Annons:
Etikettträningstips
Läst 1376 ggr
V3ritas
2015-02-03 22:30

Unghäst

Hej på er! Har för ett par veckor sen blivit ägare till en 3,5 årigt mindre kallblodssto. Nu vill jag ha massor av konkreta tips hur jag ska jobba med henne. Hon är ganska bufflig, tränger sig före och flyttar runt en som en vante. Lite som en energisk hundvalp. Har läst på massor men nu när man väl ska börja så vet man inte vart. Så har ni några tips? Vad ska jag börja med? :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Annons:
LinaN
2015-02-05 11:02
#1

läs artiklarna om de 7 lekarna. det är en mycket bra början eftersom det är där man sätter grunden för kommunikationen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Martinaappel
2015-02-06 06:45
#2

Att kunna flytta hästen är en bra början tycker jag. Om hon är bufflig och ganska stor kan det vara bra att börja från håll dvs t.ex backa henne när du står en bit ifrån, lär henne att lämna plats till dig. Svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar:)

LinaN
2015-02-06 19:27
#3

#2 det är just därför man börjar med de 7 lekarna då det är där hästen lär sig att respektera människans utrymme och man börjar kommunicera.

Att flytta för tryck är lek nr 2, så det är rätt grundläggande ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2015-02-09 08:25
#4

Ställ hästen tillsammans med ett äldre sto som kommer att lära hästen vad respekt är. Sen kan du börja med att flytta bakdel tills det fungerar utan protester. Fortsätt med att flytta sidvärtes och sedan bakåt. Har du gjort det rätt så är buffliogheten borta och allt går mycket bättre.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

V3ritas
2015-02-10 07:26
#5

Tack för alla tips :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

LinaN
2015-02-10 11:47
#6

#4 jag hade lagt krutet på att flytta framdelen eftersom det troligtvis är den som hästen knuffas och bufflar med. = det är den farliga änden. 

Det jag GENERELLT stött på med kallblod är att de är väldigt dominanta framtill, och det är den änden som är svår att flytta på, medan bakdelen oftast är väldigt lätt att få undan eftersom hästen då kommer med sin dominanta del mot en så snart man flyttat bakdelen.

Jag brukar iaf sikta på att flytta den dominanta delen av hästen först för det är där man vinner pluspoäng.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
V3ritas
2015-02-10 14:10
#7

#6 Det kan jag hålla med om, hon flyttar hur enkelt som helst undan bakdelen, men framdelen är inte alls lika lätt.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

V3ritas
2015-02-10 14:11
#8

#6 Hur hade du gjort när du flyttar framdelen? :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

LinaN
2015-02-11 10:24
#9

#8 läs på om poqupine game och driving game, och de fyra faserna. finns artiklar om det, men inte säker på hur det ligger till med bilderna då jag märkt att i en del gamla artiklar har bilderna försvunnit.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Cahira
2015-02-17 05:53
#10

Är lekarna samlade nånstans så man hittar alla på en o samma plats med länkar? För jag brukar ha problem att hitta det jag söker när jag är ute efter det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

supernatural
2015-02-18 19:41
#11

#10 Om du klickar på "Artiklar" högst upp, (istället för Inlägg) så finns där en kategori som heter De sju lekarna :) Där finns alla samlade, tyvärr utan nummerordning men alla är där! ;)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Cahira
2015-02-18 21:54
#12

tack :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

V3ritas
2015-08-12 19:54
#13

Ni kanske vill ha en liten uppdatering hur det har gått? 

Det går framåt, men det är verkligen inte det lättaste med en unghäst, och ett kallblodssto dessutom.. ;) Hon har hunnit bli 4år i Juni.

Vi kör på och jobbar med det som behöver jobbas på för stunden, det brukar dagen visa. Hon kan fortfarande vara riktigt bufflig och försöka trycka iväg mig med bogen om jag leder henne men vi jobbar på det med mycket förflyttningar och så försöker jag spendera mycket kravlös tid med henne, alltså bara umgås.

Annars t.ex. nu så håller man på att göra en ridbana mellan beteshagen och stallet. Där ska vi alltså passera och det var inte det lättaste första dagen. Hon stod pall och ville inte alls följa med. 

Jag tog bara ett djupt andetag, slappnade av och visade att jag tyckte att det var okej, ingen fara att gå framåt. Tog ett stadigt tag om grimskaftet framför henne, höll det spänt en lååååååååååång stund, tills hon skiftade vikten framåt. I samma sekund släppte jag grimskaftet och hon såg ut att förstå direkt. Sen tog jag tag om grimskaftet igen, ökade trycket från väldigt lätt drag till att hålla rätt hårt innan hon tog ett steg fram och jag släppte grimskaftet. Fortsatte så hela vägen förbi den blivande ridbanan och för varje gång så minskade tiden och trycket som jag behövde hålla. Igår så gick det hela mycket fortare. Det är som att hon vill se att jag är konsekvent och att hon blir trygg med det.. :)

Hon är otroligt tajt med sin lilla flock (dom är 3st), hon kan bli lite upprörd om vi gör något på egen hand och hon inte kan se dom andra. Någon som har tips på vad vi kan göra kring det? :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: