Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1194 ggr
natrualhorse
2014-11-10 23:33

Gymnasium

Hej! Jag ska söka in till gymnasiet hösten 2015 så vi ska välja om ungefär 3,5 månad. Någon här inne som gått naturbruk inriktning häst? Hur var det? Vill veta så mycket som möjligt. Hade ni med egen häst eller lånade ni skolans? Bodde ni på internat eller hemma? Hur var det att bo på internat om ni gjorde det? :) Funderar på Nuntorpsskolan i Västra Götaland just för att det är den mest NH inriktade skolan i Sverige. Har varit på studiebesök men vet fortfarande inte riktigt.

Annons:
Schiizop
2014-11-19 21:26
#1

Jag går just nu real häst och det är jätte roligt och väldigt bra! Vi rider en gång i veckan sen så kör vi också en gång i veckan. Man får låna häst på ridskolan men man kan också ta med sin egna. Lärarna är trevliga och man lär sig mycket.

Man pluggar i en skola, sen när man ska rida så får man åka en bit.

natrualhorse
2014-11-23 18:07
#2

#1 den skolan har jag också tittat på men alla som recenserat skolan har sagt att den inte alls är bra :/ Va kul att du gillar den iaf(:

Schiizop
2014-11-24 20:03
#3

Varför skulle den inte va bra? :)

natrualhorse
2014-11-25 08:26
#4

#3 lärarna bryr sig inte och vissa har ingen utbildning har jag hört. Sen är sammanhållningen inte speciellt bra. Maten var inte heller bra. Nej men det står massor, har inte läst något bra :/ Men det är väl olika på olika skolor kanske?(:

ewelines
2014-11-29 11:41
#5

Jag läste när jag gick i gymnasiet på Ingelstadgymnasiet, jag läste djursjukvård men dem har även en ridsport linje och alla jag känner från skolan är väldigt nöjda med sin utbildning., vissa hade med egen häst men många använda skolans. Skolan, salar, stallar o djurhallar ligger alla på ett o samma område. Skolan är toppen, bra lärare och kanon mat. Jag bodde ej på internatet men alla andra i min klass gjorde och dem längtar tillbaks allihop ;)

Iaemi
2014-12-15 06:14
#6

Vad jag har hört så är hästlinjen mer det gamla goda sättet man hanterar hästar. Jag går på djurvård och har en vän i klassen som bytte från häst för att hon inte alls höll med om hur de valde att hantera hästar enligt en bok. Hon tror mer på NH och så.

Annons:
natrualhorse
2014-12-15 07:25
#7

#5 Va bra att du trivdes(: Ingelstad har jag hört talas om någon gång. #6 Det är de jag är rädd för. Att jag inte kommer klara av att se hästarna lida när jag måste sätta in bettet i munnen på dom :/

ewelines
2014-12-15 12:06
#8

#6 #7 De kan nog dess värre stämma. Att de är efter den gamla skolan mer även om dem säkert har en del nytänk med.

RomDoll07
2014-12-26 11:26
#9

Om du är väldigt inne på NH kan det tyvärr bli svårt att hitta en hästutbildning som passar dig, eftersom många kör enligt den gamla stilen och inte alls är väldigt öppna för andra idéer.

När jag började gymnasiet visste jag inte vad NH var och då var det inget problem, jag gjorde bara snällt vad läraren sa utan att tänka nått själv som den hjärntvättade idiot jag var då. Det var först i 3:an jag kom in på NH och då blev det ganska jobbigt mentalt, eftersom lärarna krävde att jag skulle hantera och träna hästarna på ett sätt jag inte alls trodde på.

Mot slutet av 3:an började jag vägra att använda spö och det höll på att driva min ridlärare till vansinne, hon tjatade jämt att jag skulle drämma till hästen när det inte gjorde som den skulle och hon förstod inte alls varför jag inte gjorde som hon sa (kan tillägga att jag bara fick G i kursen Ridning eftersom jag inte red som dom tyckte att jag skulle :P ).

natrualhorse
2014-12-29 00:09
#10

#9 Det är ju det jag är rädd för ): att jag inte ska klara av det.. Behöver ju kunskapen om hästar samt hur mat ska läggas upp osv. Eftersom jag varken gått på ridskola så jag kommer ihåg eller har föräldrar med kunskap. Allt jag kan har jag ju lärt mig själv. Och för att kunna bli bättre på hästar och kanske sedan leva på det behöver jag nog utbildningen. Finns ju ingen utbildning efteråt som det gör med hundar t.ex. Vad jag vet?

RomDoll07
2014-12-29 03:30
#11

#10 Hur har du lärt dig hittills, har du egen häst eller är du medryttare eller nått liknande? Och vad för typ av hästyrke är det du skulle vilja ägna dig åt? All typ av hästjobb kräver ju inte nödvändigtvis formell utbildning, i många fall kan erfarenhet betyda mer och då skulle du ju hellre kunna göra praktik på en hästgård och lära dig på det sättet istället. Det finns ju en hel del gårdar som är inriktade på NH som säkert skulle kunna funka.

Det du skrev om att det inte finns någon utbildning efteråt som det gör med hundar, menade du efter gymnasiet? För det finns ju eftergymnasial hästubildning, t.ex. hippologprogrammet. Att gå det är nog dock ingen bra idé alls om du är NH-intresserad, det är ju typisk engelsk ridning och hästträning med bett, sporrar, spön och allt vad det innebär.

natrualhorse
2015-01-18 01:03
#12

#11 Jag har en medryttarhäst som blev min foderhäst den 3/1 2015 och kommer vara hos mig fram till sommaren. Eftersom jag inte vet vart jag tar vägen till gymnasiet. Men allt jag kan är självlärt genom att jag läst på om anatomi, osv. Tittat på hur hästar reagerat på andras träningar. Sen rent hästvett. Hur skulle jag känna om någon gjorde såhär mot mig? Jag vill starta eget, bli tränare. Även en naturlig ridskola är en dröm(: Klart man kommer långt på erfarenhet, men tänker på allt som har med foder, hur man vet att halmen är bra osv. Ja, allt som inte hör till träningen. Det behöver jag mer kunskap på. Sen behöver jag alla dessa titlar, hästskötar examen osv. Jag vet att det innebär att jag kommer behöva rida på bett i tre år. Och det är det som skrämmer mig. Får vara galet lätt på handen och spänna nosgrimman så löst som möjligt. Ja, efter gymnasiet. Det är det jag menar. Inget finns ju som mer NH intresserade personer kan gå. Lite läskigt att det inte finns.. :/

Moalinn
2015-01-18 01:42
#13

Har du sökt ännu? För jag skulle kunna snacka lite med min kompis som gick just på nuntorp och se hur det ligger till? Hon hade i och för sig med sig egen häst upp men hon red även på skolans hästar. Kompisen är mycket för NH och använder bettlöst på hästarna hon inte tävlar (islandshästar).

Hon har bara sagt gott om skolan i övrigt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
RomDoll07
2015-01-18 02:09
#14

#12 Låter som du har väldigt trevligt hästvett måste jag säga :)

Om du gör praktik som hästskötare får du nog lära dig mycket om foder också, det är ju mest stallsysslor man brukar få ägna sig åt som hästskötare (det beror så klart på vart man jobbar).

Sen behöver du inte nödvändigtvis gå ett hästgymnasium i 3 år bara för att ta hästskötarexamen, det finns ju kurser man kan gå under kortare tid för att förbereda sig inför examen. Som jag förstår det är det väll mest teorin du behöver träna på så då behöver du kanske inte vara tvungen att rida så mycket med bett.

Ja, jag håller absolut med om att det är en jättebrist på NH-inriktade utbildningar, det ligger dom alldeles för långt efter med. Men i ett försök att vara optimistisk hoppas jag verkligen att det kommer att ändras i framtiden, NH blir ju allt mer och mer populärt så dom måste väll fatta nått nån gång tycker jag. Eller så blir det du eller jag som får starta en NH-skola :P

natrualhorse
2015-01-18 12:04
#15

#13 Har några fler skolor att kolla upp innan jag söker. Ansökan ska vara inne den 13/2 tror jag :/ Ja jätte gärna! Har dock hört att det ska var kaos på alla Naturbruks skolor i västra Götaland nu ): #14 Tack(: Försöker mitt göra mitt bästa(: Jo, iofs. Ridningen är jag väl inte bäst på heller men det behöver jag inte lära mig utav lärare som säger åt en att lägga på spöt varannan sekund.. Just nu skulle jag nog säga att NH är ganska så stort. Dom flesta vet ju vad det innebär även om många har fel bild utav det. Är ganska mycket debatter hit och dit just nu^^ absolut, mer NH skolor tack(:

tyllgardin
2015-01-18 20:35
#16

Hej, 

Snubblade in på den här tråden och kände att jag var tvungen att slänga in ett meddelande.

Jag gick på Wången på gymnasiet. Det är i grunden ett travgymnasium men jag gick inriktningen islandshäst. Sedan jag köpte min häst 2010 har jag försökt omvända min mamma (och alla andra jag råkar träffa, hehe) till ett naturligare hästtänk, tyvärr med mycket vagt resultat.

När jag började på Wången flyttade jag till deras internet (skolan ligger i Jämtland, förresten) och var redan från början beredd på att mycket i utbildningen inte skulle passa mig gällande hantering och ridning.

Jag fick också till stor del rätt. Det var oerhört krävande mentalt att inte tappa min egen vision om hur bra hästhantering ser ut under de år jag spenderade på skolan. Däremot tycker jag att det var fantastiskt att bo på internatet och dessutom plugga hästämnen i tre år. Jag lärde mig oerhört mycket om hästfysiologi som jag har god användning av nu, också utfodringsdelen av utbildningen var bra. 

Jag blir alltid långranding, det här är vad jag försöker säga:

Jag tyckte utbildningen var väldigt bra. Det var väldigt jobbigt att se hur skolans hästar, då framförallt travhästarna, hanterades. Dessutom var jag tvungen att ha min egen häst installad då skolan inte hade någon lösdrift, vilket han tyvärr var ganska olycklig över. Ridlektionerna var ofta en pina med de mer dressyrinriktade lärarna, då de inte ville acceptera att jag vägrade använda händer och bett för att få hästen till samling på det sätt de ville. Däremot var lektionerna vi fick med de isländska lärarna och vissa sitsträningar helt fantastiska. 

Jag valde att fortsätta läsa om NH etc. på fritiden under hela skolgången och var noga med att aldrig glömma bort vad jag själv tyckte och tänkte innerst inne. Jag ifrågasatte ofta metoderna vi använde och riktade in mitt projektarbete och några svenskaarbeten mot NH.  Dessutom tränade jag hela tiden min egen häst precis som jag ville. Det resulterade tyvärr i dåliga betyg i ridningen, men det tyckte jag att det var värt. Det var också flera skolkamrater som tyckte det var intressant med arbetet jag höll på med och jag tror att jag lyckades öppna några extra ögon.

Jag tycker du ska välja gymnasium med hjärtat. Själv bytte jag gymnasium efter ett år då jag insåg att jag valt helt fel linje, och jag fick en fantastisk gymnasietid. Vill du läsa hästinriktning är det bara att köra på - men glöm aldrig bort hur känslan ska vara i hjärtat. Stå på dig när lärarna ifrågasätter dig och var inte rädd för lite sämre betyg så tror jag att det kommer gå fint!

(Förresten, kolla in Wångens islandshästutbildning. De har också mycket NH-tänk i grunden och kräver inga förkunskaper på just islandshästar när du söker)

RomDoll07
2015-01-18 23:08
#17

#16 Nu var det ju inte jag som frågade men jättebra inlägg måste jag bara säga, väldigt intressant att få höra om dina erfarenheter. Komiskt att läsa att du inte fick så bra betyg i ridningen,  som jag skrev tidigare i tråden hände precis samma sak mig. Fick mitt livs enda G nånsin i kursen Ridning, ganska störande men jag försöker intala mig själv att jag borde vara stolt över det eftersom jag stod på mig och inte red som lärarna tyckte :P

Kul att du gått på Wången förresten, bor själv i Jämtland och har varit där en hel del gånger, fin anläggning. Synd att du inte gick där nu, nu har dom ju Active Stable och allt, det hade din häst säkert gillat.

natrualhorse
2015-01-18 23:16
#18

#16 Tack för att du kommenterade! Har funderat på wången då jag älskar islandshästar men skolan ligger 7h ifrån mig just nu och det känns lite långt ): Jag kan tänka mig att skolorna med inriktning mot islandshästar handlarmer om sitsen än dom andra? Centrerad ridning osv. Internat kommer det bli då jag känner att jag måste härifrån. Det är ju foderstater, sjukdomar osv jag vill lära mig. Och det bästa sättet vore ju att gå häst på gymnasiet(: Får väl vara beredd på dåliga betyg i ridning. Bara man inte tappar sig själv på vägen :/ Tack så jätte mycket för din kommentar! Fick lite mer klarhet från någon som faktist gått häst fastän du är mer inne på NH(: Känner igen det där men att försöka få andra att byta sida. Kan inte påstå att det går så bra dock :/

Upp till toppen
Annons: