Annons:
Etikettallmänt
Läst 1416 ggr
RomDoll07
2014-09-27 20:22

Uppbunden/lös i transport?

Hej!

Tänkte höra lite med er andra NH:are hur ni resonerar kring att ha hästen uppbunden eller lös i transporten?

Ett av argumenten för att binda upp hästen är ju att den inte ska kunna klättra över bommen, men det finns ju hästar som lyckas ta sig över ändå och då brukar det kunna ställa till mer problem om dom är uppbundna eftersom dom då riskerar att trassla in sig i grimskaftet osv. Sen finns det ju skräckhistorier om hästar som åkt lösa som lyckats få upp framdörren eller övre luckan bak och ramlat ut ur transporten, men då tycker jag snarare att det är transporten som är problemet och inte huruvida hästen är lös eller inte, det ska inte vara möjligt för hästen att ta sig ut ur transporten själv i vilket fall.

Själv har jag inte kört min häst i transport sen jag köpte honom men när vi ska ut och fara lutar jag mot att ha honom lös eftersom han åker lugnt och jag inte ser någon egentligen fördel med att ha honom uppbunden. Sen känns det så onödigt att måsta ha med sig en vanlig stallgrimma bara för att kunna binda upp hästen i något som kan gå sönder när man annars aldrig använder annat än repgrimmor.

Så det var lite mina tankar om det hela, vad tycker ni?

Annons:
LinaN
2014-09-27 20:34
#1

Du får inte enligt lag transportera hästen lös i transporten.  Enda undantaget är föl.

9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte bindas om de inte vants vid det. 

Så enligt djurskyddslagen så måste du ha en vanlig engelsk grimma och binda upp din häst, annars kan du tekniskt sett få böter om ni blir stoppade. Böter eller en djurskyddsanmälan….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
2014-09-27 20:47
#2

I precis den paragraf du hänvisar till står det just att "Vid transport av vuxna hästar ska de, OM de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt …" osv.

I min värld betyder "om de hålls bundna" klart och tydligt att man inte måste binda upp hästen i tranporten, "om" betyder ju att man har ett val.

Jag har läst igenom dessa "trevliga" lagtexter flera gånger och som alla andra lagar är de luddiga och svåra att förstå, men i just detta fall kan jag inte tolka det på annat sätt än att det är tillåtet att transportera hästar lösa oavsett ålder.

Alana82
2014-09-28 12:13
#3

Däremot ska de bära grimma, gissar att det beror på att det kan vara svårt att få på en i en krissituation

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

LinaN
2014-09-28 15:37
#4

hmmm….. klurigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

RomDoll07
2014-09-28 21:19
#5

#3 Precis, grimma måste man ha på även om hästen åker lös. Jag är dock fundersam om man vågar ha repgrimma på hästen ens om den står lös i transporten ifall den skulle lyckas fastna i något, jag kanske får ta en vanlig stallgrimma till det i alla fall.

LinaN
2014-09-29 11:09
#6

Jag gör ju som så, eftersom Harry är ett geni på att ha sönder grimmor och grimskaft i transporten. Att jag binder upp honom. Men har han då sönder något innan vi kommer fram så får han stå lös. Och skulle man bli stoppad av polis eller liknande så får man ju säga som det är att han haft sönder sakerna under färden. Och att jag har extra med mig, men att de behövs till hemfärden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
kvekki
2014-10-05 14:58
#7

Jag kör unghästar lösa, har de inte lärt sig stå uppbundna kan jag ju inte börja med det i en transport ;-) Det är ok enligt lag, som nämnts ovan står det OM hästen är bunden… Det ger utrymme för att ha den lös…. Mina vuxna åker uppbundna. Har iofs kört med en häst lös då det blivit missförstånd mellan mig som lastade o sambon som stod inne i kärran. Hästen stod så snällt hela resan o när vi kom fram upptäckte jag att hon åkt obunden.

Upp till toppen
Annons: