Annons:
Etikettträningstips
Läst 868 ggr
supernatural
2015-07-08 20:59

Måste jag vara ledare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu kommer det ett lite luddigt inlägg här kanske.

Jag har varit intresserad och hållt på med NH rätt länge, sen 2013 (i små mängder endast), men när jag började med den nuvarande foderhästen (förra året) så glömde jag som helt enkelt bara bort allt med Parelli och har kört lite "vanlig" men såklart snäll, hästhantering.
Det går jättebra för oss, jag har ridit in honom själv och allt och det går bra, oftast. Är inte stora problem men ibland nu på sistone så vill han t.ex inte gå dit jag vill gå, ibland parkerar han "i trots" och lite sånt. Han trotsar mig helt enkelt.
Jag tänkte därför köra lite porcupinegame med honom och gjorde det i veckan, han är nämligen JÄTTEsvår att flytta på (i typ stallgången och andra vardagliga situationer). Bakdelen gick bra efter lite träning, men när jag bad honom att backa med sticken framme på bogen var det som att flytta som en vägg med en pinne. Det gick typ inte. Jag stegrade i faserna tills han verkligen backade och ja då slickade han sig om munnen, tuggade och allt det där. Men nästa gång, en minut senare typ, då jag skulle backa honom så gjorde han nästan vad som helst för att få mig att sluta. Han stod still, han gick åt sidan, han försökte buffa bort sticken eller hålla fast den med munnen (haha söt).

Det har ju funkat så bra tidigare att bara "strunta" i detta, så måste jag verkligen säga ifrån och vara ledaren? Han är en sån man säger till, han lyssnar, och 10 sek senare testar han igen, så jag vet vad som krävs och är beredd att göra det. Men liksom.. måste jag? Och tror ni det kommer föra våran relation åt rätt håll om jag tar positionen som ledaren? För det verkar som att han har varit "ledaren" i våran relation och nu när jag vill ta över det ansvaret säger han ifrån.
Jag vet väl som egentligen redan "svaret", vill mer ha lite bekräftelse antar jag, haha.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
ähnchen
2015-07-08 21:40
#1

Hihi, ja, du ger dig ju svaret själv ;)

Sedan betyder att vara ledare ju inte att man behöver göra stor väsen, men som jag förstår av din skrivelse är du helt med på det. Vill du att han ska göra det du ber honom om får du övertyga honom om att du vet bäst.

Det finns alltid en risk att små problem blir stora om man inte tar tag i orsaken. Ofta ligger orsaken i brist på respekt, eller osäkerhet. Det låter som om han fortfarande är rätt ung. Då har du all chans i världen att vinna hans respekt och få en häst som gör allt för dig. Sedan ligger det i hästarnas natur att då och då ompröva vem som vet bäst. Det är bara stå på dig ;)

En sak till: Hästar fattar väldigt fort vad man vill. Men det krävs ändå nötning för att övningarna verkligen ska sitta. Har man gjort ett ordentligt jobb vet de efter t.ex. ett år off på bete exakt vad de ska göra när man ber de göra dessa övningar.

Lycka till :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

supernatural
2015-07-09 10:07
#2

Ja han är bara 4 år, glömde säga det :)
Med tidigare hästar har det inte varit någon "big deal" att jag tar över rollen, men han är så pass dominant och fast i den rollen så han tar det ganska hårt därför tror jag. Och jag som människa vet ju ändå bäst i t.ex trafiken och dylikt, så jag kan ju inte låta honom bossa runt mig hur mkt som helst, det blir ju farligt.. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
2015-07-09 16:31
#3

just kallblod är väldigt envisa och måna om sitt ledarskap, jag själv strävar efter att jag ska ha 51% av ledarskapet, och min häst 49% så det är mer ett partnerskap men jag har veto ^^

Kallbloden testar oftare än halvblodshästarna upplever jag det som, vi har ständiga diskussioner jag och min häst trots vi jobbat med NH i 4 år aktivt och kännt varandra i 9 år.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
2015-07-09 19:57
#4

#3 Jo exakt så är det! Men skönt att veta att du har gått genom samma sak ;)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Urhasten
2015-07-10 18:12
#5

Som svar till din rubrik; nej.

😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaN
2015-07-10 19:32
#6

Jag strävar ju efter parnerskap mer än ledarskap, men ofta blir det ju tydligare när man säger ledarroll även om man är nästintill på jämnlik nivå. Klurigt att förklara då det mer är en känsla man har. :)

Men för att jag ska vara en bra partner så måste jag veta hur jag ska dirigera min egna energi och arbeta med mig själv och min häst för att vara för det första trygg och säker i hanteringen, konsekvent och rättvis. och rättvisa för mig innebär att man säger en sak och sen håller man det, man följer samma spelregler hela tiden och ändrar inte på reglerna förrän det finns en bra grund i spelet. Tänk lite som när man jobbar med ekvationer, du måste lära dig gångertabellen först, och division sen går man vidare till variablerna såsom X och Y… Men om du ska räkna paranteser först eller gånger först när man slutligen blandat alla varianterna, samma är det med kommunikationen och tydligheten med hästen. grunderna måste vara där och vara samma hela vägen för annars är det fusk ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
ähnchen
2015-07-10 21:31
#7

Kloka ord! Fast jag tappade bort mig när jag kom till paranteserna ;-)

För mig är ledarrollen inte heller att bossa runt någon utan att vägleda. Och när det kommer till kritan i en stressig situation måste jag kunna lita på att min partner följer mina råd så att vi klarar oss igenom situationen. För det krävs förtroende vilket vinns genom rättvisa, konsekvens och positiv förstärkning. Struntar hästen i vad jag ber den om har den inget förtroende för att det jag ber om spelar roll. Ingen stor sak när det gäller att flytta på sig ett steg eller inte. Men när det gäller att fly ifrån lastbilen i panik eller att lita på att stå kvar går minst lika bra och kostar dessutom mindre energi, då gör det stor skillnad.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Minorca
2015-07-12 11:19
#8

Det är nu det är du som det är riktigt bra att träna NH. För det är lätt att problem eskalerar, när hästarna växer sig stark och vill testa dominas. Hästar räknas som unghästar till 7 år, det är då de lästast formas. Min av egen erfarenhet av ett krafigt dominant halvblod. Fram till 4 års åldern var hon som vanligt skvättig unghäst. Därefter började problemen, när hästen började växa till och blev stark. De små problemen eskalerade när hästen var 6 ( fast vi hade egen lång erfareill av hästar, samt mycket hjälp av tränaren i ridning och en travtränare som brukar ta problemhästar) då blev hästen upprörd för allt och inget, så hästen blev farlig att rid. Vändningen kom när vi kom kom på en parellikurs, nu 10 kurser senare så är det en riktigt trevlig häst.

Cahira
2015-07-14 16:31
#9

Tycker ordet ledare är så negativt laddat och felanvänt att det fått fel betydelse. Att vara en ledare är ju någon som leder någon annan. Det betyder inte nödvändigtvis att det är något strikt. Är lite som ett föräldraskap, man lär in reglerna och håller i ramarna men det betyder ju inte att det blir en diktatur. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Urhasten
2015-07-15 17:46
#10

http://urhasten.se/2015/07/15/ett-sofistikerat-samspel/

Här går det att läsa ett klockrent citat från Emelie Cajsdotter om just ledarskap. Otroligt läsvärt!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: