Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 776 ggr
ähnchen
2016-01-20 13:36

Ledarskap – eller?

Det har diskuterats (och kommer säkert diskuteras flera gånger om framöver 🙂)  om ledare är rätt ord i samband med hästträning.

Jag tror att mycket ligger i de hundratals tolkningar av vad en ledare är för någonting att det diskuteras så flitigt inom NH om det är rätt ord eller inte. Jag jobbar som projektledare (för kvalitetsavvikelser som ingen gärna vill känna vid) och min uppgift är att se till att snälla, sura, kreativa, överbelastade, lata etc människor samlas, samsas och kommer fram till en lösning. Jag blev det för några år sedan i samband med en omorganisering, dvs. inget jag valde själv. Jag gick in med inställningen ”men jag vill inte bossa runt någon!”. Min chef sa då ”Ja just det, det är ju det jag gör med dig hela tiden.”

Äh - nej, just det…

Idag förknippar jag ledarskap med coaching, vägledning och stöd och tycker att jobbet är riktigt roligt. Det måste tilläggas att jag har en fantastiskt bra chef, också han en ledare. Han har puttat mig utanför min egen komfortzon många gånger, men just så mycket som han visste att jag klarar av. Det visste dock inte jag alla gånger. Med stora ögon stod jag plötsligt på den ökända marken och insåg att jag fortfarande var vid liv. Och klarade mig bra, så jag växte. Men, har vi olika åsikter om ett vägval är det hans ord som gäller, för det är han som har det övergripande ansvaret.