Annons:
Etikettallmänt
Läst 1062 ggr
Zollan
11/22/14, 10:21 AM

Hur får han godiset på bästa sätt?

Min ponny är sååå mat och godis galen som det går! Han nafsar när han tror man har godis i fickorna m.m. Men därför har jag fått ett stort problem! Han motiveras av godis och då är det nog enda gången som han är motiverad till 100%. Därför är godis som belöning väldigt bra! Men när jag ger honom ur handen en gång så blir han helt "åh vill ha mer mer mer mer" och när jag tränar så är det inte så bra att lägga det på marken så han får där istället då det är blött, lerigt, högt gräs och så. Så har ni något tips på hur jag kan använda godis som belöning utan att han nästan ska äta upp mig när han inte får? :-P

Annons:
LinaN
11/22/14, 11:57 AM
#1

För det första så ska han lära sig att bara för att du håller i godiset så är godiset inte hans. 

Så håll i godiset, när han uppmärksammar att du har det då börjar leken. Och leken går ut på, att han inte får godiset sålänge som han tigger eller försöker råna dig. Kommer han med mulen så knocka till honom med armbågen, be honom flytta sig ur ditt personliga utrymme. du knockar inte hårt och du siktar inte efter honom utan mer liksom "oj hoppsan kom du där?!" attityden, du ska nästan bli lite förvånad även om du är helt medveten om vad du gör.

testa o se hur det fugerar, tänk på att det kommer behövas många repititioner.

min är också hyfsat godisorienterad, och kan bl iväldigt påig emellanåt när man har godis i fickan eller handen. Men jag ger ändå från handen men är noga med att ge bara när han faktiskt gjort bra ifrån sig, så att det motiverade blir ännu mera motiverat och aktar mig för att bli en godisautomat. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kvekki
11/28/14, 8:44 AM
#2

Min godistränade häst får bara och endast godis stående i Ramener (sök på Youtube). Dvs hon får bara godis när hon sträcker upp nacken/hållningen och "står snyggt". Skall hon tigga står hon således snyggt o då är inte mulen på mig. Det här gäller även om vi tränat något annat, så har hon fått klick på det som var rätt och sedan får hon stå i ramener för att få godisen. Vet inte alls om det är rätt ur uppfostransynpunkt men det funkar för oss. Sen är hon såklart ute efter godis o nosar efter det men då gör jag som ovanstående, hävdar mitt utrymme genom att slå ut med armarna och "oj var du ivägen?" råka ev dänga till henne på kuppen. :-) Allt tränande av ramener har dessutom gett fina muskler och bättre hållning!

Caf_Roy
12/8/14, 6:44 PM
#3

Jag hade samma problem med en häst jag börjat träna med ibland. Hans matte brukar inte säga till honom förrän han faktiskt sliter i hennes fickor, då får han en mild förmaning och sen godisen som var i fickan. Han har också en förmåga att öppna stora krokodilgapet och kasta sig över godishanden. Med honom har jag gjort som så att om han på eget bevåg intresserar sig lite för mycket av min proppfulla godisficka eller den jag håller i gör jag precis som en ranghög häst skulle göra om en som är lägre i rang skulle försöka äta av dennes höhög. Ett kort, odramatiskt men otvetydigt litet utfall. När han då backar undan och slutar försöka äta min mat är allt bra igen. När han har gjort något bra och jag vill belöna med en godis är det samma sak där. Om han kastar sig över handen med stora krokodilgapet stänger jag handen och ger honom en liten smäll på näsan. Jag bjöd in honom att dela min mat, men han ska inte ha några illusioner om vems mat det är. Det han säger med stora krokodilgapet är "Min mat!". Det jag svarar med är "Så fan heller!". Sen sträcker jag fram handen igen och säger "Men du får smaka". Jag anpassar korrigeringen efter överträdelsen, är det bara lite för stort gap stänger jag bara handen. När han försöker ta fint får han den och beröm. Sen får man anpassa svårighetsgraden efter förutsättningarna också, i början nöjde jag mig med att han inte försökte attackera eller äta upp handen. Sen kan man öka kraven successivt. Det är ett språk han förstår för det är så han och hans hagkompisar kommunicerar runt mat. Jag är högre i rang och han rör inte min mat om jag inte bjuder in och då är det på mina villkor. Sen är jag också väldigt frikostig med godis när han gör rätt för att tydligt etablera vilka beteenden som resulterar i godis. När han lärt sig att han får godis när han är duktig men inte när han tigger kan jag dra ner lite på antalet godisar och bara ge när han är exceptionellt duktig. Ju mer godisfixerad häst desto snabbare brukar det gå för den att lista ut vad som resulterar i godis och vad som försenar utdelningen av det. Hästen jag tränar tog det bara två - tre tillfällen innan han helt slutade intressera sig för mina fickor, lärde sig ta fint och i stället började tigga genom att anstränga sig extra mycket för att göra rätt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hymra
12/29/14, 3:07 PM
#4

Jag klickertränar min häst, en bra övning är att stå framför hästen och klicka/belöna när den inte tigger. Det tillsammans med konsekvent klickning har fått bort tiggeriet från min häst :)

Upp till toppen
Annons: