Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 642 ggr
Shoshone
4/11/15, 9:28 AM

Right brain

Hej Är det någon här inne som har en right brain häst? Jag är så inkörd på left brain i så många år med att vara kreativ, rolig, sjukt bestämd, alltid steget före och smartare, överlista. Men nu ska jag bli en right brain tränare då det istället ska handla om att bygga upp självförtroendet i små små steg och aldrig komma till "rädd" känslorna utan bara liite obehagligt så hästen lär sig något på det och törs och vågar. Men ja tycker det är SKITSVÅRT rent utsagt! Är helt nytt för mig som alltid haft en totalt orädd bulldozer typ :-S Så jag tänkte höra om det fanns tips på övningar här? Det beror ju självklart på hur långt hästen kommit och vad den redan kan men några bra right brain tips kanske finns att få? :-)

Annons:
LinaN
4/12/15, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

appraoch and retreat, och TÅLAMOD vänta vänta vänta och vänta lite till! sen beror en del på om det är en RBE eller RBI du har med att göra också.

Att ha en RBI är en lektion i att ta det lugnt och vänta, att ha en RBE är en lektion i att bryta mönster och sen ta det lugnt och vänta lite. men repetition, repetition är viktiga byggstenar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
4/12/15, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

o här om RBI

dessa är rätt hjälpsamma, man får lite grundstrategier att jobba med :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
4/12/15, 10:43 AM
#3

Utifrån erfarenhet av en RBI skulle jag säga att det absolut viktigaste är: Fortsätt aldrig pressa när hästen fryser. Blir hästen stel och stilla, spänn av själv och vänta tills den kommer tillbaka och börjar röra på öronen och mulen igen. Annars kan det bli rejält farligt.

Shoshone
4/13/15, 9:06 AM
#4

Hmm fasen va svårt! Nu har jag läst dessa flera ggr gång på gång men har svårt att placera honom, känns som att han är en blandning. Han är nog mest RBI men tyckte träningstipsen stämde så bra på RBE där det stod mer för sådant kom jag på funkar på honom. Men definitivt inte pressa när han fryser! Det vet jag INTE funkar som sagt, då blir det värre.. Men han är nog en RBI egentligen men har nu när han är så stressad gått över lite mer till extrovert men det hoppas jag bara är tillfälligt. Men tjänar man på att ta hjälp av andra hästar till sånna här hästar? Alltså som följeslagare och så? Han är ju en följare, ingen ledare.

Shoshone
4/13/15, 9:17 AM
#5

Men det känns verkligen spännande detta! En ny epok i mitt hästliv tar vid :-D tänk vad mycket nytt jag kommer lära mig! I'm excited!! Och det kommer bli oerhört spännande att se om jag lyckas få honom mer mot "mitten" mer mot vänsterhjärna och börja tänka mer istället :-) vet ju att han kan tänka jättebra när han inte är skraj! Och då är han tillåme riktigt självsäker :-) men så fort osäkerheten kommer så är självsäkerheten ett minne blått..

Shoshone
4/13/15, 9:24 AM
#6

Hur anser ni förresten när det gäller vilken slags person ska ha vilken häst? Jag älskar känsligheten i min högerhjärnade men även humorn i min vänsterhjärnade. Men en högerhjärnad häst tycker inte jag passar med en burdus, klumpig, nonchalant och soldatbestämd människa. Jag tycker mer de passar med en sån som mej, lite känslig själv på just att läsa av energier och ta kommunikationen ett steg längre med mindre "bokstäver". Men ändå har tydliga gränser på uppfostran och annat så han får en säker hand. Anledningen till att ja frågar är att några talat om för mej att jag bör ge upp och låta någon annan ta honom för att vi är för lika. Men lika barn leka bäst, ja vet ju att det är en sån här jag sätter mej på hästnet och letar efter sen likt förbannat :-P

Annons:
LinaN
4/13/15, 11:42 AM
#7

Kan vara så att han ligger på gränsen mellan de olika och glider fram och tillbaka inte alls ovanligt.

Jag anser att man får den häst man behöver för att utvecklas och kunna bli en bättre människa. Jag har tex upptäckt att min LBI/LBE häst har börjat vilja att jag är lugnare och mjukare när jag ber honom om saker. Tex som en sån sak som att leka stick to me och gå sida vid sida om jag är för snabb så blir han grinig och försöker driva mig med fula miner och öronen slickade. Men om jag tar det lugnt och mjukt så kommer han igång snabbare och har mycket trevligare attityd. 

Men vi lleker också på level 3-4 online och då är det dags att börja finlira som sjutton :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Shoshone
4/13/15, 11:59 AM
#8

Ellerhur! Kul att du resonerar som jag! Det där har jag märkt på min LBI med :D Att hon säger ber du snällt och försiktigt så gör jag det men ber du för bryskt eller för kvickt så gör jag det med protest! Verkligen som att de lär en att det där inte behövs utan det går lika bra att göra det med små bokstäver :) Beroende på vad de är på för lyssnarmode kan man säga ;)

LinaN
4/13/15, 12:41 PM
#9

#8 tror att när man kommit över den här biten med "så fan heller!"- attityden med en LBI så kan man be väldigt snällt bara man kan motivera varför man ber med en bra sak i slutändan :) gos/vila/godis/ellervadsomfunkarbästförjustdenLBI'n ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Shoshone
4/13/15, 12:43 PM
#10

Hahaha du har ord på alla mina känslor 😂

Upp till toppen
Annons: