Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2255 ggr
Moa Liljegren
3/24/15, 9:06 PM

Tips på osäker misshandlad häst?

Jag ska nu ta en häst på prov som annars går till slakt pga hans beteende. Han beskrivs elak, hemsk, bara inte alls snäll. Han ska sparkas i hagen, vara svårfångad. Jag har varit där rättså några gånger och har inte alls upplevt detta. Dock upplever jag en väldigt osäker häst som inte vet om jag ska slå honom eller om jag ska klappa honom. Jag brukar ta med lite godis ut till hagen och försiktigt haka på grimskaftet och gå, vilket går super. Han är glad när han ser mig och har till och med börjat jaga iväg de andra hästarna ifrån mig när jag kommer in i hagen. Jag har aldrig sett en häst bete sig så. Varför gör han så? Är jag speciell på något sätt? Jag är väldigt lugn när jag är med honom för jag märker att minsta lilla gör honom.. Misstänksam? Det enda han "gjort" en gång i hagen var att bara gå iväg från mig, precis som om han ville att jag skulle följa efter honom. Det var inte alls någon snabb takt eller att han skulle smita, bara lunkade lite som om han skulle visa något. Sen blir han väldigt stressad när han står uppbunden. Det är då han börjar lägga öronen bakåt och markera smått. Jag kan nog säga att jag har tillräckligt med erfarenhet för att se att det är en osäker häst för när jag korrigerar hans beteende blir han hundra gånger värre och när jag gör min teknik, struntar i det så blir han så mycket bättre. Han har till och med börjat låta mig borsta honom i ansiktet utan att vara spänd. Istället står jag som en fåne och håller på och explodera av glädje haha ;)  
Jag märker att han testar olika saker för att han inte riktigt vet hur han ska göra. Han mixar beteende typ. Ignorerar jag detta blir han lugnare. Det går ju ändå inte så långt att han skadar mig tex, han biter eller attackerar absolut inte mig! Han är fortfarande rädd om mig, men några ynka gånger är det precis som om han säger "Är du en av dem trots allt?" 
Och speciellt när det är många ljud och rörelser överallt.
Han har förut varit på travet och det är där jag tror han har fått uppleva väldigt mycket grejer,  han var vanvårdad när de hämtade honom iallafall, täcket hade vuxit fast i manen på honom. Han är VÄLDIGT misstänksam på ryktborstar och sådant. Han måste lukta på dem innan man får borsta honom annars får man absolut inte en lugn(are) häst. Även om jag fått höra mycket av vad han gjort innan  så kan jag ändå inte hjälpa att känna mig så himla glad, lugn och trygg med honom. Vilket jag tycker är väldigt konstigt då jag egentligen är rätt hästrädd. 
Men som ni läser så är vi väldigt långt ifrån hästryggen haha. Vilket är rätt skönt då jag faktiskt är främst intresserad i markarbete. 
Så till frågorna, lite grejer jag kan göra för att få honom att lita på mig, bygga upp bandet?  Tänkte vi kunde fika i hagen tillsammans på det nya stället flera gånger i veckan då jag tror hagtid är viktig, på det nya stället - jag tänker flytta honom pga olika anledningar, (trivs inte bland många hästar och barn är en anledning, plus stressig omgivning) 
Övningar från marken utöver sevengames? Jag hittar inga bra videos som förklarar alla seven games förresten, så om någon har skicka gärna! 

Sen bästa bettlösa för framtiden? Jag tänker repgrimma då jag gärna rider mycket med vikten men sen samtidigt funderar jag på hackarmore med korta skänklar med kapson? 

Hur bygger jag upp hans självförtroende så han ska bli mer säker på hur han ska kommunicera? Fortsätter jag ignorera hans beteende och visar att jag är en lugn klippa?

Annons:
LinaN
3/25/15, 11:10 AM
#1

Var konsekvent, det skapar trygghet för då vet han vad som väntas av honom när du gör något specifikt. Och jag tycker också det låter som en väldigt osäker liten häst. 

Att låta honom lukta på borsten innan du borstar är bara ren och skär "politeness" att han får en chans att se vad du tänker göra innan du gör det. Så får jag göra när jag ska spola min häst, hålla fram vattenslangen när den rinner så han får kladda lite med det på mulen, annars går han inte med på att bli spolad, varken på ben eller kropp. Det är en artighet från vår sida som bekräftar att vi inte gör det MOT hästen utan gör det MED hästen. Det är en viktig psykologisk detalj kan jag tycka.

Att han jagar bort de andra hästarna är ett gott tecken så sett, han ser dig som en del av sitt liv, sin trygghet och vill jaga bort de andra för att du är hans. Hästar kan vara posessiva, har man nån gång sett de två bästa hästbästisarna få en ny hagkompis så blir den nya ofta bortjagad. Eller rentav när dessa två släpps in i en ny flock så har ena individen ett heltidsjobb att hålla de andra hästarna borta. Så det är ett tecken på att han tyr sig till dig kan jag tycka. och det är så JAG tolkar det.

För att bygga tillit, så konsekvens, tydlighet, ärlighet från din sida. Ägna mycket tid till att göra inget alls, fika, läs en bok och annat i samvaro med hästen. Låt honom ta kontakt med dig när han är lös. Det är en god början. Gå promenader ute med långt ledrep, promenader stärker relationen och självförtreondet hos hästen speciellt om man har kunnat befästa grunderna i de 7 lekarna. Att gemensamt ta sig över under och genom naturliga hinder såsom omkullfallna träd, över diken, mellan saker osv stärker bandet och kommunikationen. Skynda långsamt och ta den tid det tar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: