Annons:
Etikettträningstips
Läst 676 ggr
ching
2014-06-16 12:22

Trickträning utan godis

Hej! Jag sköter en häst ganska ofta som jag inte har så jättebra relation med, hon vill helst inte vara med mig, tyvärr. Jag vill gärna förbättra våran relation och skulle därför vilja trickträna lite med henne. Men hon får inte äta godis, alls, inte någonslags mat-belöning, då hon blir för tiggig. Hon är alltid väldigt omotiverad så min fråga är: hur kan jag få en omotiverad häst intresserad av att vilja trickträna utan godis? går det ens? Förslag på andra saker man kan göra med henne utan godis, som hon skulle tycka var kul? Jag har försökt busa upp henne på banan men hon bara står där.. /Amanda :-)

Annons:
LinaN
2014-06-16 12:33
#1

Vila, att du låter henne vara, eller klia och gos på favoritstället.

Kan tänka mig hur den hästen står på ridbanan, glor på dig som om du vore dum medan du försöker få igång henne. Är det ungefär den känslan du får? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ching
2014-06-16 19:16
#2

#1 Jag brukar ofta klia henne i hagen eller bara vara där och "hänga" med henne och de andra hästarna. Hur menar du med att jag ska låta henne vara? Det är inte min häst och hon är en av dom hästarna jag ska rida/pyssla med, så jag måste göra någonting med henne. 

Hahaa, aa precis! Har även försökt vara intressant med en massa påsar och grejer men hon fortsätter bara stå där och titta på mig som om jag vore hur dum som helst, men det är ju bra på ett sätt.. :)

Urhasten
2014-06-16 19:30
#3

Det finns massor av vis för att motivera och det utan godis. Som #1 nämnde - en vila som eftergift, men då skulle jag också rekommendera att använda aktiviteter/tricks som kräver energi att hästen tydligt känner eftergiften (vilket är oerhört viktigt för att göra tydliga framsteg). Sedan kan du göra som #1 också nämner, gosa och klia på sköna partier som gör att hästen slappnar av, förhoppningsvis tuggar avslappnat och känner sig tillfredsställd. 

Sedan går det också att använda mycket rösten vilket jag tror många glömmer bort, för det är en fantastisk grej. Lär hästen dina positiva och negativa lägen med rösten. Jag rekommenderar att använda ljus ton för positiv effekt och mörkare ton för den negativa effekten. Hästar använder sina öron oerhört mycket och hör direkt vad du menar på din röst, om den förstår vad och hur du menar. Din uppgift blir väl att helt enkelt lära dig använda den på ett "rätt sätt". Det rätta sättet är såklart anpassat efter din sköthäst. 

Rösten motiverar alltid till att vara uppmärksam på varandra, eftersom det är en kommunikationsväg. När du talar till hästen kan den välja att höra dig eller inte. Väljer den att höra dig, samt förstår vad du menar, kommer den utan tvekan följa upp det till något positivt. 

Lycka till! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

ching
2014-06-16 22:34
#4

Tack för alla tipsen, ska testas! Missförstod tydligen Lina, hehe..!

LinaN
2014-06-17 10:38
#5

#3 det där med röstlägen måste jag in o peta lite på.

Hästar kommunicerar med röst till viss del, däremot så är det bara de "ljusa" tonerna vi hör. När hästar står och brummar, sådär mysigt som de kan göra när man kommer med fodret osv så kan de redan ha sagt massor.

Medan med ljusa toner är det som används när de bråkar. 

Så själv använder jag mig av dova/mörka ljud när jag berömmer och väldigt sällan jag blir ljus i rösten eftersom det ofta betyder bråk hos hästarna.

Men det är upp till var och en hur man vill göra. men jag använder mig av mörka toner som något positivt. Däremot tränar man hund så är det ju de ljusa tonerna man använder för beröm ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2014-06-17 16:16
#6

Håller med #5: snälla saker sägs med djupare, mjukare röst, bannor med ljusare och skarpare röst. Dessutom bär de djupa tonerna bättre, så ett berömmande mummel med mörk röst går fram till pålle utan att någon domare kan höra ett ljud Oskyldig.

Men en människa kommer aldrig ned till hästarnas djupa röster Lipar.

Annons:
Urhasten
2014-06-17 17:11
#7

Jag väntade lite på att någon skulle påpeka det hehe!

Däremot kan jag inte hålla med om att man ska anpassa sig efter hästen. För att vi är människor och hästarna ser oss som det.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2014-06-17 17:55
#8

#7: Det är alltid lättare att börja med något som är naturligt för dem. Det är lättare att lära dem att följa vikthjälper än att lära dem att gå undan för tryck, till exempel. Men visst kan man hitta på vad man vill, de lär sig det mesta med tiden.

Upp till toppen
Annons: