Annons:
Etikettträningstips
Läst 801 ggr
nathalieand
2015-11-20 20:03

metod att stegra

Jag skulle vilja lära min häst att stegra, men jag vet ingen bra metod att göra de på, hur lär man hästen att stegra egentligen? Någon som har ett bra sätt?

Annons:
SimoneNA
2015-11-21 21:07
#1

Jag har läst någonstans att "vet man inte hur man ska lära sin häst stegra så är man inte redo för lära den", vilket jag tycker låter ganska vettigt då det kan bli ett farligt trick om man inte är redo.  ;) Alltså kan man komma på ett bra sätt att lära hästen om man har en bra relation till den och vet hur den fungerar. 

Stegra är definitivt inget första trick man ska lära.

ähnchen
2015-11-21 21:29
#2

Stegra är en dominanshandling hos hästar. Som #1 skriver behöver du först bygga en relation och befästa din position i er lilla flock innan du ger dig in på denna övning. Nu vet jag ju inte hur mycket du redan har tricktränat med din häst? Det finns ett par inlägg här på sajten om trickträning som kan hjälpa dig att komma igång. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Minorca
2015-11-22 19:35
#3

Var på en clinic där tränaren sa att när man har så bra relation med hästen så man kan lägga ner den när man vill, då kan man börja med stegringsträning. Man ska tänka på vad man lär hästen och vad det innebär i framtiden, om man ev ska sälja hästen.

LinaN
2015-11-24 09:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Under alla år jag varit Medarbetare och Sajtvärd här så har vi alltid haft inställningen att vi skriver inte om stegringsträning. För det är farligt om man inte har all nödvändig kunskap innan.

En häst som stegrar ser häftig ut, det är ett coolt trick men det är också livsfarligt. För många år sedan så stod jag i ett stall där en ung tjej lekte mycket tafatt och annat med sin häst, denna hästen stegrade allt oftare mot henne när de lekte och tjejen tyckte det vart skitskoj. Tills hästen började stegra när man ledde henne, eller hon skulle in i stallet, eller man kom fram till henne i hagen.

Bilden är tagen under en av lektillfällena där hästen började bli mer och mer aggressiv mot sin människa. Man kan se på tjejens kroppsspråk att läget inte bara är lek och skoj längre.

Så mitt råd är precis som de tidigare, få en solid grund att stå på och ha en SJUKT BRA kommunikation innan man börjar stegrings-träna. Du kan alltid söka på andra trådar här på sidan och du kommer se att det är i stort sett samma svar i alla trådarna, att det är en dum idé och att det krävs mycket förarbete innan det ens är aktuellt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: