Annons:
Etikettträningstips
Läst 1351 ggr
Miiwijoy
2014-10-07 20:16

Träna - Få tillbaka fokus?

Jag håller på och rider samt utbildar en 3 årig hingst. I och med att han är hingst så tappar han lätt fokus, på ett helt annat sätt än jag någonsin upplevt med någon annan häst förr - aldrig hanterat hingst på det viset som jag gör med honom. Jag skulle vilja hitta något sätt att kommunicera med honom så att jag kan lite på att jag alltid kan fånga hans uppmärksamhet både från marken och på ryggen, även om vi åker i väg till ny plats. Istället för att "klå upp honom" (- som vissa har tipsat om) så vill jag mycket hellre försöka hitta ett sätt att bara återfå hans uppmärksamhet. Några tips om hur man fångar fokuset hos en argsints jag-får-inte-som-jag-vill-hingst? 

Jag kan i stort sätt inget om NH, det häftigaste jag kan göra är väl att få honom att komma när jag visslar eller stå still vid sadling, så förklara gärna tydligt vad ni menar så att även okunniga jag kan förstå ;) 

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
LinaN
2014-10-08 10:54
#1

Sätt honom i arbete med sådant han kan men som inte utmanar honom och triggar hans jag-får-inte-som-jag-vill-och-nu-gör-jag-som-jag-vill-istället! -attityd :)

Flytta sidledes, för flyttar du bakåt så laddar du bara upp bakdelen och skapar en mental barriär i värsta fall vilket kn göra att han reser sig = mindre lyckat.

Använd volter, kanske rentav be honom flytta sidledes på en volt, låt honom "drifta" kontrollerat. böj honom mot dig, där huvudet är där är resten av hästen, men samtidigt se till att ha tillräckligt med avstånd så han inte får för sig att han ska preja dig istället.

Det uppstår ofta konflikter när man försöker få en redan upptagen hingst att stå stilla, så det är bättre ha nfår röra lite på sig och på så sätt kontrollerat se området men ändå få en uppgift. Öva på de här volterna med drift hemma, så det är välbekant, det är bara dumt att testa när man är på annat ställe för första gången ^^ träna hemma tills det inte kan gå fel, han förstår sin uppgift och du förstår din.

Det är ett tips såhär till en början med iaf. Jag har bara haft shettishingstar förut och det var innan jag började med NH, men även jag hade gammalt tänk så hade jag ändå en del av detta nya. Jag lät dem bete sig som hingstar sålänge de inte knödde på mig eller försökte slita sig. Och jag tror att jag skulle göra samma idag, att hellre ha en hingst som är snygg o fjollar sig på stället än en som sliter sig och beter sig illa. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[tintilar]
2014-10-09 12:17
#2

Hingstar har ett behov av att få uttrycka sig och det är viktigt att ge dem utrymme att göra det tror jag. Därför skulle jag ge utrymme för spexande, uppmuntra det och samtidigt be om saker som stärker detta och höjer hans självkänsla. När man bidrar till dansen på ett positivt sätt får man också hans uppmärksamhet och vilja att följa och lyssna, och kan därmed sen också dämpa och ta tillbaka hästen. Det gäller både uppsuttet och från mark.

LinaN
2014-10-09 15:31
#3

#2 bra sammanfattat! :D Lite det jag for efter men inte fick till ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miiwijoy
2014-10-09 16:01
#4

#1 Nu är han inte riktigt så välutbildad än, riden i ett halvår som han är. Men får väl börja träna sidledes lite grann, kanske från marken till en början :) Skulle du kunna utveckla vad du menar med "drifta", inte säker på att jag förstår dig rätt där? ;) 

#2 Jätte bra sammanfattning på det som jag hade svårt att förstå, främst när jag började jobba med honom. Jag är som sagt inte det kunnigaste hästmänniskan och jag vågade inte riktigt ge honom det utrymme som han behövde, då med resultatet att han började tjura.

Sen när jag började komma underfund med det här och "Okej, men vi busar lite" innan vi så att säga återgick till ordentligt arbete, gjorde att han fick en mycket positivare attityd till ridningen och blev allmänt gladare :)

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

LinaN
2014-10-09 19:01
#5

Drift är när hästen tillåts glida inom vissa ramar (tex ledrepets längd, eller ridbanans 4 väggar/staket) så om du har 4 meter grimskaft och håller 2 meter ifrån hans huvud, låt honom får 1½ meter till så du har en halvmeter kvar. På så vis tillåter du honom att uttrycka sig själv oavsett om det är kolla-vad-snygg-jag-är eller shit-jag-är-skiträdd!

PRecis vid 1:56 i filmen när han ber hästen springa förbi honom, se vad som händer med ledrepet. Först håller han på mitten av det, och när han sedan säger att han har med ett längre rep mer "leverage" så håller han i änden. Så där tillåter han hästen att drifta när den passerat honom. Hästen i filmen heter Casper och är en hingst :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miiwijoy
2014-10-09 20:45
#6

#5 Tack så jätte mycket för filmen 🙂 Både rider och leder gör jag redan på långt grimskaft då jag litar på honom och då jag tror att jag läst någonstans att detta stärker hästens självförtroende om man ger dem utrymme , men det är kul att hitta saker som strycker under att man gjort någoting rätt åtminstone😃 Vi har ju haft en del mottgångar under vår korta tid tillsammans med känns bra att vet att vi är påväg mot rätt håll nu, tack igen  ❤️

Blev förresten jätte sugen på att göra ett försök med Parellis 7 lekar efter att ha sett filmen! Funderat på det ett tag men inte riktigt vågat ta tag i det än.. 🤔

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
LinaN
2014-10-09 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 well det är bara att börja, titta/läs en del och testa, det värsta som kan hända är att hästen inte förstår vad du menar. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Miiwijoy
2014-10-10 07:25
#8

#6 I will 😃

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Upp till toppen
Annons: