Annons:
Etikettutrustning
Läst 2815 ggr
Gia91an
2014-10-16 12:06

Bettlöst på ardenner

Jag uppfostrar ett ardennersto som nu är ett år och fem månader gammalt. Hon har blivit hanterad av mig väldigt mycket sedan hon var 6 månader gammal, och med hästvett och mycket (nybörjar) NH så har vi kommit väldigt långt. 

Kan börja med att förklara att hon har en felställning i frambenen så att kotleden är väldigt långt ner. Från och med att hon var 6 månader har vi tränat då vi blivit "ordinerade" detta från hovslagaren. Och hon har rättat upp sig en hel del med hjälp utav att gå i jobbig skog, tömkörning, promenader. 

Vi började tidigt med att vänja henne vid utrustning, och leka med denne så att hon blir säkrare, då hon från början var en väldigt skör individ har jag även stärkt hennes självförtroende. Hon var nämligen från början väldigt skygg för människor, då stallägaren i stallet vi stod i de första månaderna misshandlade henne på olika vis, och när det uppdagades flyttade jag henne direkt till en närliggande lösdrift där vi slapp den ägaren. 

Där blev hon som en annan häst, inte konstigt alls, och när vi flyttade så har hon verkligen börjat växa. Hon är helt underbar. Vi har börjat tömköra lite med selar, träns, loksele, lätta grejor bakom henne men som låter mycket. Inga tunga grejor och bara korta stunder. Hon älskar det och är helt fantastisk.

Vi började från början med friendlygame, och hon slappnade av med det väldigt fort. Sen har vi tränat mycket på att flytta sig för tryck. Jag tänkte liksom att det är bra att göra det från början då hon ändå kommer bli en stor och tung häst. Och om hon inte respekterar när jag vill flytta henne så kan det bli farligt. Men det är hon jätteduktig med. Jag läste en artikel här på sidan där det beskrevs som att hästen skulle flytta sig med ett tryck som inte skulle göra ett märke i varmt smör, eller något liknande. Och det är hon jätteduktig på. Hon har blivit trygg, arbetsvillig och signalkänslig. Bara snälla metoder, ingen höjd röst eller slag, jag ber henne, och det är allt som verkligen behövs, för hon lyssnar. 

Hon är väldigt orädd, och mammig mot mig då jag var den enda som var snäll mot henne i förra stallet, men vi har en sjukt underbar relation som jag aldrig haft med en annan häst. Hon är mitt lilla ljus. Allt är så nytt, så äkta, om ni förstår hur jag menar? Jag försöker applicera så mkt NH jag bara kan, och har även en tränare som kommer under hösten och hjälper till. 

Oj herregud vilken text, men jag tänkte att ni måste liksom få en liten bakgrundsbild över hennes liv för att kunna förstå henne bättre. Hon är stark i huvudet, och helt orädd nu, så skönt att se den förvandlingen. 

Hon ska ju bli körhäst senare, jag vill kunna jobba henne, och jobba med henne i skog, kanske ploga snö osv. Hon visar verkligen hur mycket hon älskar att bli tömkörd, och hon är mycket signalkänslig. MEN. Det där jävla bettet. Hon har egentligen inget problem med bettet, men JAG har problem med det. Jag tränar henne mycket i repgrimma och älskar det, och hon vet att nu ska vi leka eller jobba liksom, det är bara positivt för henne. Men jag tänker liksom så att en häst som är så lätthanterad och signalkänslig, MÅSTE jag då ha bett på henne? Även senare när hon blir inkörd ordentligt? Vad kan man ha istället? Finns det något bra alternativ vid körning?

Jag vill stärka henne, att hon ska göra som jag ber, men när jag har bett på henne så känns det tvingande, även när man tar det försiktigt liksom. Jag gillar det inte. Jag är dessutom i en lösdrift där nästan alla hästar hanteras med mycket NH, bettlöst osv. 

Kan man köra med repgrimma med ringar till exempel?

Jag hoppas någon pallar läsa igenom och ge mig lite råd. Och snälla, inga elaka kommentarer, för jag vet att det låter som mycket  med hennes ålder, men det är det verkligen inte.

Annons:
LinaN
2014-10-16 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

klart du kan köra utan bett! Sålänge du inte ska tävlingsköra så finns det inget som säger att du MÅSTE ha ett bett i mun på henne. Det går alldeles utmärkt att både köra och tömköra i repgrimma. 

På bilden har jag ett halvblodssto, lagom nipprig och "tokig" men som med lite NH och "polite and passive persistance"  började förstå att man måste inte slåss mot människor jämt och ständigt. hon lyssnade bättre och jobbade bättre på detta vis än hon gjorde på töm med bett tex.

Så om du själv är nöjd med att tömköra/köra i repgrimma så gör det! 

själv vart jag väldigt anti-bett tidigare, hade en period, sen började jag förstå fördelarna med bett som kommunikationsverktyg, inte kontroll-verktyg. Och för mig var det den stora vändpunkten i min utveckling, alla mina andra verktyg används för kommunikation, medan jag tidigare använde bett som kontroll. När jag insåg skillnaden så fick bettet helt nya dimensioner som jag vart mycket MYCKET mer överens med :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2014-10-16 16:59
#2

Jo precis, jag förstår vad du menar. Men det jag känner just nu är att det nog är bättre att köra på bettlöst liksom. Jag tror det är bättre för vår kontakt för tillfället i utbildningen. Men sen är det ju bra att hon kan ha bett, och det kan hon ju! Kommer ju ställa ut henne sen med och då måste man ju ha visningsträns med bett och så. Men det är ju inte nu!

LinaN
2014-10-16 23:24
#3

#2 så vad är problemet? ;)

kör och tömkör bettlöst, låt bettbiten ta den tid det tar. Hon kan, det räcker. Det verkar ju som om "problemet" ligger hos dig och egentligen så är det väl inget problem eftersom det funkar bettlöst.

Så skit i alla de som säger att det ska vara si o så för så har det alltid vart och att ditt o datt händer om man inte gör som man ska osv. Hästen är kapabel och klok och litar på ditt omdöme, så kör du in henne bettlöst! och kör bettlöst, och rid! Och för gudarnas skull gör det som känns bra för er! :D <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2014-10-17 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

3# Haha nej det är sant, det är inget problem egentligen. Men då är frågan. Finns det "ridrepgrimmor" som är jättestora? Eller bör jag göra en själv? Hon är alltså ett år och 5 månader nu. Och hennes grimma i storlek full är nästan lite liten nu :O Och om hon tänker växa in i sina öron så lär hon bli gigantisk!

Tänkte jag kunde visa en bild på henne med som är nytagen. När vi precis longerat lite i repgrimman som jag hittade begagnad åt henne. Som visade sig sitta väldigt bra!

LinaN
2014-10-17 11:12
#5

Söta bebis! <3

Den sitter bra just nu, men om nått år så kan den vara förliten. Jag har ju Xfull på mina grimmor, även repgrimman. Jag VET att naturhästen.se har repgrimmor i större storlekar, och deras kvalite är helt ok! De kan även knyta på specialbeställning. Tex om man har en häst som är större än XXfull, eller om de har knepiga förhållanden mellan säg käka och nos, om man tänker på de här grymt pimpinett-avlade araberna som finns ute i världen. Då duger inte en standardrepgrimma för den skulle inte sitta bra. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gia91an
2014-10-17 16:29
#6

Haha ja just nu är den bra, lär vara för lite senare! Men skönt att ha den nu i alla fall! Testade att tömköra idag utan träns och bett. Endast en repgrimma med ringar. Gick ofantligt bra och hon var mycket framåt idag faktiskt. Inget problem alls och det känns verkligen som att detta är the way to go. Spökade ut henne i alla slags reflexer jag hade med. Täcke, brösta, benreflexer. Kolugn dam ändå!

Annons:
SimoneNA
2014-10-17 19:17
#7

På playlovelearn.se kan man köpa måttbeställda jättefina repgrimmor!😉

Gia91an
2014-10-17 19:19
#8

7# Låter asbra! :D

natrualhorse
2014-10-19 00:15
#9

Skulle precis tipsa om Playlovelearn men såg att en annan hunnit före(; Jag mått beställde därifrån och ÄLSKAR min repgrimma. Köpte en strl Full innan och den var för liten med playlovelearns var perfekt(: Materialet är galet bra, inte för hårt eller mjukt.

Upp till toppen
Annons: