Annons:
Etikettutrustning
Läst 1172 ggr
Kriya
11/5/14, 5:04 PM

Bettvett för ponnyer som ska tävlas i hoppning?

Hej! Har någon här testat mini hack och/eller center hackamore på ponny?  Vad har ni för erfarenheter? Vi har en b-ponny, 6 år och en c-ponny, 4 år. Jag är ute efter ett bettlöst alternativ som är tillåtet vid tävling i hoppning - och har därför blivit nyfiken på dessa modeller som verkar vara jämförelsevis "snälla" lösningar. Jag är även intresserad av idéer på stabila tränsbett som ligger still i munnen och inte fordrar nosgrimma (4-åringen får ju inte tävlas med hackamore). 

Nästa fråga är om någon vet var man kan få tag på nosdelar i ponnystorlek till hackamore? Hittar bara full storlek hos de få som säljer. Alla svar mottas med stor och evig tacksamhet. :)

Annons:
trex
11/8/14, 12:29 PM
#1

checkbetten liger hyfsat still

LinaN
11/8/14, 6:53 PM
#2

Jag använder fullcheck-bett och sen nosgrimman på lösaste möjligt för att inte påverka och att spänna ihopa käkarna på hästen. och det har jag på min 9-åring.

men nosgrimma måste man ha oavsett vilken gren man tävlar i tyvärr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Kriya
11/9/14, 8:16 AM
#3

Tack för svar! Tror jag ska testa rakt gummi fullcheek på 4-åringen.

LinaN - är Du säker på att nosgrimma måste användas på hopptävling/ponny? Det vore synd, tycker jag :( Hittar dock inget om detta i TR III 2015.

Angående center hackamore har jag beställt sådant från nätet nu, men kommer få hitta egen lösning på nosdel/curbstrap då jag inte kan finna ponnystorlek någonstans - förutom med kedja som jag inte vill ha. Trist att det är så mycket lättare att hitta bettlösa alternativ för stor häst än för ponny. Tycker att ponnyhackamore ca 17 cm (som går ganska lätt att få tag på till ponny) ger för stor hävstångseffekt. På träning vill vi gärna rida med sidepull eller bettfritt träns, men ridsportbutikerna jag har varit i har inga bettlösa alternativ i mindre storlek än cob. Märkligt egentligen att bettlösa utbudet för ponnyer i ridsportbutikerna är så minimalt. Hoppas att bettrenden för ponnyer vänder i samma riktning som storhäst-trenden nu när det finns så mycket forskning för alla att tillgå om bettens åverkan på hästarna … Glädjande att se ändringar i TR III (hoppning) för storhästar där man fr o m 1 jan 2015 får tävla med vilket huvudlag man vill (inkl repgrimma, bettfria träns, sidepull m m).

Om någon har idéer om länkar och leverantörer av bettfria alternativ (inkl hackamorelösningar med liten hävståndseffekt) för PONNY - publicera gärna i denna tråd!

PogoPedagog
11/9/14, 8:48 PM
#4

M¨åste man ha nosgrimma även på pay@jumps och klubbtävlingar?

Kriya
11/10/14, 8:16 AM
#5

#4: Bra fråga ang pay'n'jump och klubbtävlingar - någon som vet?

Upp till toppen
Annons: