Annons:
Etikettallmänt
Läst 1209 ggr
Carrolinna
8/24/14, 7:01 AM

Snällast mot hästen

Träns, repgrimmor, sidepull. Finns ju mängder av alternativ men vilket är det absolut snällaste mot hästen förutom halsring? Har ett cross under jag använder och tycker om men vilket är som sagt det snällaste?

Annons:
Gronstedt
8/24/14, 8:15 AM
#1

Beror på hästen och ryttaren och omständigheterna. Det är till exempel inte alls snällt att rida med halsring om inte hästen är tillräckligt stark och har lärt sig att bära sig korrekt utan stöd av ryttarens hand.

LinaN
8/24/14, 8:01 PM
#2

Denna diskussion kan drivas in i det oändliga. Vi har de senaste veckorna haft ett antal trådar som behandlar vad som är snällast, bäst osv.

Och faktiskt är det så att det är upp till var och en och till var och ens häst också! Vissa hästar funkar skitdåligt på bettlöst och går hur bra som helst på bett. Andra hästar funkar skit på bett och skit på alla bettlösa varianter utom på de som sitter trekvart halvmåne om jupiter. dvs att alla har olika preferenser…..

Men jag håller med Gronstedt, om hästen inte kan bära sig huvudlagslöst så är det lika illa att rida med halsring som att sitta och dra i ett bett för att få hästen i form.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
8/25/14, 8:18 AM
#3

Men om hästen kan gå i form, bära upp sig själv utan utrustning. Vad är snällast då? Jag skulle väl säga stallgrimma kanske. Fast den är väl ganska "tung" på huvudet? Hack är ganska skarpt har jag hört.

LinaN
8/25/14, 11:24 AM
#4

#3 bär hästen sig själv och sin ryttare utan utrustning varför ens ha halsring då?

Problemet är att de flesta ryttarna inte är så duktiga att de kan rida utan utrustning och de flesta hästarna är inte så välskolade att de kan ridas utan utrustning. 

Men när det är en ryttare som är välskolad och en häst som är välskolad så borde utrustningen blir fullkomligt överflödig. Men det är få människor idag som tar det hela så långt och har tid och framförallt KUNSKAP att lära hästen allt den behöver förstå för att kunna ridas i total frihet med god form.

En av de få jag kan komma på på rak arm är Karen Rohlf, Hittade bara ett klipp från 2007, så det är 7 år gammalt…. och sedan dess har hon och hästen kommit ännu längre…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

natrualhorse
8/25/14, 5:25 PM
#5

#4 Tänker mest på att ryttaren ska ha något att hålla i sig men iofs så kan man hålla i manen(; Karen Rohlf är sjukt duktigt med sina hästar(:

LinaN
8/25/14, 5:37 PM
#6

#5 fast om man måste hålla sig i så har man inte en tillräckligt bra oberoende och balanserad sits ^^ Men som sagt, manen finns på de flesta hästar att ta till om det är nödläge, typ oplanerat stopp eller något snävare sväng än planerat ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Brollan1
8/27/14, 8:38 AM
#7

Snällast mot hästen är den utrustning som gör hästen nöjd, oavsett vad det är för utrustning. Men det behöver ju inte betyda att ryttaren är nöjd med utfallet.;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Cahira
10/25/14, 6:57 AM
#8

Använd så mycket som behövs men så lite som krävs är tipset jag fick.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: