Annons:
Etikettträningstips
Läst 1566 ggr
Ylwiz
2015-02-24 15:49

Fel signaler?

Tränar nu en minishettis på fem år. Hon är väldigt sprallig och vill gärna leka hela tiden vilket är jätteskoj! Men någon stanna känner jag att gränsen går.. Hon kan inte tex vända baken åt mig och försöka sparka (vilket hon gör när jag kollat på när hon och dom andra leker) och när jag leder henne/har henne lös så nafsar hon överallt… Jag vill gärna förstå varför hon gör som hon gör och kunna göra så hon kanske tänker annorlunda.. Att jag inte ska bli sparkad och biten i ;) kanske jätte uppenbart om varför hon gör som hon gör men jag förstår inte riktigt vad jag gör fel typ, så att jag och hon ska förstå varandra! :)

Annons:
LinaN
2015-02-25 14:01
#1

hon naffsar för hon leker låter det som, svårt att säga när man inte ser det. Men med tanke på att du beskriver henne som sprallig så kan jag tänka mig att hon försöker leka piggsvinsleken med dig.  min store han vänder ibland rumpan till och skickar ut bakbenen, inte för att träffa utan snarare lite som en utmaning/han spelar tuff. Då svarar jag med att ta "kontroll" över hans huvud i ledrepet och sen med stick + string så driver jag bakdelen ifrån mig. Är han lös så driver jag bara bakdelen ifrån mig.

Så jag hade aktiverat henne mera, kanske lära några trick som apportering eftersom hon uppenbarligen gillar att göra saker med munnen. Bara för att hon ska sätta hjärnan i arbete. Sen är det DITT ANSVAR att se till att hon inte kommer så nära att hon kan naffsa och kicka. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ylwiz
2015-02-25 15:14
#2

Ja, men de har jag med problem med, att hon inte ska gå på mig hela tiden. Hon lixom trycker sig emot mig. Men då flyttar jag undan henne. (Lätt när hon e så liten…) Hon är inte allt mycket hanterad. Ska se om jag kan göra the seven games med henne! :)

LinaN
2015-02-26 12:08
#3

hästen ska gå vid sidan av dig eller snett bakom på minst en armlängds avstånd och ta ansvar för att hålla koll på om du svänger eller stannar.  använd änden av ditt ledrep grimskaft och snurra på det som en propeller om hästen kommer nära, om hästen går emot propellern  så är det hästens egna fel, du ska alltså inte slå efter hästen utan bara göra det lite avslappnat men repet ska snurras aktivt. Då använder man sig av lek nummer 3 för att hålla hästen på behörigt avstånd.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zabbio
2015-02-26 14:52
#4

#2 Du säger ''lätt när hon är så liten"… flyttar hon sig för att du ber henne, eller för att du orkar knuffa henne ifrån dig?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ylwiz
2015-02-26 19:41
#5

#4 mär hon springer in i mig med med magen puttar jag bort henne med höften. Vilket inte skulle gå med nordsvensken. Ska testa att leka de sju lekarna med henne ^^ tack :)

Zabbio
2015-02-26 21:58
#6

#5 Ja, det tyder ju på att hon inte flyttar sig frivilligt, så att säga. Bättre att lära in att hon ska flytta sig för en lätt signal, dvs träna på att flytta henne på olika sätt. Flytta rumpa, bog, sida, backa osv.  Så blir det lätt att flytta bort henne när hon trängs utan att det blir en kamp, istället befästs ledarskapet när hon ''testar'' :)
Det är ju också lättare att själv svara mjukt och behålla tålamodet när man inte känner sig trängd.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Urhasten
2015-03-10 20:08
#7

Jag har en unghäst, Orchidéa. Hon är två år och minishetland. 

Jag och hon tränar regelbundet på just lekens samspel. Det krävs god kännedom om sig själv och den man leker med för att leken ska ge någonting så som lycka, bearbetning av situationer och självförverkligande. Till en början uppmuntrade jag mycket fart genom att springa ifrån henne, hon sprang ifrån mig och att man reagerar på fartfyllda rörelser - energiökning. 

Det här har vi utvecklat till att få våra energier att "krocka". Vilket har resulterat att vi kan stegra tillsammans mot varandra. Allt är fortfarande på lekens nivå och absolut ingenting jag har lärt henne. Hon kan också lägga sig ned på bara känslan av att vi känner för det, sitta och rulla. 

Orchidéa är en fullt livlig häst och leker utifrån för härlig fantasi. I dagens läge leker vi mycket med spurt och snäva svängar och att ändå hålla kontakten. Det går till så att vi tack vare fart och accelerationsleken kan springa bredvid varandra och hela tiden accelerera. Tills en av oss viker av (för det mesta jag eftersom det är jag som introducerade leken) och Orchidéa hänger på. Det leder till bock, spret med alla möjliga ben, pip och tjut. Hon älskar det. 

Trots det här och hur mycket vi båda har utvecklats av leken, har den lärt oss otroligt mycket. Jag kan inte ens räkna alla bit och huggmärken på mina fingrar och tår då de är så otroligt många. Det blir många misstag och det tar tid innan man lär känna varandra så pass att vi förstår varandras distans till en själv. Jag har aldrig bestraffat Orchidéa för att det har blivit fel. Jag har heller aldrig uppmuntrat ett enda bitmärke. Om hon har bitit mig har jag ignorerat det rakt av och fokuserat på det jag tycker om med henne. Vet man inte vilket av hästens beteenden man vill uppmuntra är det kanske lämpligast att sitta i hagen/lösdriften och granska och observera hästen vad man önskar av den. Hur beter sig hästen mot andra när han eller hon är mysig, glad, arg, ledsen, ensam, sårad, etc?

Lek kan bli farligt. Den blir farlig när hästen börjar att försvara sig. För mig låter det som att din kompis har satt ett liknande försvar mot dig som du har mot henne. Det vill säga knuffen när det är nog. Lyssnar du verkligen till din kompis? Vill hon leka? Försöker hon förstå din energi, kroppshållning, lek? Vad gör du för något när hon vill vända rumpan till? Samt vad gör du när hon inte vänder rumpan till? Och hur reagerar du när hon vänder rumpan till?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaN
2015-03-10 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är ett tillfälle där ägaren lekt med sin häst så som #7 beskrev, löst, med fart o fläkt. Det slutade med att den här hästen stegrade, började springa över en, hon blev svår att leda till och från stallet och jag minns en kväll jag skulle ta in hästen och det tog nästan 3 timmar för att hon vägrade gå in genom stalldörren och bara slogs, högg, sparkade och hade sig.

Att leka så med en shettis så är skaderisken fortfarande förhållandevis låg, men med en större ponny eller en häst så kan det vara potentiellt livsfarligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Urhasten
2015-03-11 20:31
#9

#8

Det beror ju alldeles på hur man förhåller sig till hästen.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Brollan1
2015-03-12 08:41
#10

Leka är ju alltid kul att göra, men att leka med en större häst är alltid en fråga om att kunna hålla leken till just lek. Och att leka med en respektlös häst är som att jonglera med nitroglyserin, dvs rätt lätt att det går fel med skador som följd.

Först respekt sedan leka. När hästen går undan frivilligt med alla delar av kroppen så kan man leka med den.

Lyck atill

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Urhasten
2015-03-14 17:07
#11

Så man får en respektfull häst genom att dominera den? Korrigera det den gör? Låta den anpassa sig efter alla kroppsspråk och tankar? 

Det leder snarare till apati och då har hästen tappat sin förmåga till att ta egna initiativ (och det letar inte ens din arbetsgivare efter om du någonsin söker eller har sökt ett arbete).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

LinaN
2015-03-15 10:53
#12

#11 vi lånar hästens språk, de talar och kommunicerar via tryck, den som är tydlig och konsekvent är den som får ledarskapet, men ledarskapet röstas också fram gång på gång, den dagen ledarhästen tappar i konsekvenshanteringen den dagen är det en annan häst som tar ledarskapet, men sen hålls även ledarskapet för olika saker av olika hästar. Det är samma när vi kommunicerar med hästen. MEN problemet är att vi människor oftast är jädrigt inkonsekventa och hellre blir aggressiva.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ylwiz
2015-03-15 11:31
#13

Där fick min hjärna jobba på riktigt Lovisa.. (Höh, följer dig å din fantastiska lilla häst på både bloggen och insta, sjukt inspirerande är det! Fortsätt med det du gör!! :D) Hon har inte alls blivit hanterad mycket och jag tror hon är ganska osäker på sig själv (även jag). Mitt tålamod i dom situationerna är ganska dåligt med.. Så de slutar med att min energi blir i obalans.. (Jag vet inte riktigt vad jag ska göra..) Kanske bäst att börja från ruta ett? Att kunna gå i grimma och grimskaft? Ska försöka omvandla mitt tänkesätt och göra tvärtemot hur jag gör och ser om jag kan få en annan effekt. Fråga.. Vad ska jag göra om hon sticker ifrån mig? Inte känner att hon vill vara med längre?

Annons:
LinaN
2015-03-15 15:06
#14

#13 låt henne sticka, gör något annat, gå och mocka, plocka blommor, ring ett samtal.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2015-03-16 08:58
#15

Eftersom ni är osäkra båda två så gör det ju inte situationen bättre, någon måste leda flocken. Ta hjälp av någon erfaren, antingen ta lektioner eller låt en erfaren hästmäniska ta hand om hästen ett tag och sedan lär från hästen efter det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Urhasten
2015-03-16 18:36
#16

#12 

Du är ingen häst. Kommer aldrig bli en häst. Det är av den anledning du inte ska låtsas vara en häst och det är då du får uppmärksamhet på att "Hej, du är ju ingen häst, en ömtålig människa som kräver att man är rädd om dig". När man delar en ömsesidig vänskap med varandra behöver ingen låtsas vara ledaren. 

Att se på sig själv som en tydlig och konsekvent ledare får det att låta som att hästen är sårbar. En häst måste få chans att vara sitt bästa jag, det förändras inte fören mönstret förändras, vår syn på hästen som individ. 

Jag håller med om att vi hellre blir aggressiva än att vara "den goda ledaren", men det är också aggressivt-snarlikt att tycka att man ska vara en ledare. Jag leder ingen av mina vänner. Jag leder ingen i min omgivning. Jag dominerar inte den jag älskar. Kompromissar, möjligtvis, ger förslag, försöker övertyga, tjatar, etc, men aldrig dominerar eller försöker leda någon. 

Jag förstår nog ditt synsätt, men vi delar det inte alls. Jag tror inte att du vill dominera din häst, men du förstår inte att någon annan väg är möjlig heller (med tanke på hur du argumenterar). Det är inte så att jag dömer dig heller, men jag vill bara understryka att vi tänker olika. 

#13

Att hon springer ifrån dig handlar sällan om det faktum att hon springer ifrån DIG, inte tycker om DIG. Det handlar i många fall om att hon försöker bryta ert mönster. Chockera henne, vad händer om du springer med åt samma håll och försöker "fånga upp hennes uppmärksamhet"? Vad har du gjort innan hon springer iväg? Jag tror inte som #14 för att det hjälper inte. Fortsätt visa intressera att kommunicera MED henne. Var med henne. Gör något som för henne verkar intressant. Styr över ett dike, hinder, upp på något, vandra mellan träd, umgås med henne i hagen där hon är helt opåverkad. Det kanske är kul/drygt för henne, men en känsla som för henne kanske är något som behöver känna med utav också? 

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2015-03-16 18:40
#17

Och #13 vad roligt att du tycker om oss :'D 

Tusen tack ❤️

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Ylwiz
2015-03-18 22:22
#18

#14 menar du att jag ska släppa henne ute bland bilarna när hon sticker? Å bara gå och mocka typ…? 

#15 Jag vill gärna fixa det på egen hand först å främst.. Förstå hästens språk. Då är det ju bra med en tränare. Men om jag kan fixa det på egen hand är de ju de bästa typ ^^ Jag lär mig ingenting på att lämna bort hästen då vägen till målet är det viktigaste för mig. ;)

Brollan1
2015-03-19 08:35
#19

Man lär sig väldigt långsamt när man blir upprörd, och upprörd blir man när man inte vet vad som händer och hur man skall ta hand om det. Därför är tränare bra så man får en tråd att börja nysta på och slipper den svåra starten både för hästen och dig.

Om hästen vill sticka så kan du inte göra så mycket åt det, den bra mycket starkare än oss. Så i stället för att kämpa mot den på dens vilkor så måste du se till att villkoren är dina och inte hästens. Detta kräver planering i förväg och det är vi mäniskor riktigt bra på. Så använd det du är bra på i stället för att kämpa mot hästen, ge där det behövs och ta där det går, dvs anpassa sig efter situationens behov genom att vara bered och ha planerat i förväg.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
2015-03-19 15:14
#20

#18 jag hade ju inte gått ut med en häst som sliter sig regelmässigt i trafik utan hållt mig i ridhus eller paddock tills man vet hur man ska bryta det. Allt annat är ju bara dumt kan jag tycka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Urhasten
2015-03-20 21:28
#21

Ylwis, jag tycker att du verkar ha ett sunt tänk. Resan och målet att umgås gott tillsammans är betydligt mycket viktigare än att försöka bekämpa en ledarroll som i "bästa fall" inte ens behöver existera. Det är system som vi människor har skapat oss för att tydligt kunna hantera situationer. Ibland är situationer lättare än vad vi behöver göra de.

Försök att umgås mycket med hästen i hagen. Där hästen är fri att göra sina egna val. Observera den och tänk på saker den tycker om, den gör och hur den interagerar med miljön, andra hästar, dig och så vidare.

När du sedan umgås med hästen utanför staketet tar du med dig det här. Du kommer genom det att upptäcka när hästen visar tendens att vilja springa iväg. Du kommer kunna se när hästen ger klartecken på att DET HÄR VAR KUL MER! 🎈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: