Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1025 ggr
KnutKrut
7/29/14, 7:01 PM

Är en tänkande häst verkligen så bra att ha?

För 3 år sedan hade jag en RBI åt det lite extremare hållet. Reaktiv, jätteintrovert och helt innesluten i sin egen bubbla, omöjlig att nå. Han gjorde vad man bad om, men det fanns ingen kontakt och han var spänd som en fiolsträng hela tiden och alltid på gränsen till att göra vad det nu var han skulle göra om det brast. En gång försökte han sparka min tränare när hon provade om det gick att få honom ur hans katoniska tillstånd genom att testa gränsen och driva (helt lugnt och utan våld) lite mer. Han ignorerade alla människor som kom i närheten och visade på så sätt att han inte ville ha med dem att göra. Vände bort huvudet och ville inte bli klappad, kliad eller pysslad med. I ridningen avrådde min tränare från att rida på honom innan han gick att få kontakt med. Utåt sett var han en snäll och foglig häst, men kände man efter så var han förmodligen livrädd och helt inne i sin egen bubbla.

Trodde inte att jag någonsinn skulle få något att hända. Speciellt som jag blev osäker/rädd när det var som det var. Jag ville inte ha en häst som sprang iväg och som blev rädd för nästan allt. Men jag kunde välja mellan att sälja och att kämpa på för att se om det blev bättre och valde det sistnämnda.
Sen kom det liksom i skutt. Inget hände, inget hände och så plötsligt en dag så hade jag en häst som inte alls var lik hästen jag haft dagen innan. Ingen successiv övergång utan en helomvändning. Och även om vi ju har bakslag som alla andra så kom inte bakslagen som att han återgick utan det handlade om andra saker, om vanligt testande av gränser och skilda åsikter.

Nu skulle jag säga att jag har en LBE. Han har gått stegvist med sådana utvecklingsskutt från RB mot LB och den introverta sidan har mildrats. Senaste skuttet i vår har han gått från en lite smått reserverad och lite introvert häst till en extrovert spjuver. Från att ha fått panik om en skyffel skulle ramla i stallet eller en plastpåse fladdra så hittar han på det ena hysset efter det andra. Släpar runt på saker, river ner, jagar hönsen, gnäggar efter oss för att bli klappad och inte alls för att det skulle handla om mat utan helt och hållet för att han vill ha kontakt. Kommer när jag ropar och stoppar självmant huvudet i grimman. Visst reagerar han om något händer och han är en alert häst, men inte nervig. Han kan vila ett bakben om vi stannar när vi är ute och rider (fast rida ensamma går fortfarande inte så bra men det beror nog på oss båda) och blir han orolig för något stannar han istället för att fly. Vågar han inte själv så sitter jag av och får han gå bakom min rygg så är han trygg.

Men ärtligt talat - är LB så himla bra?  ;-)  Som han stökar i lösdriften, som han hittar på bus med allt han får tag på och sådana krav på uppmärksamhet och bekräftelse. Det var allt lite lättare förut när det enda som krävdes av mig var armstyrka ;-)  (ironi!!!) Min tränare sa att hon aldrig trodde att det skulle gå att förändra honom så och veterinären trodde att jag bytt häst :-)  Och jag har inget speciellt gjort, förutom att oroa mig kanske och sucka över hur hopplöst allt är.

Annons:
LinaN
7/29/14, 8:35 PM
#1

well, du har nog fortfarande en RBI men som börjar känna sig trygg och säker i sin tillvaro. Han har börjat bli mer balanserad.

Så du har kvar din RBI men numera har han verktyg att hantera en del av sin rädsla och introversion och kan lägga energi på att vara nyfiken och lekfull istället.Väldigt få hästar är bipolära, alltså som skiftar tvärs över skalan, de finns men är sällsynta. Men som sagt det är inte ovanligt att otrygga hästar som blir trygga börjar uppvisa andra mer extroverta beteenden. Jag tror snarare att han är LBI, men kontra den katatoniska sidan du sett hos honom så tolkar du det som en LBE nu. Men det ligger närmare att han är en LBI faktiskt, för de är rätt så fulla i fan de också, de är lite långsammare fysiskt men lika snabba psykiskt och lite listigare än en LBE överlag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
7/30/14, 11:46 AM
#2

LB-hästar är ju så mycket roligare att umgås med, de har samma humor som mig. Min LBI kan vara odrägligt analyserande, ifrågasättande och energisparande, men samtidigt är det det som gör det roligt att ha just honom.

Han är också sådärhärligt självständig och har en grundtrygghet som jag inte ser hos andra än LBI's.

Jobbar med att köra en LBE i sommar som är rolig att jobba med. Han är trygg med det mesta och har en rejäl arbetsmoral, älskar verkligen att få ta i ordentligt och jobba på. En ärlig häst. Har dessutom lite bus för sig som att ibland ta några galoppsteg när man ber om trav, bara för att han tycker det är så roligt eller kan skutta till rakt upp i luften ibland när han är pigg.

Men båda två har också egenheten att de är rätt bestämda av sig. Min kan vara segstartad när han jobbar, gillar mest att stå still så man får vara bestämd tillbaka och då går det bra. Den andra kan vara bestämd vid principer han lärt sig. Han har lärt sig att man saktar in när man möter folk, så då vill han inte trava hur gärna jag än vill det.

Jag gillar LB-hästar, kanske för att jag är en RB-människa. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KnutKrut
7/30/14, 12:00 PM
#3

Jag vet faktiskt inte vad som är hans grundpersonlighet och vad som är inlärt. Det kändes snarare som om det introverta, frånvarande beteendet var det som var "inlärt". Som om det fanns en spjuver där inne hela tiden som inte längre orkade försöka. Han orkade inte längre försöka kommunicera utan utförde bara det han trodde begärdes och blev det fel blev han stressad. Eller kanske snarare ännu mer stressad än vad han redan var. Nu är han rätt loj och gör inte mer än nödvändigt och det känns mer äkta.

Fast egentligen spelar det ju ingen roll vilka bokstäver man sätter på hans personlighet. Nu har han fått en personlighet, plats att uttrycka den och jag gillar den jättemycket!!! ❤️

Upp till toppen
Annons: