Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1408 ggr
Gronstedt
2014-11-17 20:28

Svårt att vara stilla

Hästen jag rider nu var till en början svår att sitta upp på, eftersom hon inte kunde komma närmare pallen än 3 meter utan att sätta sig på ändan. Lite approach and retreat och lite morötter lärde henne att gå fram och stå stilla vid pallen tills man fått upp högerfoten från pallen - då gick hon.

Efter att jag börjat stå kvar i stigbygeln och hålla in lärde hon sig att stå stilla tills jag kommit upp - ett tag. Sedan började hon backa i stället för att gå fram. Efter att jag börjat att INTE ta i tygeln utan driva lite lätt med rösten när hon backade lärde hon sig att stå stilla tills jag kommit upp - ett tag. Nu har hon börjat ta ett par steg åt sidan i stället, som en bakdelsvändning bort från pallen, och det är rätt svårt att bromsa när man hänger på vänstersidan …

Jag tror inte det är smärta, utan snarare så att jag inte fått henne att förstå själva grundinstruktionen. Hon har lärt sig att INTE gå framåt eller bakåt, men inte vad hon SKA göra, nämligen vara stilla.

Hon är inte mycket för att vara stilla alls. Om vi väntar utanför dörren på att spolspiltan ska bli ledig så tar det 20 sekunder innan hon börjar trampa runt, titta sig omkring, knuffa på mig: "Det här rockar ju inget! Kom, vi drar!" Samma när man sitter upp: "Men är du inte på än? Vad ska vi göra idag? Yo!" Hon är alltid vänlig och väluppfostrad, men så inriktad på att det ska hända saker att hon nästan kan bli farlig ändå. När vi ska stretcha slänger hon sig runt innan moroten är framme och när där inte är någon morot så slänger hon sig tillbaka för att kolla varför det dröjer. Vi tränar mycket på att ta det lugnt - det blir till exempel ingen morot innan hon slappnat av och väntar lugnt på mitt initiativ.

Men hur hitta grundläget där man tar det lugnt och väntar tills jag säger att det är dags att gå?

Kan tilläggas att hon är en ranghög fuxmärr som förmodligen har kört med både folk och fä hela sitt liv. Hon kan hugga i luften, visa vitögon, gnissla tänder och se ut som om hon vill döda en när man kommer med sadeln, men om man inte blir imponerad lägger hon ned på en sekund och börjar leta höstrån i stället med öronen  framåt. I spolspiltan står hon dropp stilla i 20 minuter medan jag tvättar svansen, för då finns det ju en anledning. Det är bara "onödigt" stillastående hon inte kan med.

Annons:
LinaN
2014-11-18 11:50
#1

Har du provat att bara stå å hänga vid pallen? Ev rentav sätter dig PÅ pallen och väntar tills hon gör en förändring? Dvs tugg/slick/andas ut/sucka/blinka. Ge undemanding time lite utrymme, så sitt o var tråkig tills hon slappnar av, vänta 2 sekunder och gå sedan och gör något. 

Ha långa linan så ifall hon blir för framåt så kan du be henne backa eller liknande medan du sitter ner + du kan avbryta oönskat beteende. pattern-interrupt är en bra teknik för RBE för de måste då börja tänka och man tillåter inte dem bli hysteriska. Det är lite som 50-talets filmer, ett fruntimmer blir hysteriskt och hennes karl ger henne en lavett med orden "get a grip" mentalt är det samma sak. Du hjälper hästen att bryta tankemönstret som hetsar eller stirrar upp hästen.

hurgammal är hon? Harry hade väldigt svårt att stå still för ett antal år sedan, och känslan för ro så han kan stå stilla har kommit med åldern. Han är ju 9½ nu. Nu står han gärna stilla en längre stund än förr och vilar, likaväl som han kan tänka sig att hitta på något :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2014-11-18 12:14
#2

Damen är 7 år och ganska erfaren. I transport står hon till exempel dropp stilla från lastning till avlastning, även om man parkerar och lämnar henne. I boxen går det att locka till att bara stå och luta på varandra. Men så fort det händer något ska det hända NUUU! Och händer det inget så kan man lika gärna gå iväg och leta reda på något roligare. Stå å glo vid en pall ger ju inget!

Det är just detta "bara vara" som hon måste lära sig att uppskatta. Jag får öva vid pallar av olika slag, så släpper det väl så småningom. Lite trixigt när det är lektion bara, men ibland finns det möjlighet att öva.

Är det bra att ha en medhjälpare som bromsar och/eller ställer tillbaka hästen om det behövs?

LinaN
2014-11-18 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tror på att försöka ta tillbaka hästen gång på gång på gång till utgångsläget. Och när man väl suttit upp så ska man stå still, hurry up and do nothing. Att när man suttit upp så tar man o chillar en liten stund för att motverka alla rallytendenser som har bråttom iväg.

Sitt upp och av vid pallen. Ta en dag då det är bra väder och du har gott om tid. Sitt upp till hälften. dvs vila höften mot sadeln och stå på ett ben i stigbygeln. Sitt upp helt, sitt av till hälften. sitt upp från fel sida. Gör samma sak där. kliv på och av massvis av gånger, upprepa upprepa upprepa.

Just nu har Harry fått för sig att han ska gå iväg när jag sitter ner (du förstår varför jag säger sitt ner när du ser bilden ^^) och då har vi tränat på att just stå stilla när jag väl kommit på plats. Jag böjer honom med ett ORS och väntar på att han dels stannar och dels slappnar av. ORS kan man göra även man står på ett ben i stigbygeln eftersom man kan luta sig mot sadeln plus hålla i sig i den.

Prova att bryta ner delmomenten i små delar. är hon matorienterad till viss del så testa att förstärka med nått gott när hon gjort rätt. :) funkar inte det så kör andra varianter. och en variant kan vara att ni sticker iväg en sväng och gör något skoj med några bommar inemellan eller så :)

rid ett varv och kom tillbaka till pallen, sitt av och på, rid ett annat varv och sitt av och på. Rid ett dressyrprogram och tillbaka till pallen osv. ;) ju oftare man upprepar dess snabbare fattar hästen poängen ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
2014-11-18 17:55
#4

Allt verkar fungera på ställen där hästen känner sig trygg med omgivningen. Jag skulle även gissa att utbildningen har gått fort för hästen och den är van att den skall komma på ett svar på vad den skall göra FORT( och ofta fel).

Gör om och gör rätt. Dvs backa tillbaka utbildningen och kräv inte resultat direkt utan ge hästen den tid den behöver för att tänka ut vad som menas, då först släpper "hetsigheten" och viljan att springa igenom alla okända situationer. En häst som tänker är en lugn häst, en häst som reagerar har stängt av tanken.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
2014-11-19 08:17
#5

Igår hade vi lite tid att öva. Att stå vid pallen var inga problem, efter en stund började hon nosa på andra saker, trampa fötterna till rätta, vila en bakhov … Hänga mot sadeln och klia på "bortsidan" gick också bra. Fot i stigbygeln: hon väntade stilla några sekunder och började sedan backa, trampa runt … Jag släppte stigbygeln, klev ned, ställde tillbaka hästen, gosade lite, klev upp och började om. Efter några upprepningar blev det betydligt lugnare, om också inte bra.

Kan det vara så att hon aldrig riktigt fått bekräftelse på när det ÄR rätt, utan bara när det är fel? Bara en massa "FY! STÅ STILL!" och inga "Duktig tös, så ska det vara!"? Kan det vara osäkerhet som gör att hon stressar upp sig "Menar du så här? Är detta bra? Är detta vad du vill? Vad ska jag göra???" I så fall är det kanske en grundtrygghet som behöver byggas upp. En känsla av att man inte behöver försöka gissa vad man ska göra, en tillit till att människan kommer att förklara när det är dags att agera.

Brollan1
2014-11-19 11:29
#6

"#5 av: Gronstedt " Prexis det jag menar, allt har gått för fort och alldrig blivit förankrat ordentligt i huvudet på hästen. Därför så försöker hästen hitta ett svar så fort den kan (oavsett fråga och svar) för att inte få bannor. Detta förfarande tillsammans med en hästtyp som är "hetsig" i tanken kan få riktigt tråkiga följder.

Hästar behöver oftast mera tid  än vi tror för att få saker förankrade säkert så att dom inte behöver gissa eller "reagera" på stimulans. Det räcker inte med att få det att fungera 1,2,3 gånger utan kanske 20-30 ggr innan man kan säga att det är förankrat säkert i huvudet på hästen, och när den vet vad som krävs så är den oftast lugn för den vet med säkerhet hur den skall hantera situationen.

Nu finns det hästar som alldrig klarar av att stå stilla någon längre stund utan dom MÅSTE ha något att göra, men i dom fallen så får man acceptera att deras personlighet är sådan att dom behöver stimulans hela tiden, lite ADHD över dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Gronstedt
2014-11-24 11:32
#7

Tog en halvtimme att komma upp sist, men då stod hon faktiskt stilla tills jag var i sadeln, även om hon började trampa omkring lite då.  Vi tog oss igenom några faser på vägen:

"Yo, sätt igång, vad händer idag?  Var är partyt?"
"Jisses, jag går å betar om du inte kommer till skott!"
"Vad menar du? Vad ska jag göra?!? Hjälp!"
"Ska jag bara stå här alltså? Jaha … Om du är säker på det …"

Den här damen har nog fått köra själv lite för mycket och blir skärrad när hon inte får det. En smart och stark häst som aldrig behövt lämna över befälet till en människa riktigt och inte alls är säker på att hon tycker om det …

Brollan1
2014-11-24 13:17
#8

Hon kommer att tycka om det för då behöver hon inte ta ansvar för "flocken" själv och kan då slappna av, för då har du ansvaret.

Gissar att hästen är lite "high strung" som jänkarna kallar det och dom är oftast bara kontollfreaks, dom vill ha kontroll på omgivningen i alla lägen för att känna sig trygga. När dom inte har full koll så blir dom nervösa och stressiga.

Sådana hästar är det riktigt dåligt att ha bråttom med inlärningen, dom blir väldigt jobbiga och kan ibland kasta ur sig alla möjliga saker som dom lärt sig lite av tidigare som svar på en ny fråga från ryttaren.

Det enda rätta är att vara extra konsekvent och verkligen vänta ut hästens svar utan att ge alltför mycket negativ feedback eller verka otålmodig och verkligen visa när det var rätt så att hästen förknippar orsak och verkan. Många gånger med var sak för att verkligen befästa det i hästen så den är säker. Så småningom så går allt lättare och lättare ju mera förtroende hästen får.

Tyvär så kan man bli tvungen att vara riktigt bestämd i början för att "bli hörd" av hästen så att man får dess uppmärksamhet när dom stressar runt och försöker kontrollera omgivningen men håll antalet gånger man gör det på ett minimum.

Det kan ta en tid att bryta isen med sådana hästar så håll ut.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: