Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 703 ggr
Evelina.J
2015-05-06 10:10

Hur skulle du tolka hene.

Jag är trav tränare och min regel nummer 1 är att de ska vara harmoni mellan mig och hästen. Hästen ska vilja va med mig och tycka de är kul de vi gör. Dom ska va pigga och springa med höga svansar när man tränar ligga på bettet och vilja framåt.

Dom hästar min mamma har fött upp och som jag till största del har format är såna. Men en äldre dam vi har hemma (15år). Hon går på lösdrift. När jag sak hämta henne i hagen så har vi alltid en process som vi måste gå igen. Kommer jag med grimman mot henne eller bara ska sätta på flug luvan så springer hon i väg i bland bara joggar hon runt och i bland bockar hon och busar, Jag kollar väldigt mycket på mina hästars ögon för att se så dom ser pigg glada och nöjda ut.  Och denna tjejen hela tiden när hon springer runt så ser hon nöjd och belåten ut. likadant när hon till slut stannar så man kan fånga henne så ser hon nöjd ut. Hade hon sätt ledsen ut så hade man ju kunnat tolka de som att hon vill inte träna. Men från processen i hagen med att hon springer runt till att jag fått tag på henne och när jag gör henne i ordning så ser hon nöjd ut. En häst som springer från en i hagen när man ska ta in den skulle ju jag tolka som i vanliga fall att den inte vill. Men hennes kropp språk gör mig lite förvirrad. Precis som att hon vill men samtidigt så vill hon inte eller nåt låter jätte skumt.

vad tänker ni om de här?

Annons:
LinaN
2015-05-06 11:40
#1

hon är lekfull, testa att göra det till ännu mer av en lek. Vad händer om DU springer ifrån henne? vad händer om du gömmer dig i hagen…. testa o se. Som du säger så låter det ju mer som om hon är busig och lekfull än att hon inte vill.

En häst som inte vill är en häst som inte kommer alls eller vill bli infångad förrän man antingen jagat hästen trött, eller börjar fuska med godis eller longerlinor för att spärra av….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Evelina.J
2015-05-06 11:58
#2

Springer jag i väg så stannar hon bara. Har försökt att leka med henne men de,är precis som att hon inte förstår vad jag vill eller vad jag håller på med. Tänkte jag skulle skippa att rida henne ett tag och bara leka och hålla på med henne mer från marken och skapa en bättre relation till henne kanske än vad jag har i dag. Hur tycker du jag tänker?

LinaN
2015-05-06 22:31
#3

#2 att jobba från marken och jobba p årelationen är alltid plus i kanten och guldstjärna i min bok :)

Idag skulle jag rida, min häst hade helt andra åsikter, så det blev en massa hjärngympa från marken istället och han fick jobba hårt med sin tjocka skalle ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: