Annons:
Etikettträningstips
Läst 4778 ggr
Jullanhugo
6/9/14, 12:06 PM

Tillitsövningar?

Har ni några bra förslag på roliga tillitsövningar? Jag tog hem en ponny på foder för ca 2mån sedan, jag har bara bekantat mig med honom i hagen då jag vill att han ska få ta det i hans takt. Grimman har funkat att ta på några gånger och han kom ut för första gången, sen jag tog hem honom, på en promenad med mig och Hugo(min andra ponny) i förgår. Han är nyfiken men försiktig, nu tycker jag dock att han har blivit lite väl på. Han är framme och slickar, ska pilla med mulen och nafsar lite ibland och såfort man gör något så blir han typ rädd. Han går lite upp och ned, ena dagen kan man göra nästan vad som helst utan att han blir rädd(eller aa inte vad som helst) och nästa så kan man inte ta på honom men han kan endå komma fram till en. Tycker ni jag ska låta honom få mera tid eller kan det hjälpa att slänga in honom i paddocken(inte bokstavligt slänga dåe) och testa att göra någon "övning" med han? Jag kan tillägga att han är inget föl utan han är 10-15år och han har gått nästan hela sitt liv bara som betesponny med en flock på 12 individer och därför inte blivit särskillt mycket hanterad.

Annons:
LinaN
6/9/14, 12:52 PM
#1

börja med de sju lekarna som finns beskrivna här på sidan i artiklar. Det är en mycket bra början :) sen när det sitter (efter 2-3 veckors lek och tränande) så gå över till kan du -artiklarna som är påbyggnad av de 7 lekarna. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
6/9/14, 6:47 PM
#2

Okidoki :D

Jullanhugo
6/12/14, 9:03 PM
#3

Tog på han grimman idag och testade Friendlygame och Piggsvinsleken. Gick riktigt bra! När jag stäcker fram grimman tuggar han "bara" på den delen som sitter under hakan istället för att sticka ned nosen men när jag ställde mig vid sidan om och tog på grimman så gick det jättefint, han tog inte ens bort huet och värkade inte särskillt suspicious. 

När jag leder och "tränar" honom så väljer han att tugga på grimskaftet ibland.

LinaN
6/12/14, 11:10 PM
#4

#3 tugg på saker är nyfikenhet och intresse. En häst som är rädd vågar inte ta saker i munnen. Så det är ett gott tecken, och en del hästar tuggar och biter  isaker för att undersöka och för att leka med dem.

har en 11 årig vallack i vårt stall som alltid ska bita i sin grimma innan man tar på honom den. ;) och i hans fall är det nyfikenhet och bus det rör sig om, han kommer aldrig bli vuxen! ;D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jullanhugo
6/13/14, 8:28 AM
#5

Ååh, va bra :D Awesome att höra, han har fått så oerhört mycket självförtroende sen han kom hit så det känns jätteskönt :3

Haha, vuxna är ju endå "bara" barn som växt upp hehe :D

Upp till toppen
Annons: