Annons:
Etikettträningstips
Läst 753 ggr
ks.gerbil
2014-11-20 17:13

Förvirrad häst?

Nu ska jag försöka hålla mig kort här och inte skriva en massa onödigt ;)

En kompis till mig har sin häst på samma stall som jag, efter att ha sett hur kul NH kan vara när hon tittade på mig och min häst (vi är inte några genier men vi jobbar på 😉) ville hon gärna prova också så hon provade gå med han och se hur det log till. Allt gick bra och han va uppmärksam på henne, stannade när hon stannade, gick när hon gick osv. Problemet ligger dock i att så fort hon börjar gå lite snabbare eller jogga lite för att öka tempot stannar hästen med högt huvud och ser helt förvirrad ut, detta då från marken (hästen är endast 2 och ett halvt så han är inte inriden än). Han stannar liksom inte av lathet utan han ser till och med lite rädd ut. Hon provade gå med pisk på sidan men det hjälpte inte utan han verkade inte förstå pisken heller.

Något att tillägga är att hon har inte haft honnom så länge men hästen känner stället bra, han är dock lite rädd av sig men det är på bättrings vägen då hon har jobbat mycket med det. Vet inte om det kan vara en koppling mellan dessa två saker?

Var ska man börja ifrån med ett sådan häst? Jag kan väl lite NH sådär men är absolut inte någon expert 😛

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
StuteriSolo
2014-11-20 17:42
#1

En osäker unghäst jobbar man mycket med grunder och i skritt tills den är helt trygg med sin ledare.  Pisk får man introducera och visa vad den är till för, en häst vet inte vad det är och det är ju onödigt att skrämma hästen, speciellt om den  är ung och osäker.

ks.gerbil
2014-11-20 17:58
#2

Då får hon helt enkelt fortsätta jobba i skritt till de är lite säkrare ihop altså?

Hon använde absolut inte pisken för att skrämma hästen utan hade den bara på sidan och viftade lite lätt med den då han är van vid pisk och går fram för den när han blir tömkörd.

Gerbil-hemsidan hittar du R

LinaN
2014-11-21 11:39
#3

Han förstår inte den drivande hjälpen, driving game. Även om det går bra att jobba löst så i inlärningsprocessen att följa-john i trav så kan man ta till grimman + ledrepet igen och "dra med sig" hästen så den förstår vad som önskas. Däremot så funkar det dåligt om hästen inte förstår porqupine-game bra…. så det är grunder, grunder, grunder och åter igen grunder som gäller.

Han stannar helt klart för att han inte förstår vad som förväntas av honom.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ks.gerbil
2014-11-22 10:54
#4

Yes grunder! 😃

Jag uppdaterar sen om hur det går 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

Brollan1
2014-11-25 09:15
#5

Antagligen så står hon fel i förhållande till hästen och den uppfattar det som att hon vill stoppa den, vilket den gör. Så i hästens huvud så gör den rätt.

Placera er bättre i drivande position då ni växlar tempo så ni inte förvirrar hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ks.gerbil
2014-11-26 16:14
#6

vad för position menar du då? För hon hade provat både att stå brevid, bak till och framför

MEN! Det går framåt! Han började faktiskt trava med henne! Så jag tror det går i rätt riktning 😃

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Brollan1
2014-11-27 09:00
#7

Drivande position är när du står snett bakom hästen och tänk på var hästen tittar eller har sina ögon så den verkligen uppfattar dig som att vara i drivande position. Stå hellre närmare än längre bort så du har mer kontakt med hästen så förstår den bättre.

Ju längre bort du står desto svagare uppfattas dina signaler av hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: