Annons:
Etikettträningstips
Läst 1778 ggr
Gus 2014
7/2/14, 10:17 AM

Lastning

Hej på er!

Tänkte höra om någon vet någon som kan hjälpa till lastträning? Jag behöver ett proffs!

Vi har en D-ponny som går snällt in i transporten och det går att köra men när vi kommer fram dit vi ska, DÅ, börjar mardrömmen!! Vi hinner inte ens öppna lämmen förrän han är ute. Han har fastnat 2 ggr under bommen och en gång kom han då ut när vi bara hade tagit lös ena spännet på lämmen så min dotter fick den över sig. Nu börjar det bli farligt och jag vägrar åka en meter till förrän vi har fått hjälp! Kan inte riskera min dotters liv!! Vi har hyrt en frontutlastad transport och det funkar, men där kommer han ut i fram i samma takt som i bak, alltså i 420! Vi har inte provat att åka med honom i den frontutlastade för vi är rädda att han hoppar över bommen och blir hängande :( Är det någon som vet nån som kan hjälpa oss?? Behöver verkligen hjälp! Har ringt till några men jag tror inte att de förstår problemet. Det är BARA när vi kommer fram, hemma på gården gör han precis som vi vill men inte när vi kommer dit vi ska… Hinner man inte ens få ner lämmen så börjar det bli farligt…

Annons:
LinaN
7/3/14, 8:55 PM
#1

om man ber om hjälp så kan det vara bra att säga vart  man bor i landet så att man kan peka er i rätt rikting mot en instruktör, har ni tittat i tränarlistan?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gus 2014
7/4/14, 11:28 AM
#2

Åh förlåt! Vi bor i Filipstad, Värmland. Nej, det har vi inte gjort, kollar direkt :)

LinaN
7/6/14, 10:19 PM
#3

:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

supernatural
7/6/14, 10:20 PM
#4

Jag skulle försöka mig på att ha transporten på gården, lasta in och sen direkt lasta av. När det går bra lasta in igen, vänta t.ex 5 min och sen lasta av. Tidskrävande jobb men öka tiden och ge godis/beröm efter varje avlastning :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Gus 2014
7/7/14, 2:32 PM
#5

Hemma på gården är det inga problem, han är hur snäll som helst. Det är när vi har kört och man kommer fram som mardrömmen börjar :(

LinaN
7/7/14, 4:16 PM
#6

Lasta på. stäng bakbommen. Vänta en stund, vad händer? står hästen snällt? öppna, lasta ur. gör om en 3-4 gånger till. 

lasta på, stäng bommen, stäng lämmen. vänta en stund, vad händer? står hästen snällt? lasta isf ur. gör om 3-4 gånger till.

lasta på, stäng bommen, stäng lämmen, stäng luckan för lämmen. vänta en stund, vad händer? står hästen snällt lasta ur, gör om 3-4 gånger.

lasta på, stäng bommen, stäng lämmen, stäng luckan för lämmen, starta bilen, vänta enstund, vad händer? står hästen snällt, lasta ur. gör om 3-4 gånger.

lasta på, stäng bommen, stäng lämmen, stäng luckan för lämmen, starta bilen kör 2 meter, stanna, vänta, vad händer? står hästen snällt lasta ur. gör om 3-4 gånger.

Sen ökar man sträckan man kör, eller tiden hästen står i med motorn igång. Blir hästen orolig så ta o backa tillbaka.

Kanske måsteni rentav börja om från början. Led in hästen och backa den ur transporten när den stått inne i 2 minuter. träna saker som stärker tålamodet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
supernatural
7/7/14, 4:52 PM
#7

#5 Då kan du ju göra precis som jag och LinaN att du utökar sträckan/tiden ni kör, hälsa t.ex på grannen med hästen, åk till ett annat nära stall med hästen, etc. Sen kan ni ju testa åka till en tävlingsbana när det inte är något folk där, ta ut hästen, köra lite övningar med att lasta i/ur där också :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

LinaN
7/7/14, 9:17 PM
#8

Du får gärna beskriva mer hur det ter sig när ni ska lasta av. Är det ren panik, eller är det mer ett bestämt nu ska jag fanimej ut härifrån. Det finns grader av bråttom ut ur transporten. Men just att han trycker mot dörren är ju mindre bra. 

om han kommer under bakbommen så kanske ni ska sikta på en transport med hel dörr bakom och sen se till att dottern eller andra som hjälper till är med och snabba så de inte hamnar i vägen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Minorca
7/7/14, 9:36 PM
#9

Kan ni lasta hästen och stå bredvid transporten, och han slappnar av utan att ni binder hästen och att den sedan lugnt kan backa ut. Var på en clinic , med en svår ladtad häst, då stängde man inte bommen bakom hästen förrän häsen stod så avslappnad lös i transporten att de utan problem kunde lyfta bakbenen på hästen. Jag tror på att träna hemma som LinaN skrev

Lovaldd
7/12/14, 11:57 PM
#10

Det kan ju va att hästen har dålig balans eller är åksjuk och därför först vill ut efter att ni har kört ett tag?

Upp till toppen
Annons: