Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 988 ggr
[mitzylinnea]
7/21/15, 9:20 PM

Boga ur?

Är det vanligt att en häst "bogar ur", alltså att bogen/en frambenet hoppar ur led? 
Är det vanligt att det kmr tillbaka? Kan de ge komplikationer? 

Är nervkläm vanligt i bogen/ena frambenet? Kmr det ofta tillbaka? Ger de komplikationer? 

Kan båda dessa problem ha uppstått av att hästen blivit jagad av andra hästar, gått omkull och fläkt sig? 

Vet att detta är natrual horsemanchip, men någon kanske vet…

Annons:
Gronstedt
7/25/15, 3:37 PM
#1

Hästar har vad jag vet ingen "bogled" - om man tar bort köttet skulle frambenen ramla av - så det verkar ytterst mystiskt att bogen skulle kunna gå "ur led". Om leden mellan bogbladet och själva benet skulle gå ur led tvivlar jag på att den hästen skulle bli ridbar igen i första taget.

Men visst kan de fläka sig så att de får sträckningar i bogmuskulaturen. Hur allvarligt det är beror på hur stora skadorna blivit och var bristningarna  finns. Går hästen omkull finns det också risk för sträckningar, krosskador och frakturer, till exempel bogbladsfraktur.

LinaN
7/25/15, 4:00 PM
#2

annat skulle ju vara om det är i själva armbågsleden det "hoppar ur" kan tänka mig att det är lite som patellaupphakning isf. men detär inget jag hört talas om och precis som #1 säger så är det större chans att det rör sig om en sträckning, bristning, krosskada eller annat som är det egentliga problemet.

Ring och rådfråga en vetrinär!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[mitzylinnea]
7/25/15, 5:37 PM
#3

Veterinären sa att det var ett "nervkläm" men en duktig travmänniska sa att det var "urbognong"/"boga ur". Ja vet inte vad ja ska tro. Vill bara veta om det ger men för honom senare i livet. 
Det hände för 3 år sedan, och det var inte varit nått problem sen dess

Upp till toppen
Annons: