Annons:
Etikettallmänt
Läst 784 ggr
medarbetare
2015-11-21 17:14

Hugger efter mig vid ridning

Hej! Idag tänkte jag sätta mig barbacka på vår b-ponny. Jag har ridit han förr men inte på väldigt länge och då var han stressad. Jag böjde halsen och så, men när jag hängde mig över honom högg han efter mig och började stampa och sparka. Jag satte mig aldrig på honom utan gick bara en liten promenad. Tänkte att jag kunde fråga er om ni har någon idè på hur jag ska bära mig åt nu? :)

Annons:
SimoneNA
2015-11-21 21:09
#1

Försök att komma på varför han betedde sig som han gjorde om han inte har gjort det förut. Varför var han stressad? Hade han ont någonstans? 

En häst gör inget utan en anledning. Lycka till!

ähnchen
2015-11-21 21:11
#2

Hej! 🙂 Bara så jag förstår rätt, har han inte ridits överhuvudtaget på ett tag eller är det just du som inte ridit honom på länge?

Det jag undrar är om han kan ha ont och vill skydda sin rygg. Rids han av andra och rör sig bra under sadeln? Hur rör han sig när han är tillsammans med andra hästar? Har han gjort så förut? Eller visat andra tecken på ovilja? Du behöver alltså säkerställa att han är frisk innan du försöker bota hans beteende.

Om det inte är av hälsoskäl kan det vara ett inlärt beteende, dvs. att han lärt sig att när han biter eller sparkar slipper han bli riden. I så fall behöver du göra det svårare för honom att bita eller sparka än att låta dig sitta upp. 

När du ska sitta upp, kolla efter första tecknet på motvilja från hans sida som att han lägger öronen bakåt, blänger eller tar ett steg. Då sitter du inte upp utan ber honom att gå eller trava runt dig i små cirklar några varv. Sedan stannar du honom och försöker sitta upp igen. Repeterar han det motvilliga beteendet gör du om samma övning. 

Han kommer snabbt inse att det är enklare att låta bli än att hålla på att bita eller sparka. När han väl låter dig sitta upp ska du inte göra mer än så just då. Klappa honom och sitt av igen så att han verkligen förstår att han gjort rätt. Du kan sitta upp och klappa honom några gånger till men jobba honom inte just då. Om allt funkar bra nästa gång kan du ta några steg innan du sitter av igen, sedan några steg till osv. tills ni är tillbaka till det normala igen.

Som sagt, kolla noga efter första tecknet så att du inte blir biten. Det brukar komma en del varningar innan en häst skrider till handling. 

Lycka till!! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

TheCottonCandy
2015-11-29 10:22
#3

En logisk förklaring kan vara att hästen helt enkelt vill att en annan varelse ska hoppa upp på/hänga på hans rygg 

Rekommenderar dig att kolla på dokumentären "The path of the horse" för att få mer förståelse för hästar. Finns att se på youtube 🙂

medarbetare
2015-12-04 17:59
#4

Han har inte ridits alls på länge och det är bara jag som ridit honom förut.

Han är en travponny som har tränat och tävlat aktivt under säsongen och dessutom gått mycket bra på slutet, så det känns inte som han har ont i ryggen. Men självklart värt att kolla upp det!

De har precis flyttat till ett annat stall då det inte går att ha dem hemma längre. I början gick det jättebra men jag funderar på om de börjar förstå att de inte kommer komma tillbaka mer. Det är bara de hästarna där men det ligger nära deras gamla hem och vi kör förbi det varje gång vi tränar. Nu har de blivit stressade och de vill inte komma in på kvällen, jag undrar om det kanske har något med det att göra?

Rafflan
2015-12-10 01:34
#5

#4 hästar tänker inte "jag saknar mitt gamla hem", dem lever i nuet, dock kan det vara något i stallet som stör honom, verkar han stressad? orolig? hur är det i hagen, små hagar, ensam, dåligt med saker att göra? hur är det i stallet, lugnt eller stressigt och mycket folk?
om du inte ridit hästen på ett tag antar jag att du inte ägare honom, prata med ägaren?

ewelines
2015-12-11 20:34
#6

Vad menar du med ''Jag böjde halsen och så''?

Annons:
ähnchen
2015-12-12 19:38
#7

Det kan absolut ha med stallbytet att göra. Det är som #5 skriver att hästar inte resonerar på samma sätt som vi kring gamla hemmet, men de är vanedjur och det kan ta ett tag innan de bott in sig på nya stället och hittat in i nya rutiner. De kan uppleva det som stressigt med nya lukter, nya ljud, ny omgivning, nya människor, ny flock mm. Det är samma för oss människor. Flyttar vi till en ny lägenhet kör vi inte heller på som förut. Vi kanske har svårt att somna i början eftersom man hör hissen, ljud från andra lägenheter, bussen utanför mm. Det tar tid att bo in sig.

Har han inte ridits på länge och mest går på trav är han kanske inte helt bekväm med ryttare på ryggen heller. Då är det bara ytterligare en sak som känns konstigt för honom just nu.  Ge honom tid att landa och gör saker med honom som han klarar av så att han får positiva upplevelser på nya stället och får lättare att komma till rätta i nya hemmet. Ta upp ridningen när han är redo och kolla att han är bekväm med dig på ryggen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: