Annons:
Etikettträningstips
Läst 674 ggr
CissiCiara
2014-11-03 23:11

Lite hjälp på vägen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla Jag har fått en hem varmblodsvalack för snart 2 månader sen. Vårt problem ligger i att jag helt enkelt inte kan rida honom själv. Han hamnar då i panikläge och fattar i te vad jag vill slänger sig ner i diken, backar in i saker, eller bara backar m.m, Jag kan ärligt säga att han blir rent utav farlig ibland. De första gångerna kom vi inte ens från gårdsplan nu kommer vi några meter och sen börjar stressen och paniken ta över. Vi har gjort en del övningar från mark och han följer mig som en hund och känner tillit till mig när jag finns på marknivå så fort jag sitter upp och han inte ser mig så blir han sån som ovan beskriven. Jag har sista tiden tömkört honom och vi har även haft ut tandläkaren och bytt till ny bomlös sadel då den som följde med satt taskigt och dunkade honom i ryggen i trav. Tandläkare hade vi ut för att utesluta problem i munnen då han tuggar eller ja biter i bettet om man kräver mer utav han. Jag kan leda honom på promenader utan problem, de första dagarna hade vi lite problem men det löste sig snabbt. Han följer mig som en hund, ställer jag mig i hagen så kommer han fram m.m, men ridningen funkar inte. Två andra ryttare har suttit upp som är duktiga eftersom jag funderade på om jag gjort nåt fel kanske men de fick samma resultat. Spö är han livrädd för så det går inte att använda som förlängd arm. Jag kan rida han i ridhuset men så fort jag kräver mer, eller som han tycker är jobbigt då börjar det, dvs backandet, slänga sig sidleds m.m, Jag hade ett pass på han barbacka (tog av sadeln som ej passa) då var han dock på lina och det gick superbra, han kom i fin form och slutade stressa stundvis. Även med den nya staden funkade det att rida. Jag har gjort en del NH övningar men är allt lite grön och tänkte börja lite mer med det för att se om det kan hjälpa min herre som enligt mig är fruktansvärt osäker. Jag kommer att rida lektion på fredag för tränare och hoppas få tips därifrån och har även varit i kontakt med hästcoach om att hon ska komma ut, men tänkte om jag kan börja med nåt själv. Kan även tillägga att när vi kommit iväg på ridtur så har jag gjort så att när han stannat och vägrat gå och börjat backa m,m, att jag suttit av och lett han förbi det farliga men hört från många att det inte är bra att göra så? Ja hästen är 15 år och ska ha varit ridhäst i alla fall de senaste 2 åren, men kanske inte ridits regelbundet.

Annons:
Gronstedt
2014-11-04 13:09
#1

Börja med att låta veterinär eller en bra equiterapeut undersöka och eventuellt behandla honom. Han kan ha ont, speciellt om han har gått med en dålig sadel. Det kan sitta i länge, även om han har en bättre sadel nu, och det kan också finnas orsaker som inte har med sadeln att göra.

När du kräver mer kanske det känns mer. När ni ska rida ut och han blir spänd kan det också göra mer ont, vilket kan förklara varför han blir värre i vissa situationer.

CissiCiara
2014-11-04 17:27
#2

Tack för svar #1 men jag glömde ju skriva att vi har ridit ut med sällskap och då går han på utan problem, så jag tvekar på att han skulle ha ont. Han har ridits med denna sadeln max 6-7 gånger innan vi upptäckte det och hos föregående ägare så har han haft en annan sadel som skulle vara utpassad till honom.

Brollan1
2014-11-05 16:02
#3

Låt en ordentligt erfaren ryttare rida hästen och utvärdera den så du får en "second opinion" om vad som är problemet. Alternativt låt en erfaren inridare ta hand om hästen några dagar och utvärdera/åtgärda det som går samt ge råd om vad som behövs göras.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

natrualhorse
2014-11-08 16:06
#4

Jag fick som tips att låta någon leda er när vi rider ut själva. Dvs att du fäster longeringlina eller arbetsrep i tränset och sedan får ni gå efter personen. Och se om han är lugnare när han slipper gå själv. Som jag ser det så är han inte säker i sig själv eftersom så fort du försvinner från marken måste han ju gå själv och det kan vara lite läskigt. Prova att ta med någon när ni rider och rid ifrån ibland när du ser att det fungerar. Inte för långt dock. Min medryttarhäst är också rädd för spöet men vi kör friendly Game med det och det lossnade ganska fort att det inte var så farligt ändå. Han kan fortfarande stressa upp sig när jag använder det som "hjälp pinne" men då går vi tillbaka till friendly Game och han blir lugn väldigt fort. _________________________________________________________________ http://crystalhorses.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: