Annons:
Etikettallmänt
Läst 854 ggr
tildanilzzon
12/15/14, 9:10 PM

Stressad häst

Hej! Eftersom min förra medryttarhäst/sköthäst på ridskolan drastiskt fick avlivas för en månad sedan så har jag börja tänka på en ny häst som jag eventuellt ska börja rida om jag hinner. Jag har funderat på tre olika hästar som har olika problem som jag vill jobba med, men tror jag har bestämt mig för en, men skulle bara behöva lite tips på hur jag skulle kunna jobba med honom.

De är såhär att han verkar vara ganska stressad typ. Så man kan knappt få ut han från hagen för att han inte vill lämna sina kompisar, man får nästan dra ut honom, vilket jag inte trivs med alls (Har dock bara tagit in honom en gång, men hon som äger hästarna säger att han är sådan så jag kan ju bara anta hur det brukar vara). Trots att nån annan går före med en annan häst vill han inte följa med. Så jag tänkte om nån kan ge lite tips på hur man kan jobba på de?

Han är som sagt inte så väldigt självständig av sig, så om man rider honom i ridhuset med en annan försöker han rusa mot den hela tiden. Problemet där är att han får bara korsgalopp när han blir stressad (Funkar bättre på turridningar eftersom det är fler hästar med då) och så går han i passgång för han har ganska svårt med hoppet till trav utan att de blir galopp.
Det jag har tänkt mig där är då att bara jobba med honom från marken i en korall och hade tänkt träna NH och så för att vinna hans förtroende och förhoppningsvis få han lugnare i sig själv.
Eftersom jag inte är så erfaren om det här tänkte jag bara fråga om ni tror det är en bra idé? Eller är det något annat sätt jag borde jobba med honom? :)

Annons:
louiseeeeeh
12/20/14, 11:56 PM
#1

Ledövningar. Hästen ska inte fokusera på de andra hästarna, eller andra småsaker, fokuset ska ligga på dig. Enligt mig grunden för allt. Vet ju inte hur situationen ser ut, hur mycket du ska hålla på med den eller vad hästen gör annars lixom, privathäst, ridskolehäst?

tildanilzzon
12/31/14, 11:19 AM
#2

Okay.
Tyvärr så går han ju på ridskola och turridningar, hans problem märks inte då eftersom det är många andra hästar så ridskoleägaren tänker nog inte på de. Men om jag nu kommer börja rida honom kommer jag få ha honom 2 gånger i veckan.

Upp till toppen
Annons: