Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 695 ggr
Evelina.J
2015-05-02 23:13

Hur ska jag göra

Vi har en hingst hemma som är 2år. Han saknar rätt mycket respekt. Han är snäll och så men han bara går på och ser han något så är de typ oj men där var nåt och men oj titta där var nått men, oj men nämen stod du där och så knuffar han undan än. jag har jobbat med han mycket i repgrimma tidigare för att han ska lära sig respektera mitt utrymme ( givet vist respekterar jag hans). men en tid har jag haft ont om tid och då har han bara fått hållas.. Men i alla fall jag har tidigare jobbar mycket med vänskaps lekarna bland annat med att ha en påse på en pisk/pinne och dra den över han kropp eller på marken. Han är jätte nyfiken på vad påsen är för nåt men kommer den för nära benen vill han sparka ner den och slå på den. Är lite osäker på hur jag ska hantera han i den situationen.. Om jag ska hålla på tills han slutar eller om jag ska säga till han? Och hur jag i så fall ska göra de? Hur tänker ni och vad eller hur hade ni gjort?

Annons:
JoannaLi
2015-05-02 23:48
#1

Just i påssituation skulle jag hållas. Jag skulle stanna precis där han blir irriterad, och sedan jobba där tills han är avslappnad, och sedan gå lite ner och jobba där tills han är avslappnad osv.

Att försöka jobba med dem när de är för högt i stress (som han visar genom att slå på påsen) ger sällan mycket förutom frustration. Allra mest lär ni er när ni är lugna och avslappnade, så försök hålla er där så mycket som möjligt :)

Lycka till!

Evelina.J
2015-05-03 09:24
#2

bara att han är inte stressad utan mer nyfiken på vad de är för nått och vill hoppa på de och leka. han skulle säkerligen vilja ta den i munnen och springa i väg och leka med den som han gör med allt annat.. Han har två bollar i hagen han leker med och har han slängt ut bollarna från hagen då tar han någon gren och springer med i munnen.. Är de för lite vatten i vatten tunnan så tar han upp den och slänger med.. Han ställer sig på bakbenen efter grenar på träden och i natt hade han rivit ner ett lysrör. Han är så jädra pillig och lekfull så han lär våran valack en massa dumt med.

LinaN
2015-05-03 22:23
#3

Utvärdera situationen, när han slår och trampar på påsen, är det en försvarsgrej eller är det en lekgrej? Han är ung och de är väldigt fysiska i den åldern. Min häst älskar att sätta fötterna på saker, speciellt nya saker… det finns en anledning till varför jag har en rykthink och inte en ryktlåda….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Evelina.J
2015-05-03 23:00
#4

#3 han ser de som en lek.

LinaN
2015-05-04 10:57
#5

#4 då hade jag låtit honom hållas, o när och om han blir för närgången använd dig av driving game och flytta ut honom från ditt personliga utrymme snabbt och effektivt. Då bygger man både förtroende och tydlighet med en häst som är lekfull, försök förvalta lekfullheten, avgör varje situation om det är lek eller aggressivitet eller rädsla. En lekfull häst är en modig häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Evelina.J
2015-05-04 11:54
#6

#5 Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: