlar när man själv aldrig ägt nån (men å andra sidan var det ju något jag ville köpa till mig och Harry innan jag sålde honom. så man läste ju på en del om det hela! )

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2016-02-04 08:17
#4

Jo jag inser ju med att jag kan för lite, det är därför jag frågar!

OT: Har du sålt Harry? Hur kommer det sig? :O

LinaN
2016-02-04 09:10
#5

#4 Sålde honom i september -14, det var många anledningar som låg till grund men en av de största vart dålig stämning i stallet = jag mådde dåligt när jag både var där och när jag var hemma och tänkte på att åka till stallet. Den stunden tillsammans med Harry blev så liten i förhållande till hur dåligt man mådde över skitsnack, folk som inte håller vad de lovar mm och att det pågått i många år. Samt då även aktiv utfrysning och mobbing av både mig och mina medryttare och ett par gånger om året så var det ju folk som sa att Harry var farlig mm bara för att de inte kunde hantera honom trots de fått instruktioner i att tex, led honom in i hagen, vänd honom, sen släpp. Men nej folk lyssnar inte. Kan bara ana hurmycket stryk min häst har fått för att han inte var hjärndöd och följde efter som en robot som majoriteten av de andra hästarna…..

Sen är det min reumatiska värk, jag har haft så otroligt ont länge att det är ett under att jag orkat såhär i så många år. Så jag fick inse att jag har en kropp som inte orkar/kan/vill just nu, mitt psykiska mående pga folk i stallet betedde sig illa gjorde sitt till och i slutändan så tappade jag mycket av glädjen, visst jag hittade en lösdriftsplats till Harry med helt ok bussförbindelser och för en väldigt bra peng i månaden, men jag hade dåligt samvete för att jag inte åkte ut så ofta som jag skulle vilja, samtidigt som jag inte orkade. Så istället för att han skulle gå och skräpa i en lösdrift och lära deras 2-åring alla hyss han kunde (för det gjorde han väldigt snabbt ^^, inte alla men många hyss) så blev han såld till en helt underbar familj.

Han bor 1½ timmes bilfärd från mig, han är privathäst men går några lektioner i veckan på ridskolan som hans matte jobbar på och tack vare det så får han gratis mat och husrum. Han är i stort sett allas favorit, han är otroligt älskad och han trivs med allt liv och tjo och tjim. Däremot har jag inte vågat åka och hälsa på honom ännu, tror det ska göra för ont änsålänge.

Men jag får regelbundna uppdateringar både i sms, mail, på facebook mm så det känns gott. Han har blivit så smal och fin och är i riktigt fint skick! Vad mer kan man begära när man sålt sin livs kärlek?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ähnchen
2016-02-04 12:22
#6

#5 Intressant att han var "farlig-stämplat" på förra stället men lyckats bli favvo på nya… Har en bekant som var tvungen att byta stall eftersom folk bedömde hennes häst som ohanterbar. Har själv jobbat med stoet och hon är underbar. Inga konstigheter alls utan bara försiktighet. Hennes "fel" var att vara känslig  och att hon då sa ifrån när folk slet i henne och stressade henne. 

Alltid tufft att behöva ta farväl, av vilken anledning som helst. Och ännu tuffare att faktiskt aktivt göra det för hästens bästa. Hoppas du hittar styrkan att hälsa på Harry någon dag.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
LinaN
2016-02-04 17:22
#7

#6 jodå han vart farlig, gick inte att leda och var bufflig och otäck för vissa att leda. Visst han är stor men hallå, travaren i stallet sparkade en av mina kompisar i ansiktet bara för att det inte passade damen när hon skulle ledas in i hagen. En av halvblodshästarna började stegra och krångla när han skulle ut i hagen osv men när man påpekade att andras hästar inte var några änglar och ägarna minsann aldrig hade några problem så såg man ju lite rött….. Här vart ju problemet att hästägarna jamsade rundor med sina hästar så när någon (läs jag) faktiskt krävde en sån enkel sak som att gå och stanna när jag ber om det så blev det en jävla låda för att man satte ett grundläggande krav! och så undrar folk varför de ha problem i ridningen….. jisses……

för att väga trekvarts-ton så ÄR Harry en otroligt lyhörd och trevlig häst som svarar helt och hållet på vad DU som hanterar honom gör eller inte gör. ^^ Han slet sig inte mer än nån annan häst i stallet, däremot så blev det större hål i gräsmattorna i omgivningen än om någon av de mindre hästarna drog en repa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2016-02-04 20:47
#8

5# Tråkigt att du behövde sälja honom, men jag förstår varför! Och gud vad kul att han fått ett sånt toppenhem! :) Lite synd att man inte får mer uppdateringar om honom, det var spännande att följa!

Det där med bra stall är sanslöst! Jag har turen att ha en fantastisk lösdriftsplats med folk som tänker som jag! Helt underbart!

LinaN
2016-02-05 12:29
#9

#8 hade jag hittat sista stället jag hade honom på innan jag sålde, säg för 3 år sedan så had ejag haft kvar honom nu för då hade jag inte blivit så nedsliten rent psykiskt, Stallägaren och jag kom skitbra överens och hade lika värderingar även om hon inte var Nh-inriktad, det var väldigt mycket häst ska vara häst, häst ska gå på lösdrift och bara ha täcke om de är sjuka. Annars sköter de sånt själv. Fri tillgång på mat och vatten och sen rider man och tränar för att det är  roligt.

Men han har det som sagt jättebra nu, och de nya ägarna är helt fenomenalt snälla. Så lite orolig är man ju för hur bortskämd han blivit när man väl åker för att träffa honom. Och en annan sak som jag också tänker på är hur mycket kommer han komma ihåg av det vi gjort? Kommer han fortfarande vara lika lyhörd för mina hjälper som innan eller kommer livet som ridskolehäst ha bedövat honom? Sen visst är det tillfällen då jag känner att det inte känns så bra som tex när man ser att de prackat på honom en nosgrimma med snokrem. Det hade aldrig jag förutom när vi tävlade, men då använde jag inte snokremmen.  Så sådana saker är lite småjobbiga  när man ser att de gör tvärt emot vad man själv föredrar. Men det ser inte ut till att vara galet spänt eller hårt, bara att jag själv har svårt med det ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2016-02-06 16:23
#10

Så, nu har jag ridit lite längre idag även om det inte blev jättelångt. Både travat, galopperat och haft unghästen på släptåg och det har gått bra. Hade min NH-tränare med mig och hon trodde att den skulle bli bra även om den behövde spännas mer! xD Ska testa den lite mer så att han blir riktigt svettig. Men såg inte något vågigt under nu i allafall!

LinaN
2016-02-06 19:24
#11

#10 det låter ju bra! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: