Annons:
Etikettallmänt
Läst 4133 ggr
Iinnaa
9/23/14, 9:17 PM

Fästa grimskaftet?

Hej!

Jag har en ponny som jag vill börja gå ut och gå med t.ex. i skogen med grimskaft/longerlina (bara gå promenader). Men eftersom den är både stark och lite för pigg och rädd av sig ibland så måste jag ha något som är kraftigare/skarpare/tydligare än en vanlig grimma och har därför tänkt ha tränset på. Men har ett problem.. Hur ska jag fästa longerlinan? Har använt en longeringsdelta men då när han hamnar lite bakom mig och longerlinan drar lite så åker deltan upp över hans mun på honom.. Så det gick inte så bra, om det inte finns speciella för ponny som är mindre? Så hur fäster ni eller skulle ni göra för att få det fungera bra och säkert?

Tack för era tips och idéer!

Annons:
[134643]
9/24/14, 10:22 AM
#1

Dra haken i grimskaftet igenom bettringen närmast dig, under hakan och fäst i bettringen 'på andra sidan'. Vet inte hur jag annars ska förklara det, men förstår inte så kan jag försöka ta en bild eller rita upp det eller något 😃

-Cissi-
9/24/14, 11:19 AM
#2

Varför bara inte använda tyglarna? Man öppnar bara dom längst ner, om man skulle råka tappa hästen så trasslar den inte in sej.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

LinaN
9/24/14, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det här är Bertram, han är ett känsligt havlblod, så skratta inte åt honom!

Jag har gjort två varianter som jag använder mig av när jag leder häst i träns.

Vänstra alternativet är samma som #1 beskriver. fäst i ena bettringen, trä igenom andra så att remmen ligger plant i kindkedjegropen på hästen. Denna variant är bra om man har en häst som är stark och som lyssnar på väldigt lite. Nackdelen med denna variant är att om hästen drar iväg så drar ledrep+bett ihopa sig kring underkäken och kramar om den hårt.

Högra alternativet är lite knepigare. Fäst i ena bettringen, för remmen över nacken längsmed tränsets nackstycke och sedan igenom andra bettringen. Denna variant används av många som longerar för att ge ett jämnare tryck i munnen. Fördelen är att den inte snör åt kring underkäken, nackdelen är att den fungerar som en gag om hästen försöker sticka.

Bästa alternativet är att skaffa sig en bra grundkunskap inom NH och en lämplig repgrimma och lära hästen att gå undan för tryck. Då får man en mer följsam häst. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
9/24/14, 5:50 PM
#4

Jag skulle också föreslå repgrimma. Jag var ute och gick med min medryttar häst i stallgrimman förut men aldrig mer. När han drog när mot gräset så hade jag ingen chans. Men med repgrimman blir ju trycket mer precis och skarpare och nu behöver jag inte dra lika hårt alls utan räcker med att jag 'drar' en gång löst så sluta han äta. (Vissa gånger mer än andra)

Iinnaa
9/24/14, 9:06 PM
#5

#1 Tack för ditt tips :)

#2 Smart, men tycker de är lite korta.. Vill gärna ha lite längd så jag inte får honom så nära mig om han börjar bocka eller hittar på något annat bus.

#3 Tack för bilderna, fina och tydliga!! :-) Ja det är ju ett alternativ att trä genom bettringarna! Men är det väldigt dumt att göra så pga att det klämmer under hakan om han skulle tex försöka dra? Repgrimma använder jag ibland men jag tycker att han inte kommit så långt så han lyssnar på den helt och hållet. Ibland så lyssnar han inte så mycket medans vissa dagar så lyssnar han väldigt bra. Så det jag är rädd för är om vi tex är ute och går långt från stallet och så börjar han busa/blå rädd/krångla så är jag rädd att han inte lyssnar tillräckligt på repgrimman utan att han blir svår att hålla.. Med vanlig grimma drar han ju direkt om han vill då han inte känner den :-/ Med tränset lyssnar han faktiskt bra på, så fort bettet drar så lyssnar han även om det finns gräs i närheten som annars övervinner allt :-P

#4 Ja, samma med denna, vanlig grimma går inte när man går utanför stallplanen! Men känner lite samma med repgrimman, att han kan dra med den om han vill.. Med bett lyssnar han bäst tycker jag.. Man vill ju att det ska fungera säkerhetsmässigt samt vara bra för både honom och mig och därav frågan hur man ska göra :-)

natrualhorse
9/25/14, 4:22 PM
#6

#5 Jag är en anti bett och allt som har med bett och göra. Så för mig var det sjävklart att använda repgrimma. Men man känner ju själv hur man vill göra. Med repgrimman kommer han inte dra om du tränar mer och mer med den. Det tog inte länge innan 'min' häst förstod vad han skulle göra. Alla hästar är ju dock olika(:

Annons:
LinaN
9/25/14, 7:24 PM
#7

Det spelar ingen roll vad man har på huvudet på hästen sålänge han inte förstår att gå undan för tryck. Innan det funkar så är det bara nödlösningar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[134643]
9/26/14, 7:41 PM
#8

#3 Åh, härligt att du ritade så att jag slapp! Tycker det var ett väldigt fint halvblod 😃

TS; "Men är det väldigt dumt att göra så pga att det klämmer under hakan om han skulle tex försöka dra?". Nu förespråkar jag inte alls smärta, men ibland behövs något tydligare/starkare och det är ju båda delarna. Meningen med det är ju just att hästen inte ska kunna slita sig (för då skulle hästen kunna skada sig på riktigt), och att den senare förhoppningsvis kan ledas i bara en grimma. Det är en nödlösning helt enkelt, precis som kedja är eller vad man nu vill använda för starkare hjälpmedel. Samtidigt som du använder nödlösningen för att förhindra skador, är det såklart viktigt att du jobbar på din och hästens relation så att du senare kan klara dig utan nödlösningen. Såg att du hade skrivit inne hos NH också, det är ett toppen sätt att bygga på relationen med pållen. Lycka till! 🙂

LinaN
9/26/14, 9:48 PM
#9

#8 pssst, vi ÄR inne på NH ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[134643]
9/27/14, 2:58 PM
#10

#9 Hoppsan, jag var nog lite trött 😊

kvekki
10/5/14, 2:52 PM
#11

Jag hade valt repgrimman i första hand, det finns tekniker att hindra hästar som forcerar iväg. Och om hästen inte förstår/inte lyssnar så hade jag börjat träna på ett litet område. Ta gärna hjälp av en duktig horsemanship-tränare som kan hjälpa er mot trygghet tillsammans! Om bett är nödvändigt i det här läget hade jag hellre valt bildalternativ 1 som LinaN visar. Hellre att det snörper åt om käken än att man får gag-effekt som drar upp bettet i kindtänderna. Då slänger hästen troligtvis upp huvudet och förstår inte hjälpen (som ju syftar till att stanna med dig).

Caf_Roy
10/13/14, 2:59 PM
#12

Ett alternativ till longeringsdelta är ett pelhamdelta, som man fäster tyglarna i när man rider med enkla tyglar på pelhambett. Det borde vara kortare än ett longeringsdelta. Då kan du fästa linan runt deltat om du har ett tillräckligt stort spänne på linan, annars slakta en gammal grimma och ta ringen du fäster grimskaftet i och trä på den på deltat.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LinaN
10/13/14, 6:22 PM
#13

#12 eller så tar man en tömkörningstöm om man inte har en vanlig longerlina eller ett riktigt ledrep ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: