Annons:
Etikettträningstips
Läst 1326 ggr
Evelina.J
2015-08-19 11:45

Stärka hästen från marken

Jag söker övningar man kan göra för hand med hästen. Annat än tomkörning och longering. Övningar som stärker hästens kropp.

jag har en ganska stor Varmblod valack på 4år. tanken är att han ska starta. Han kondis som fasiken han kan jogga hur långt som häst utan att bli trött men då han är väldigt svår född och tappar väldigt lätt i vikt så har han även svårt att sätta muskler. Har nu fått upp han i ok hull och börjat med träning så som dressyr, lös hoppa och skritta med tung vagn. sånt som inte gör att han får jobba men inte tar så mycket energi. Tänkte därför om de fanns något annat man kunde göra än den vanliga dressyren/tomkörning.

Annons:
kvekki
2015-11-05 07:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Frihetsdressyr/trickträning! Tar iofs lång tid att komma till den punkt där hästen börjar förstå att lägga vikten bakåt, men när man är där så har man väldigt bra förutsättningar att bygga muskler! Det blir lite som gymnastik, fast hästen får göra det själv i den takt de klarar av. På bilden lägger min häst bak nästan all sin vikt, man ser hur hon vinklar bäckenet o bär upp sig. Men en travhäst skall kanske ha mer påskjut än bärighet? Ett annat tips är lösdrift i flock på kuperade marker. Min kusins starthäst gick så när den vart skadad o när de kom till tränaren så undrade hen Vad hästen gjort? Om den verkligen vilat, den såg ut som ett muskelberg!

ähnchen
2015-11-05 19:15
#2

Jag är tyvärr för dålig på riktade insatser när det gäller att stärka hästen så jag följer gärna andras tips och råd här. 🙂 Min häst behövde stärkas grundläggande och framför allt få bättre kroppskontroll så jag har jobbat henne både lös och i longerlina.

I början hade hon små sår på insidorna av benen av att ha trampat sig själv och var allmänt vinglig och snubblig. Nu har hon järnkoll på sina fötter även när hon får sina roliga fem minuter. 🤪

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Evelina.J
2015-11-06 16:35
#3

#1 Dom ska ju ha både bärighet och bra påskjut. Vill ju ha en väl musklad rumpa som som kan trampa in under sig en stark rygg och mage så att hela hästen håller i hopp och kan flytta vikten bakåt även när den travar fort. Jag vill att mina hästar ska gå utan käk så mycket som möjligt så vill ju att hästen ska va stark och kunna bära sig själv. Tänkte att man kan variera träning från ryggen med träning från marken för att få en bättre kontakt med hästen och stärka hästens självkänsla och självförtroende

Evelina.J
2015-11-06 17:47
#4

#1 själva påskjutet görs när hästen har under sig när den sätter in benet under kroppen och trycker i från så hästen måste ju ha en bra bärighet för att maximera kraften ^^

Upp till toppen
Annons: