Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2501 ggr
H-lena
2014-07-09 14:48

Dominant häst, hjälp!

(Hoppas att tråden ligger i rätt kategori, blev lite osäker.)

Hej allihopa! 

Jag behöver lite tips nu. Jag har börjat rida en unghäst på 5 år som jag tycker är ganska knepig att hålla på med på marken. Hon gillar inte att bli sadlad eller tränsad och går iväg när man ska sitta upp. Jag har tidigare sysslat med NH men har inte mött en så besvärlig häst tidigare. Hon har mest gått i lösdrift innan och verkar inte vara så mkt hanterad. Jag hjälper till att rida henne nu ett tag men har problem med hanteringen på marken. 

Jag började med att leda henne, stanna flytta rumpan och liknande vilket gick ganska bra. Jag försökte även att backa henne och till en början vägrade hon att backa. Nu efter ett par dagar går hon med på att backa men högst motvilligt. Min tanke var att om jag försöker göra lite join up med henne så kanske hon blir lättare att hantera. Som sagt jag har gjort det tidigare. Problemet är att när jag släpper henne i korallen och driver på så blir hon sur, kommer mot en med öronen bakåt och ser ut som att hon tänker attackera! Detta gör hon endast i traven, ej om jag bara ber henne att skritta. Det är ärligt talat rätt så obehagligt. Så jag fortsatte och tänkte att hon kanske slutar efter ett tag. Men nej. Hon fortsätter att göra så, och tillslut försökte jag bara få stopp på henne eftersom det uppenbarligen inte fungerade. Hon är uppmärksam på mig, har örat riktat mot mig, stundtals sänker hon huvudet men hon började aldrig slicka sig om läpparna vilket var vad jag ville att hon skulle göra. Ibland kom hon även in till mig på mitten, gick efter ett par steg men stack sen iväg. 

Jag har nu försökt tre ggr utan något vidare bra resultat. Min tanke var ju att hon skulle bli enklare att hantera med sadling och uppsittning om jag jobbat från marken först. Istället måste jag ha hjälp att hålla i henne när jag sadlar och ska sitta upp. 

Det är inte så kul när man känner att det nästan blir läskigt att hålla på med hästen. Det har ju inte hänt något och jag har viftat bort henne varje gång hon kommit mot mig på ett hotfullt sätt, men vågar inte vifta för mkt då jag är rädd att hon ska bli ännu mer provocerad. 

Vad gör jag?


Annons:
LinaN
2014-07-09 15:20
#1

Rent krasst så har du/ni gått för snabbt fram med för lite friendly game.

Att hästen inte vill stå stilla visar på att den är otrygg med utrustningen och övningarna. Backa måååånga steg och börja om, lägg på schabraket flera gånger tills hästen inte bryr sig, börja göra samma sak med sadel tills hästen inte bryr sig. Tänk på att friendly ska vara rytmiskt och avslappnat utan krav. Att sadla+tränsa är inget positivt för denna hästen.

Att hon tränger och "attackerar" är till stor sannolikhet pga att hon inte litar på ditt ledarskap och att hon försöker ta över. Låter som den här hästen är en dominant häst med en del attityd på gott och ont.

Om du viftar så vifta ordentligt, inga halvmesyrer om du börjar vifta och inte håller dig till planen, dvs gå hästenifrån dig så kommer hon vinna gång på gång tills hon står på dig i värsta fall.

Jag har en dominant LBI häst som ibland slår över till LBE, men han är skicklig på att trängas med bogen och komma mot en och se ut som en huggorm när han utmanar rangordningen och mitt ledarskap. Oftast har jag gjort något som fått honom att misstro mig och min planering och då gäller det att vänligt men förbannat bestämt hålla honom ifrån sig och det har ibland krävts att jag klippt till honom med sticken+string för att han inte tagit mig på allvar när jag bett honom hålla avståndet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

H-lena
2014-07-09 15:56
#2

Tack så mycket för svar!

Ja jag kan ju bara svara för den här veckan som jag har börjat hålla på med henne, vet inte hur det gick till innan dess. Detta är alltså inte min häst. Men jag ska absolut försöka gå tillbaka ett par steg som du säger. Ibland blir man så stressad att allt ska gå på en gång bara. 

Ja så kan det absolut vara, att hon inte litar på mitt ledarskap. Och hon är väldigt dominant och har attityd, det har du helt rätt i. Personligen skulle jag nog inte skaffa mig en sådan häst. Men jag tänker göra mitt bästa för att hon ska börja lita mer på mig den lilla tiden jag kommer hålla på med henne. 

Så gör hon nog också, Obehagligt är det men som tur är har hon inte gått på mig. Än. Nej men jag tror jag gör lite andra övningar ett tag och väntar med lösarbetet. Tack!


LinaN
2014-07-09 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 att jobba i lina är en säkerhet, för OM det behövs kan du skicka en signal ner i repet så det tjongar till i spännet under hakan på hästen (vilket har en stoppande effekt) 

principen är att jobba hästen som den är lös, men ha repet som en backup i nödlägen. Dvs låt repets "mage" släpa i marken när du inte använder repet för att kommunicera med.

Här ser man min häst i galopp med repets "mage" i marken. Det är övergången mellan arbete på lina och arbete i liberty och repet fungerar som ett säkerhetsnät.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2014-07-09 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

och här har vi ett aktivt rep. Tittar man på hans kroppspråk så ser man att han inte alls är lika nöjd, öronen bakåt, krökt nacke och hård blick. Han ansåg att jag var för dominant och tjatig (jag smackade en massa på honom) trots han gjorde det som jag egentligen bad honom om. Detta hade kunnat bli ett problem om jag inte blivit uppmärksam på vad jag gjorde. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

H-lena
2014-07-09 17:41
#5

Jag ska absolut testa det! Tack för tipsen!


H-lena
2014-07-11 20:25
#6

Måste bara säga att oj vilket förbättring det blev efter att ha gjort "the 7 games" med henne idag! Tusen tack för tipsen, hade helt glömt bort dem men det funkade faktiskt. Nu respekterar hon mig mycket mer, hon till och med följer efter lös, är uppmärksam hela tiden, jag kunda sadla, tränsa och sitta upp utan att hon gick iväg. Är jätteglad verkligen att det gick så bra! :) Hoppas bara att jag får jobba mer med henne och befästa det här, för som du säger det är brister i ledarskapet och egentligen invänjningen med sadel och uppsittning och det. Hur som helst stort tack för hjälpen!


Annons:
LinaN
2014-07-12 18:55
#7

#6 härligt o höra, du hade en häst som insåg att du faktiskt bryr dig om hennes känslor också ;)

jag värmer nästan alltid upp ett par minuter online med 7 games innan jag sitter upp tex :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fjäril
2014-07-13 00:24
#8

Min häst stod inte stilla i början när vi hade köpt henne heller (hon är en travhäst och ska i och för sig "tänka framåt") men vi har ändå arbetat med ledarskapet - och det har handlat om tålamod, upprepningar och tålamod om och om igen :) Idag står hon stilla vid selning/när vi sadlar och låter oss i alla fall sitta upp innan hon snabbt går iväg. Förutom det har vi arbetat med att hon ska gå dit Vi vill, inte dit Hon bestämt sig för att gå, detsamma gäller rädsla och stegringar. Allt sådant har tagit tid men genom tillit, närhet, lek i hagar och med en fast hand följer hon oss och handskrittar jag henne så behöver jag inte hålla i grimskaftet utan hon känner mina steg, tittar åt mitt håll och följer min hastighet.

Sajtvärd på Övernaturligt

H-lena
2014-07-13 17:56
#9

#8 Vad härligt att höra att det har funkat bra för dig också med din häst! Det är otroligt vilken skillnad det kan bli efter att man lagt ner lite jobb och tålamod. Hästar är otroliga djur, de skänker i alla fall mig en stor frid i själen och positiv energi!


Fjäril
2014-07-13 19:12
#10

Tack! Ja det är verkligen en härlig känsla att vara runt hästar :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Upp till toppen
Annons: