Annons:
Etikettallmänt
Läst 934 ggr
SimoneNA
8/14/15, 1:35 PM

Häst som inte kan lämnas ensam

Hej! Jag har ett problem med min 17 åriga travare att han inte klarar av att bli lämnad av sin bästis. Han kan stå i en hage full med hästar men går bästisen iväg börjar han gnägga, springa runt, väva vid grinden. Just nu ha vi bara de två hästarna hemma hos oss så det finns ingen möjlighet för honom att vara i en hage med någon annan, så han kan "avvänja" sig från sin kompis. Det är ibland lättare att lämna honom i ett stall själv, med hö, men han börjar ofta väva och gnägga även där. Vi har inget stall just heller som jag kan lämna honom i när jag rider iväg. Det går däremot ofta bra att gå iväg själv, men inte att bli lämnad. Hur ska jag träna bort detta beteendet? Det är ganska jobbigt att alltid behöva ta med honom när man rider. Jag vill inte bara lämna honom i hagen och "vänta ut", då jag är rädd att han skadar sig eller går igenom tråden. Tack för tips! 😊

Annons:
ähnchen
8/15/15, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bygg upp hästens självförtroende med hjälp av markarbete. Se till att du kan flytta din häst, hästens bakdel, hästens bog och backa den utan motstånd från hästen. Använd så lite tryck som möjligt för att åstadkomma detta, men trappa upp trycket när du inte får respons. Så fort du får respons, även minsta lilla försöket, ta bort trycket. Börjar hästen tugga och slicka sig om munnen låt den vara en stund och fundera igenom detta. Funkar dessa enkla övningar har ni en bra grund att bygga vidare på.

Nästa steg är att "utsätta" din häst för saker. Ta ändan av grimskaftet, släng den över hästens rygg och dra bort den igen. Fortsätt rytmiskt med det några gånger. Går hästen undan, fortsätt tills hästen stannar. Upphör då omedelbart och klappa hästen. Reagerar den ordentligt, ta bara 20 cm att börja med, bara så mycket att din häst klarar av att stanna. Allt eftersom kan du länga repet och börja slänga den över/runt andra kroppsdelar. När detta funkar utan att hästen blinkar kan du börja att t.ex. vifta med en plastpåse efter samma princip.

Varje gång som din häst kommer över en rädsla bygger det upp självförtroendet. Jag har gått igenom denna resa med mitt travarsto och hon har lugnat ner sig fantastiskt mycket och kan numera skrota runt själv i bortaste hörnet av hagen, vilket aldrig fungerade för hennen innan. Då var det alltid närkontakt hon sökte.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: