Annons:
Etikettallmänt
Läst 706 ggr
Luckyt5
2015-04-20 15:48

"Få ordning" på häst?

Hej! I höstas började jag rida ett islandshäst-sto på 7 år. Har ridit henne ett par gånger per veckan sen dess, med undantag för några veckor i vintras då hon inte hade broddar. Vi har mest ridit i skogen med andra hästar, vilket har gått jättebra! Men nu har hon blivit riktigt jobbig och går över mig, försöker sticka om vi rider över en äng, lyssnar inte på hjälper… Hon bockar, stegrar, sparkar och bits inte. Ibland stannar hon bara och vägrar gå, men så fort kompisarna hinner ikapp går hon igen.

Anledningen till att jag ber om hjälp här är att jag vill rida henne mer bettlöst och på ett naturligt sätt. Vi började med de sju lekarna för ett tag sen, men det har inte blivit så mycket med det. Lek 1 går riktigt bra i alla fall. Men jag undrar om någon har något tips på hur jag ska börja träna med henne?  Ska jag fortsätta med lekarna? 

Tacksam för all hjälp, för jag har bara ridit på ridskola innan och vet verkligen inte vad jag ska göra!

/ Tilda

Annons:
Gronstedt
2015-04-20 15:52
#1

Som alltid är det första steget att utesluta smärta. Låt någon kunnig kolla över hela hästen, inklusive tänderna, och all utrustning.

Brollan1
2015-04-21 09:12
#2

Om hästen blir sämre av att någon hanterar den så ligger inte problemet hos hästen. Ta hjälp av någon erfaren hästmäniska och lär från den vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Först 7-games, fram till att det fungerar 100% så kan du inte färvänta dig några större förändringar. Utan att ledarskapet är etablerat fungerar sällan något annat än det hästen vill, dvs hästen leder flocken.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Yuuuhanna
2015-04-22 23:06
#3

Uteslut smärta och fundera på om ledarskapet verkligen sitter som det ska.


Luckyt5
2015-04-23 22:11
#4

#1 #2 #3 Tack!

/ Tilda

Upp till toppen
Annons: