Annons:
Etikettträningstips
Läst 827 ggr
Nellan-
2015-06-12 16:52

Försöker vända hem

Hej! När jag är ute och rider min häst så brukar han stanna och låtsas bli rädd för något, han backar och försöker vända. Efter ca 5 minuter så får jag honom att gå framåt men efter 100-300 meter så stannar han och gör precis lika dant igen. Är jag ute och rider med någon annan så går det bra om jag inte rider före för då stannar han. Hur ska jag gör för att han ska sluta med det där?

Annons:
LinaN
2015-06-15 10:18
#1

vänd honom ett helt varv och fortsätt framåt. Om han vänder ta det som "en bra idé" men när hästen vänt klart så vänder du tillbaka till den riktningen som ni kom ifrån ^^

Min höll på med liknande grejor när vi red på stora volterna i ridhuset i höger varv, han vände åt vänster strax innan man kom till väggen, så jag lät honom vända sen vände jag honom vidare tills vi kom tillbaka in på voltspåret igen. Funkar lika bra ute som inne.

Men något som hjälper för detta är att jobba på relationen från marken. De sju lekarna finns beskrivna här på sidan vilket ger en god grund att stå på när det kommer till kommunikation som de flesta normalfuntade hästar och människor förstår :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
2015-06-23 08:20
#2

Använd träd och annat att rida runt så hästen får något att tänka på. Backa, gör tempoväxlingar, gör varv åt båda håll, flexa… ja variera helt enkelt. 

Du kan även ta med godbitar om det är ett område som du vet hästen vill vända på och ge en godbit innan hästen vill vända och rida vidare. Efter några gånger kan du bara berömma och snart är stället inte en big deal längre eftersom stället blir positivt. 

Något tredje du kan göra är att sitta av och leka de sju lekarna och driva runt hästen eller något på stället eller leda hästen förbi stället tills rädslan eller vad det nu är, har minskat. 

Det hela beror på vad du känner för att göra. Vissa NH tränare tycker "gör fel svar svårt och rätt svar enkelt." dvs låt hästen göra fel och sedan jobba hårt så när hästen väl går det håll du vill så är det rena rama semestern och mycket enklare att välja nästa gång. Andra säger andra metoder. Du känner hästen bäst så är bara att köra på vad du tror funkar bäst på din häst. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KallaMigMimmi
2015-07-18 00:29
#3

låter som osäkerhet och vill häldre gå hem till dom andra hästarna i det trygga stallet. vet inte hur länge ni känt varandra? men hade precis samma problem i början innan vi kände varandra så tog han tom bettet och sprang hem när vi red ut själva, så red mycket tillsammans med andra och gjorde bara korta turer själva. och gick av och gick bredvid på ställen där han blev osäker för att bygga upp förtroende

efter ett tag gjorde jag så, att jag stannade vände och gick tillbaks en bit mot stallet innan han fick tanken på det och sen stannade och gick framåt ifrån stallet igen, så att det inte var säkert att vi skulle gå hem för att vi vände.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

lillensnajzat
2015-07-21 12:48
#4

Hej! Jag är absoult ingen expert , men jag skulle nog börja från marken.Det låter som att din häst är lite osäker och inte riktigt litar på sig själv och dig.Jag föreslår att du börjar jobba på t.ex gårdsplanen eller om du har en paddock, va där. Börja med grunder som backa och flytta bakdel m.m.Träna även lite tillits övningar som att han ska följa dig, kunna stå still när du t.ex masserar han, gå över nån pressening o.s.v. Nu vet ju inte jag om du har någon tränare som hjälper dig, men om du inte har det så tycker ja du ska ha någon som hjälper dig att få kommunikationen att fungera bättre. Promenera mycket med din häst i t.ex skogen och när de funkar bra hoppas ja ridningen funkar bättre också.Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: