Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 3208 ggr
Piich
8/18/14, 8:03 PM

Häst gnisslar tänder

Hej! Har nyligen köpt en ponny som troligtvis inte haft det så lätt tidigare.  Fått höra fruktansvärt mycket saker, som jag tror i grunden bäddar sig i att någon blivit rädd för henne. Vi blev varnade att hon kunde slita sig, hon gick inte att fånga i hagen osv. Vi är de sjunde(?!?!?!!!) ägarna på sju levnadsår…..

Till saken hör att jag snokat runt lite och fått kontakt med uppfödaren, ägaren som hade henne större delen under hennes uppväxt. Hon har haft en bra uppväxt. Bilder bekräftar. Bra foder, bra människor. Fin i hull och lyckliga ögon. När hästen kom så kunde vi genast konstatera att hon var finare som 3åring än nu.

MEN!! Nu till saken. Hon visade ganska fort att hon söker kontakt med människor och redan första dagen var hon framme i hagen. (Även om jag misstänker att våran godissugna shetlandsponny ska ha en del utav den förtjänsten hahaha) Och hon älskar att bli myst med! Till saken hör att när hon verkar tycka att det är som skönast - "gnisslar" hon med sina tänder.

Är det någon som varit med om det tidigare? Eller har en annan teori?? Skulle även bli mycket tacksam på bra led & förtroende övningar man kan göra. :)

Med vänlig hälsning
Michelle

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

Annons:
Piich
8/18/14, 8:08 PM
#1

Kanske ska förtydliga:
*hästen är inte inriden
*hästen står helt avslappnat vid tillfällena, visar ingen yttre stress.
*det kanske inte ens är tandgnissel, och det hörs inte om man inte står med hennes huvud i famnen.

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

Piich
8/18/14, 10:25 PM
#2

Ingen???

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

LinaN
8/18/14, 11:34 PM
#3

svårt att avgöra när man inte hör det själv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
8/20/14, 6:30 PM
#4

Ingen aning.. Jag tänker att det kanske inte är gnissel men typ att hon "piper" alltså haha liksom en katt kan ju spinna så hon kanske som mumlar? Haha nä skit i det!

Det jag tänkte säga! T-Touch är väldigt bra för förtroendet! Finns böcker om T-Touch, är ganska svårt att förklara.. Men annars typ bara vanlig hästmassage? Är ju bara att söka på youtube, finns säkert mycket. Om du inte orkar söka så brukar jag göra på hästarna att jag liksom trycker/masserar i princip där dom har muskler, typ på ryggmusklerna, på bogen/rumpmusklerna, typ lika hårt som på en människa. Vettefan om det gör dom någonting bra fysiskt men är supermysigt!! <3

Sen skulle jag rekommendera klickerträning också :) Positiv förstärkning = positiva hästar! Haha <3 om du vill ha hjälp med det har jag lite inlägg på bloggen. 1 och 2. Går att kommentera där också om du vill ha hjälp med något spec (eller skriva här men jag är inte här så ofta så då får nån annan hjälpa)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
8/21/14, 5:40 PM
#5

#4 TTouch är en massageform som baseras främst på taktil stimulans, till skillnad från svensk massage som går ner i musklerna och är mer "våldsamt" och djupgående. Taktil massage är mer strykningar och lätt beröring och det har väldigt bra effekt det också.

nu är det inget fel på djupare massage, men tänkte bara att jag skulle pålysa skillnaderna ^^ min häst älskar djup massage och han älskar taktil massage, bägge hjälper men de hjälper på olika sätt. Exakt hur de skiljer sig åt rent reaktionsmässigt i kroppen har jag inte riktigt listat ut själv. Men skillnad är det.

Friendly game är också bra för förtroendet, och självförtroendet hos hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Piich
8/21/14, 7:53 PM
#6

Tack snälla!! :D

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: