Annons:
Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
Zollan
2014-12-30 15:10

Tips på arbetsrep?

Hej! Någon som vet vart man kan köpa arbetsrep som är ca 7 meter långt och ganska lätt? Går bra med lite kortare eller lite längre men standard brukar ju va runt 7 m väl? Har tidigare ett arbetsrep på 7.2 m som är från en ganska känd sida, men tycker det är alldeles för tungt :-/ Har en liten b-ponny som är stark men ändå känslig så tycker det är sååå tungt, både för mig att gå promenad med och hålla i men även för honom att gå med i repgrimman. Så någon som har tips på arbetsrep som är lätt men ändå fyller sin funktion? Gott Nytt År :-)

Annons:
LinaN
2014-12-30 16:21
#1

du kan alltid kika på så kallade feather lines/reins. samma längd bara att de är lika tunna som tex en savvy-string. används oftast vid tömkörning men även vid lek på lina när man inte vill ha en tung lina.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zollan
2014-12-30 18:26
#2

#2 Okej! Har du arbetat med sånt? Jag vill ha något när jag går ut på promenad med min ponny och vill ha något långt då han kan få för sig saker, kasta sig, stegra, bocka m.m och då vill jag kunna ha honom en bit ifrån mig. Så blir det för "litet" rep att använda när han börjar bråka och man måste ha något att hålla i? :-)

LinaN
2014-12-31 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är inte mkt att hålla i, men det kompenserar man genom att kunna läsa hästen och kommunicera effektivt.

 men jag resonerar som så att innan man börjar använda det så bör man ligga på online lvl 3+ om man utgår från Parellis program. Det går givetvis innan också men blir ju självklart svårare. Jag kan tex inte leverera en fast 4-knyck till repgrimman med fjäderlinan, utan det blir mer som en fas2-knyck hur jag än bär mig åt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-12-31 11:21
#4

jag tycker att man ska ha en bra grund innan man går över till fjäderlinan, och även man har ett vanligt arbetsrep till en liten ponny så är det en säkerhetsgrej. har ju jobbat med en shettis med samma rep som jag använder till alla andra hästar jag jobbar med, just för att signalerna ska bli tydligt skickade längsmed repet.

har tyvärr ingen bild när jag har min egna på fjäderlinorna. Är sällan nån där när jag väl jobbar med min häst. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
2015-01-01 19:21
#5

Jag köpte ett ca 6,5 m styvt 12-14 mm rep på Bauhaus för drygt tre år sedan. Det är jag jätte nöjd med det använder jag flera gånger i veckan. Viktigt att det är styvt så att vibrationer kan fortplantas i repet och spänne som har ungefärlig samma vikt som orginal. Jag tycker att orginalrepen är tunga och det här är lätt vilket är bra på långa promenader och när jag jobbar online med en eller två hästar. Jag går en del skogpromenader med två halvblod samtidigt.

kvekki
2015-02-06 15:57
#6

Jag har gjort alla mina arbetsrep utifrån båttamp från en båtaffär. (Likaså alla repgrimmor). Tycker INTE om arbetsrep med järnspännen och det är inte så svårt att lära sig splitsa en ögla(till repgrimmedelen såklart, inte handen!) eller bara bränna kanterna och knyta i repgrimman. Då kan du välja mellan flera olika tjocklekar och dessutom i en välsorterad båtaffär kan du ju rulla ut dom o "känna på dom" hur de rör sig och hur tungt det blir. Har man tur kan man hitta bra rep på typ Jula, Bauhaus, K-rauta m.fl oxå  :)

Annons:
LinaN
2015-02-06 19:25
#7

#6 finns för o nackdelar med rep utan spänne, en nackdel är att repet kan snöra åt, en fördel är att man inte har ett spänne som kan gå sönder, men det är också en nackdel om hästen faktiskt fastnar så går hästen sönder före rep/grimma.

Man får väga för och emot.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
2015-02-09 18:50
#8

Personligen är jag helt för att ha utrustning utan metalldelar och tycker det finns betydligt fler fördelar än nackdelar med att vara utan. Självklart måste man ju då vara medveten om att grejerna inte kommer gå sönder och anpassa sig efter det, t.ex. binda upp hästen i en blocker tie ring eller med ett balsnöre emellan.

#7 Vad menar du med att repet kan "snöra åt" om man inte har ett spänne? Förstod bara inte vad vad du menade.

LinaN
2015-02-10 11:59
#9

#8 rep utan svivel/spänne som snurrar har något som kallas coil-tension. Jag vet inte vad ordet heter på svenska. Men i alla rep, oavsett hur hårda eller mjuka de är finns en inneboende önskan för repet att rulla sig på ett visst vis. På ett lasso är coil-tension väldigt tydligt, för sträcker du ut det och sedan släpper det så kryllar det ihopa sig i öglor. Det är det kryllandet som är coil-tension.

Om du har ett ledrep med en snurrande ögla så kan denna spänning aldrig skapa obehag för hästen eftersom spänningen neutraliseras av spännet. Men i ett ledrep utan spänne kommer spänningen byggas upp sakta men säkert och börja vrida ihopa repgrimman under hakan. SPECIELLT vid cirkling game och andra lekar där man förflyttar repet bakom och framför sig.

Detta är vad jag menade :)

hittar tyvärr inget klipp på YT om exakt just det problemet, med spänna/inget spänne på ledrepet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
2015-02-10 17:50
#10

#9 Det begreppet har jag inte hört förut, men jag tror jag förstår ungefär vad du menar. Tänker man på obehag för hästen kan ju dock jag tycka att ett tungt spänne som svänger hit och dit och kanske till och med råkar slå till hästen vid kraftiga huvudrörelser inte heller är särskilt skönt. Jag respekterar så klart att vi alla har olika åsikter men jag tror personligen på att ha så lite hårda metalldelar på min utrustning som möjligt (på sadlar och selar är det dock svårt att undvika tyvärr).

Upp till toppen
Annons: