Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1708 ggr
highclassfocus
2/18/15, 5:39 PM

Långt jack i hov-väggen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj alla hästälskare. Jag har en fråga angående en häst, eller ja, framhovarna på denna häst. Båda framhovarna har stora jack tvärsöver och ser likadana ut, men bakhovarna har jämna hovväggar. Det är inte min häst och jag är inte hovslagare så jag vet inte om jag vill "lägga näsan i blöt" speciellt mycket till ägaren. Hästen fick fång i somras, har haft problem med diet och senorna i frambenen. Kan någon försöka förklara hur jacken uppstått? Är det resultat från fång? Hovbölder? För lite vägg borttaget av hovslagaren? Hästen är en god vän till mig och jag spenderar varje morgon med henne, jag har funderat länge på hur ringarna/jacken uppstått. Tacksam för svar :)

Annons:
Gronstedt
2/18/15, 6:23 PM
#1

Googla på "fångränder" och se om du tycker det verkar stämma med de här hovarna. Det är skador som uppkommer genom att hovarna och hornet inte fungerar normalt när hästen har fång. Med tiden växer de ner och bort, ungefär som fläckar/jack i våra naglar.

Talidass
2/19/15, 6:53 PM
#2

Kan även vara en hovböld som kommit pga fången.

LinaN
2/21/15, 11:35 AM
#3

Finns ett nätverk här på iFokus för barfotahovar/hovar med mycket kunskap. miljön brukar vara ok även för sko-folk ^^

Men det där ser ut som om det har med fånget att göra. Frisk hov ovanför randen, och sjuk nedanför.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: